Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Osiemnastka będzie prawdziwą autostradą. Jest pierwsza umowa pomiędzy GDDKiA a wykonawcą. Co będzie robione i gdzie?

Eliza Gniewek-Juszczak
Eliza Gniewek-Juszczak
Stan drogi DK18 jest fatalny. Trasa nazywana jest drogą wstydu
Stan drogi DK18 jest fatalny. Trasa nazywana jest drogą wstydu GDDKiA Oddział w Zielonej Górze
Jest umowa na przebudowę i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Prace zaczną się jeszcze w listopadzie. Odcinek do remontu zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód a kończy ok. 4 km przed węzłem Iłowa.

- Celem przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych - informuje zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W czwartek została zawarta pierwsza umowa na 22 - kilometrowy odcinek.

Celem przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych

A18 podzielone na kilka odcinków. Najpierw robiony będzie drugi

Inwestycja została podzielona na kilka części. W toku jest procedura przetargowa dotycząca prac na odcinku od granicy państwa ok. kilometra za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. Zawarta umowa dotyczy następnego odcinka.

Kolejny planowany do remontu odcinek będzie od prawie czwartego kilometra przed węzłem Iłowa do granicy województwa. Przetarg ma być ogłoszony w drugiej połowie 2020 r. Również na ten czas planowane jest ogłoszenie przetargu na odcinek od granicy województwa do węzła Golnice.

Odcinek, na który właśnie zawarta została umowa obejmie prace na południowej jezdni obecnej DK18 wraz z budową węzła autostradowego Żary. Zbudowane zostaną też trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą.

„Umowa o wartości ponad 250 mln zł została podpisana z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA (lider) oraz MIRBUD (partner)” - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Spełnia się marzenie samorządowców

Radości z rozpoczęcia prac nie kryje burmistrz Iłowej Paweł Lichtański. O poprawę stanu drogi samorządowcy walczyli od lat. W 2016 roku Sejmik Województwa przyjął stanowisko w sprawie inicjatywy przebudowy autostrady, które trafiło m.in. do Prezesa Rady Ministrów RP.

- Od 90 lat ta trasa nie była porządnie modernizowana – mówił poseł Jerzy Materna w ubiegłym roku.
Tę drogę kierowcy nazywają schodami albo drogą wstydu. Występują spękania podłużne i poprzeczne oraz ubytki w płytach betonowych, co odczuwa się podczas jazdy.
Prace mają zacząć się jeszcze w listopadzie. Zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2022 roku.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska