Parkowanie przy sklepach Aldi i Biedronka. UOKiK nałożył karę

Aleksandra Pazda
Aleksandra Pazda
Do UOKiK docierało wiele skarg na zasady działania parkingów przy sklepach Aldi i Biedronka
Do UOKiK docierało wiele skarg na zasady działania parkingów przy sklepach Aldi i Biedronka Polska Times
Do UOKiK docierało wiele skarg na zasady działania parkingów przy sklepach Aldi i Biedronka. Wynikało z nich, że opłata dodatkowa nakładana była, gdy nie minął czas przeznaczony na bezpłatne parkowanie. - Zarządca tych parkingów – TD System - naruszył zbiorowe interesy konsumentów odmawiając uznania zasadnych reklamacji – uznał Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w wydanej decyzji.

Parkingi przy marketach

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi dotyczące nieprawidłowości w działaniu parkingów zarządzanych przez TD System przy sklepach Aldi i Biedronka. Parkowanie przez pierwsze 60 lub 90 minut było bezpłatne, pod warunkiem, że konsument pobrał bilet parkingowy i umieścił go za przednią szybą. Jeśli tego nie zrobił, zarządca parkingu naliczał opłatę w wysokości 90 zł albo 150 zł.

WIDEO: UOKiK nałożył ponad 60 mln zł kary dla właściciela sklepów Biedronka

Ze skarg wynikało, że opłata dodatkowa nakładana była, gdy nie minął czas przeznaczony na bezpłatne parkowanie. Wezwanie otrzymywały osoby, które pobrały bilet parkingowy, lecz nie umieściły go za przednią szybą pojazdu. Działo się to z różnych przyczyn, np. konsument odruchowo włożył bilet do portfela i poszedł zrobić zakupy, nie zdążył wrócić z parkometru przed wystawieniem wezwania, bilet zsunął się na siedzenie itp. Takie postępowanie przedsiębiorcy wzbudziło wątpliwości Prezesa UOKiK.

Kara za brak biletu na parkingu

Tak sytuację opisali Urzędowi konsumenci, którym spółka TD System odmówiła anulowania wezwania do zapłaty:

„W dniu wczorajszym (28.02.2020 r.) po raz pierwszy w życiu przyjechałam do sklepu ALDI w Pszczynie (…). Pobrałam z parkometru bilet i zostawiłam go w samochodzie na siedzeniu kierowcy – było ciemno, a na to miejsce najmocniej świeciła latarnia. Po zrobieniu zakupów za wycieraczką miałam wezwanie do zapłaty z powodu braku biletu.”

„W dniu 27.04.2019 zaparkowałem na parkingu: Kraków Łokietka Biedronka w celu zrobienia zakupów. Po pobraniu biletu parkingowego (godz. 13:44:14) wróciłem do samochodu, gdzie za wycieraczką znalazłem wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, wystawione o godz. 13:45. Czas 46 sekund jest stanowczo za krótki na zapoznanie się z regulaminem parkingu i powrót z biletem parkingowym do auta na drugi koniec parkingu.”

Prezes UOKiK ustalił, że spółka TD System odmawiała anulowania wezwań do uiszczenia opłaty za brak biletu parkingowego, mimo że konsument pobrał bilet, ale nie umieścił go za przednią szybą samochodu.

– Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie, nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Kara dla zarządców parkingu

Spółka TD System odpowiadała na reklamacje w formie wystandaryzowanego pisma, nie analizując faktów i dowodów wskazanych przez konsumenta, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że konsument złamał regulamin parkingu.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że spółka TD System odmawiając uznania zasadnych reklamacji, naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nią karę finansową w wysokości 150 tys. zł (150 774 zł). Przedsiębiorca poinformuje o decyzji osoby, którym nie anulował wezwań do zapłaty i zamieści informację na stronie internetowej. Konsumenci na podstawie ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych mogą dochodzić od TD System zwrotu opłaty, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK.

TD System nie zarządza już parkingami przy sklepach Aldi, zaś za rozpatrzenie zgłoszeń dotyczących parkingów przy placówkach sieci handlowej Biedronka odpowiada obecnie jej właściciel - Jeronimo Martins Polska.

Decyzja nie jest prawomocna – przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PrzeczZRodo
11 lipca, 8:42, Gość:

Dla kogo jest RODO, na pewno nie dla państwa z kartonu. Skąd ci ciecie biorą nasze dane na podstawie nr. rej. samochodu. Z bazy CEPiK. I to b y było na tyle.

rodo to dziadostwo, nie chroni przed państwem i rządem ale skutecznie śmieci Internet, skutecznie utrudnia życie każdemu chcącemu chronić swojej posesji, kara ofiary, generuje biurokrację, jest wynalazkiem niemieckim

G
Gość
Dla kogo jest RODO, na pewno nie dla państwa z kartonu. Skąd ci ciecie biorą nasze dane na podstawie nr. rej. samochodu. Z bazy CEPiK. I to b y było na tyle.
G
Gość
9 lipca, 14:15, Kaj Kaj:

Zaczynam, coraz częściej, rezygnować z zakupów w tych markietach...

Kogo to obchodzi?

K
Kaj Kaj
Zaczynam, coraz częściej, rezygnować z zakupów w tych markietach...
Dodaj ogłoszenie