Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parlamentarzyści mają lobbować za tramwajem

Michał Iwanowski
Szynobusy trafiły już na odcinki kolejowe w północnej części województwa i do Zbąszynka. Powinny też trafić do Lubuskiego Trójmiasta, a potem połączyć trójmiasto z Gorzowem.
Szynobusy trafiły już na odcinki kolejowe w północnej części województwa i do Zbąszynka. Powinny też trafić do Lubuskiego Trójmiasta, a potem połączyć trójmiasto z Gorzowem. fot. Mariusz Kapała
Przystanek kolejowy Nowa Sól Północ - to zadanie dla władz miasta. Zakup szynobusów i remonty torowisk - to zadanie dla marszałka. A skąd na to pieniądze? To zadanie dla lubuskich parlamentarzystów.

Zarząd Lubuskiego Trójmiasta zajmował się w ub. tygodniu sprawą szybkiej kolejki mającej połączyć Sulechów, Zieloną Górę i Nową Sól. Ten pomysł jest starszy niż samo trójmiasto, ale wciąż funkcjonuje tylko w papierach. Czy teraz projekty zostaną przełożone na konkretne działania w terenie?

Urząd marszałkowski napisał niedawno do ministra rozwoju regionalnego prośbę o przyznanie funduszy na zakup czterech autobusów szynowych. To ministerstwo dysponuje pieniędzmi na zakup taboru, ale odpowiedź, jaka wróciła z ministerstwa jest negatywna.

- Ja się nie poddaję - podkreśla zastępca departamentu gospodarki urzędu marszałkowskiego Bogdan Mucha. - Potrzebujemy cztery szynobusy, by połączyć obie lubuskie stolice, lecz mógłbym je puścić w ruch dopiero po remoncie torowisk, czyli w 2011 r. Ale szybciej można by je uruchomić w Lubuskim Trójmieście. I wystarczą dwa szynobusy.

Mucha podkreśla, że dużą rolę mają tu do odegrania parlamentarzyści z Lubuskiego Zespołu Parlamentarnego.

- Poprosiliśmy o wsparcie i lobbing szefa tego zespołu - dodaje dyrektor Lubuskiego Trójmiasta Bartosz Fitych.

Szef zespołu poseł Józef Zych zapewnia: - Na pewno z naszej strony będzie pomoc, zajmiemy się tym w czwartek. Skontaktujemy się z odpowiednim ministrem, ale jaki będzie efekt, to zależy od sytuacji panującej wokół funduszy europejskich.

Prezydent jest dobrej myśli

Ale kupić szynobusy to nie wszystko. By miały one sens, muszą poruszać się z prędkością co najmniej 100 km na godz. A to jest możliwe tylko po przystosowaniu torowisk.

Na odcinku Zielona Góra - Sulechów trzeba wybudować kolejową obwodnicę Czerwieńska. Ta inwestycja znalazła się priorytetowych zadaniach województwa w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. A więc pieniądze na to są. - Latem zaczynamy roboty - zapewnia Mucha.

Z kolei w Nowej Soli szybki tramwaj miałby służyć głównie pracownikom dojeżdżającym do pracy w fabrykach strefy ekonomicznej. Dziś pracuje tam już kilka tysięcy osób.

- A większość samochodów tam parkujących ma rejestracje zielonogórskie - zauważa prezydent Wadim Tyszkiewicz. Zadaniem miasta jest więc wybudowanie stacji szybkiego tramwaju przy strefie, która nosi roboczą nazwę Nowa Sól Północ. Koszt budowy to ok. 2 mln zł.

- Rozmawiamy z PKP w sprawie wskazania lokalizacji dla tej stacji, a potem zajmiemy się szukaniem źródeł finansowania, ale generalnie jestem dobrej myśli - podkreśla wiceprezydent Jacek Milewski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska