Po studiach wygrał konkurs
Bronisław Krzystek to absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu prof. Andrzeja Janickiego. W 1997 roku został laureatem II miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim. Od 1996 roku jest zatrudniony jako solista – klarnecista w Filharmonii Zielonogórskiej, od 2006 – koncertmistrz grupy instrumentów dętych drewnianych. Jako solista koncertował z orkiestrami Filharmonii Ziemi Rybnickiej, Filharmonii Zabrzańskiej i Filharmonii Zielonogórskiej, wykonując m.in.: C. M. Webera – Concertino op. 26, K. Kurpińskiego – Koncert klarnetowy, C. Debussy’ego – I Rapsodia, G. Rossiniego – Introdukcja i temat z wariacjami, A. Shaw’a – Concerto. Krzystek pracuje ponadto jako nauczyciel gry na klarnecie i saksofonie w kilku miastach województwa. Nie raz czarował słuchaczy swoim pięknym brzmieniem klarnetu podczas kilkuset koncertów.
Od Brahmsa do Webera
Zaczęło się od trio Johannesa Brahmsa na fortepian, wiolonczelę i skrzypce, przy czym partię tych ostatnich przejął klarnet. Następnie swoje umiejętności zaprezentowała Iza Krzystek (prywatnie córka artysty), która zagrała fragmenty sonaty J.S. Bacha.
Brawa, kwiaty i podziękowania
Koncert stał się również okazją do prezentacji umiejętności Igi Drąg, która była uczennicą Krzystka. Na saksofonie altowym z akompaniamentem fortepianu zagrała utwór "Scaramouche" Dariusa Milhauda. Utwór jest w oryginale na dwa fortepiany. W Zielonej Górze zabrzmiała jego wersja na saksofon altowy. Zabrzmiał również kwintet dęty na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię.
W 1936 roku francuski kompozytor Darius Milhaud (1892-1974) napisał muzykę Le médécin volant (Latający lekarz), opartą na sztuce Moliera o tym samym tytule, w której wykorzystano postacie włoskiej komedii dell'arte. Tytuł pracy pochodzi od zajęcia, w którym służącym musi być sam główny bohater, a jednocześnie jego fałszywy lekarz brat, który musi pojawiać się w różnych miejscach, kiedy znika służący. Wersja Vildrac została otwarta w Théâtre Scaramouche w Paryżu w maju 1937 roku. W 1937 na prośbę nauczycielki Milhauda Marguerite Long stworzył wersję na 2 fortepiany, dla dwóch byłych uczennic, Marcelle Meyer i Idy Jankelevitch, do występu na Międzynarodowej Wystawie Psów Rasowych w Paryżu w 1937 roku. Milhaud wziął nazwę utworu od teatru, w którym grał sztukę, a następnie dodał część środkową, utwór, który napisał w 1935 roku do muzyki scenicznej do sztuki Julesa Supervielle "Bolivar". Jako postać komedii dell'arte, Scaramouche jest zwykłym klaunem. Zwykle pojawiał się w czarnym ubraniu i często był bity przez swojego pana, Arlekina, zarówno za przechwałki, jak i tchórzostwo.
Klarnet jest idealny aby zobrazować wszystkie stany umysłu
Cudownie zabrzmiał także fragment kwintetu klarnetowego C.M. Webera, który klarnet spopularyzował w muzyce romantyzmu. Uważał on, że klarnet znakomicie pozwala mu muzycznie wyrazić swoje uczucia, dlatego stworzył mnóstwo dzieł na ten szlachetny instrument.
Na koniec artyści biorący udział w koncercie, wspólnie z jubilatem, podziękowali za tłumne przybycie. Był to czas na osobiste gratulacje, kwiaty i podziękowania, także od byłych uczniów.
W koncercie wzięli udział przyjaciele Krzystka z filharmonii oraz szkół muzycznych:
- Jakub Kotowski – skrzypce
- Anna Szczerbińska -skrzypce
- Ewa Schuhmacher -altówka
- Ewelina Łaskarzewska-wiolonczela
- Agnieszka Wierzbicka -flet
- Mariusz Nowak -obój
- Janusz Zając -fagot
- Iwan Moroz – waltornia
- Karol Kot -puzon
- Iga Drąg -saksofon
- Anna Sierżan -fortepian
- Kamil Wrona -fortepian
- Izabela Krzystek -skrzypce
- Bronisław Krzystek -klarnet
- Beata Wasilewska – prowadzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?