Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pilnuj swoich składek

(sc)
Pani Zofia z Gorzowa z informacji ZUS przekonała się, że na jej koncie emerytalnym za lata 1999-2005 w niektórych miesiącach brakuje składek.

ZAPAMIĘTAJ

ZAPAMIĘTAJ

1 Po otrzymaniu informacji z ZUS czy OFE najpierw
sprawdź dane osobowe, adres, PESEL i NIP.

2 Potem porównaj wyliczone składki z danymi z dokumentów zarobkowych.

3 Jeśli stwierdzisz różnice i błędy, najpierw wyjaśnij je w swojej firmie. Jeśli to ona popełniła błąd, powinna niezwłocznie wysłać do ZUS dokumenty korygujące.

4 Jeśli firma nie popełniła błędu lub np. już nie istnieje, reklamuj sam w ZUS. Także wtedy, gdy zauważysz błędy lub brak składek w informacji z OFE.

5 Więcej szczegółów reklamacyjnych na stronie www.mojaskladka.zus. pl

Zareklamowała i okazało się, że zawinił system komputerowy. Błąd został naprawiony, a jej konto powiększyło się o ponad tysiąc złotych.

Informację otrzymamy, jeśli urodzeni jesteśmy po 31 grudnia 1948 r. Starsze osoby nie mają w ZUS indywidualnych kont i ich emerytury wyliczone będą na dotychczasowych zasadach. Drugi warunek to taki, że nasz pracodawca odprowadza do ZUS składki od wynagrodzeń lub płacimy je sami, jeśli prowadzimy działalność gospodarczą.

O czym jest informacja

Od tego roku otrzymujemy informację o naszych łącznych składkach, z podziałem na konto w ZUS i II filarze. Należymy do niego obowiązkowo, jeśli urodziliśmy się po 31 grudnia 1968 r. O stanie konta w OFE nasz fundusz informuje osobno. Zestawienie obu informacji ułatwi kontrolę naszego konta emerytalnego.

Warto pamiętać, że ZUS informuje o składkach należnych, tzn. wykazanych w dokumentacji przekazywanej przez naszego pracodawcę. Może się czasem okazać, że ZUS dostaje od naszego pracodawcy tylko dokumenty, a nie prawdziwe pieniądze na naszą emeryturę. To przestępstwo, którym zajmuje się prokurator.

Co sprawdzać

Po otrzymaniu informacji z ZUS należy przede wszystkim sprawdzić, czy poprawne są nasze dane osobowe, adres, PESEL, NIP. Do skontrolowania stanu konta potrzebna jest informacja płacowa od pracodawcy ZUS RMUA lub tzw. pasek, na którym znajdziemy wyliczenia naszej składki emerytalnej. Jeśli nie należymy do OFE, na nasze konto emerytalne w ZUS trafia 19,52 proc. pensji. Jeśli należymy, do ZUS trafia 12,22 proc. Resztę, czyli 7,50 proc. ZUS odprowadza do OFE i po otrzymaniu informacji od naszego funduszu, też warto sprawdzić, czy mamy naliczone składki za każdy miesiąc i czy łączna kwota się zgadza.

Gdzie reklamować

Jeśli stwierdzimy w informacji błąd w nazwisku czy adresie, powinniśmy najpierw sprawdzić, co podał do ZUS nasz pracodawca. Gdy się okaże, że popełnił błąd, powinien sam go skorygować. Dotyczy to także błędnego wyliczenia składek. Powinniśmy też upewnić się w firmie, czy składek brakuje, bo w ogóle nie zostaliśmy zgłoszeni do ubezpieczenia lub byliśmy na zwolnieniu lekarskim albo urlopie bezpłatnym. Może się również okazać, że zarabialiśmy tak dużo, że przekroczyliśmy 30-krotność przeciętnego krajowego wynagrodzenia, powyżej którego składek emerytalnych się nie odprowadza.

Gdy jednak u pracodawcy wszystko się zgadza i przekazał on poprawne dane, wtedy musimy zgłosić reklamację w ZUS. Robi się to na specjalnym formularzu ZUS ZRU lub w dowolnie sformułowanym piśmie. Podobnie postępujemy, gdy zauważymy błędy w danych i wyliczeniach w informacji o stanie naszego konta, otrzymanej z OFE. Reklamację także składamy w ZUS. Musimy zrobić to sami, gdyż fundusz emerytalny nie jest upoważniony do występowania w naszym imieniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska