Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po egzaminach gimnazjalistów. Jest postęp, to bardzo cieszy!

Artur Lawrenc, abi 68 387 52 87 [email protected]
Esterę Szumilas, uczennicę klasy III d z nowosolskiego Gimnazjum nr 2, spotkaliśmy na szkolnym korytarzu. Ona też pisała w tym roku testy, ale jeszcze w piątek w południe czekała na wyniki.
Esterę Szumilas, uczennicę klasy III d z nowosolskiego Gimnazjum nr 2, spotkaliśmy na szkolnym korytarzu. Ona też pisała w tym roku testy, ale jeszcze w piątek w południe czekała na wyniki. Artur Lawrenc
W końcu poznaliśmy wyniki tegorocznych testów uczniów trzeciej klasy gimnazjum. Jest dużo, dużo lepiej niż w roku ubiegłym. - To bardzo cieszy, ale może być lepiej - tak komentują wyniki dyrektorzy szkół.

Na początku zacznę od krótkiego wyjaśnienia. Wyniki testów podawane są w procentach, ale całość umieszczona jest w tzw. skali stanin. Proszę się nie bać, to nic strasznego. Tak po prostu to dziewięciostopniowa skala, która klasyfikuje wyniki na tle całego kraju lub województwa, gdzie stanin piąty odpowiada średnim rezultatom, a stanin poniżej lub powyżej odpowiednio rezultatom słabszym lub lepszym niż średnia.

To tyle wyjaśnień, a teraz zaczynamy od powiatu nowosolskiego. - Jesteśmy zadowoleni z tegorocznych wyników. Wygląda na to, że mieścimy się w wysokich staninach, a w niektórych przypadkach jest lepiej niż przed rokiem. Największy postęp notujemy z języka niemieckiego, gdzie skoczyliśmy z poziomu piątego na siódmy - cieszy się Paweł Juckiewicz, dyrektor Gimnazjum nr 1 w Nowej Soli. - Gratuluję uczniom i nauczycielom - dodaje. W tej szkole testy wypełniało 149 gimnazjalistów.

- W każdym przedmiocie poprawiliśmy się o co najmniej jeden stanin, a z podstawowego niemieckiego nawet o dwa - chwali się Aleksandra Grządko, wicedyrektorka Gimnazjum nr 2. - Zdajemy sobie sprawę, że wyniki te są ciut niższe od wyników w innych szkołach, ale nie traktujemy tego już jak porażkę. Wręcz przeciwnie, cieszymy się, że jest coraz lepiej, a to motywuje do dalszej pracy - dodaje pani wicedyrektor.

Podobnie wypowiada się Bogdan Mikulski, dyrektor Gimnazjum nr 3. - Porównując z rokiem ubiegłym, we wszystkich testach odnotowaliśmy postęp - mówi. - Blisko 25 proc. naszych uczniów, po podliczeniu średnich ich wszystkich egzaminów, osiągnęło łącznie wynik minimum 75 proc. zdobytych punktów. Czyli jest dużo lepiej, co nie oznacza, że osiadamy na laurach. Jest co poprawiać, do czego dążyć - komentuje dyrektor. W tym gimnazjum zdawało 112 uczniów.

W piątek dużo trudniej nam było zdobyć wyniki od dyrektorów szkół powiatu wschowskiego. Nie okazali się tak pomocni, jak ich koleżanki i koledzy po fachu z Nowej Soli. - To wymaga jeszcze analizy i obliczeń, a my mamy dziś radę pedagogiczną - poinformował nas Władysław Chilarski, dyrektor Gimnazjum nr 2. - Uporamy się z tym do poniedziałku - odpowiedział zaś Ryszard Herkt, dyrektor Gimnazjum nr 1.

Osiągnięciami swoich podopiecznych pochwaliła się za to Elżbieta Przygoda, dyrektorka Gimnazjum Językowego. - Wielu uczniów zaliczyło test na 100 proc. W szkole panuje wielka radość, bo w dziewięciostopniowej skali stanin osiągnęliśmy ósmy stopień! Super! - cieszyła się E. Przygoda.
Natomiast Aniela Matyjas, dyrektorka w sławskim Gimnazjum zapewniała, że są zadowoleni z wyników. - Osiągnęliśmy czwarty stanin, jest lepiej niż było - mówi.

Przypomnijmy, kwietniowy egzamin podzielony był na dwie części: pierwsza humanistyczna zawierała odrębne pytania z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie; druga matematyczno-przyrodnicza z pytaniami z matematyki, fizyki, biologii i geografii. Języki obce zdawano na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Poziom pierwszy był obowiązkowy dla wszystkich, drugi dodatkowo dla tych, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka, jakiego uczyli się od szkoły podstawowej.

Centralna Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu uważa, że młodzież dobrze poradziła sobie z zadaniami zreformowanego egzaminu. - Duży odsetek gimnazjalistów opanował jedną z najtrudniejszych umiejętności ujętych w wymaganiach ogólnych nowej podstawy programowej z matematyki, tj. umiejętność rozumowania i argumentowania. Uczniowie dobrze poradzili sobie również z większością zadań wymagających czytania i interpretowania mapy oraz czytania ze zrozumieniem, zarówno w języku polskim, jak i obcym na obu poziomach.

W zakresie tej ostatniej umiejętności polscy gimnazjaliści potwierdzili wysoką pozycję, jaką zajęli na świecie pod względem umiejętności czytania i interpretacji tekstu w międzynarodowym badaniu - czytamy w raporcie OKE.

WYNIKI TESTÓW

GIMNAZJUM NR 1 W NOWEJ SOLI
j. polski - 71 proc.; historia i WOS - 65; matematyka - 58; przyroda - 56; j. angielski podst. - 70; j. angielski rozsz. - 57; j. niemiecki podst. - 65; j. niemiecki rozsz. - 40;

GIMNAZJUM NR 2 NOWA SÓL (wyniki tylko w wojewódzkiej skali stanin)
j. polski - 5. stanin; historia i WOS - 4.; matematyka - 5.; przyroda - 5.; j. angielski podst. - 7.; j. angielski rozsz. - brak danych; j. niemiecki podst. - 6.; j. niemiecki rozsz. - brak danych;

GIMNAZJUM NR 3 W NOWEJ SOLI
j. polski - 69 proc.; historia i WOS - 62; matematyka - 44; przyroda - 50; j. angielski podst. - 70; j. angielski rozsz. - 59; j. niemiecki podst. - 59; j. niemiecki rozsz. - nikt nie zdawał;

GIMNAZJUM JĘZYKOWE WE WSCHOWIE
j. polski - 87 proc.; historia i WOS - 76; matematyka - 74; przyroda - 59; j. angielski podst. - 94; j. angielski rozsz. - 77; j. niemiecki podst. - 98; j. niemiecki rozsz. - 96;

GIMNAZJUM NR 1 WE WSCHOWIE
brak danych;

GIMNAZJUM NR 2 WE WSCHOWIE
brak danych;

ŚREDNIA (czyli 5 stanin) WYNIKÓW W WOJ. LUBUSKIM
j. polski - 66 proc.; historia i WOS - 60; matematyka - 46; przyroda - 49; j. angielski podst. - 61; j. angielski rozsz. - brak danych; j. niemiecki podst. - 60; j. niemiecki rozsz. - brak danych;

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska