Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem do Głogowa szybciej, do Bytomia lepiej...

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
Pociągiem do Głogowa szybciej, do Bytomia lepiej...14 grudnia będzie obowiązywał nowy rozkład jazdy PKP. Wtedy też skróci się czas jazdy do Głogowa, Wrocławia i Szczecina.
Pociągiem do Głogowa szybciej, do Bytomia lepiej...14 grudnia będzie obowiązywał nowy rozkład jazdy PKP. Wtedy też skróci się czas jazdy do Głogowa, Wrocławia i Szczecina. Mariusz Kapała
Pełną parą trwają prace na tzw. odrzance, czyli na linii kolejowej z Wrocławia do Szczecina. Efekty tego odczujemy już 14 grudnia.

Jeszcze dwa, trzy lata temu podróż z Zielonej Góry do Głogowa pociągiem trwała dwie godziny, a do Wrocławia nawet ponad cztery godziny. Nie było  lepiej z jazdą z Zielonej Góry do Szczecina. Dziś jest znacznie lepiej, chociaż do czasów podróży z lat 80.  jeszcze droga daleka. A przypomnijmy, że wtedy pociągi jadące z prędkością ok. 120 km/godz. pokonywały trasę między Zieloną Górą a Głogowej w godzinę, a podróż do Wrocławia trwała dwie godzin z drobną nawiązką.

Robert Szary od 3  lat studiuje we Wrocławiu. W rozmowie z nami potwierdza, że obecnie do stolicy Dolnego Śląska dojeżdża nieco szybciej niż wtedy, kiedy rozpoczynał studia.

- Ale to nadal zbyt długo. Obecnie podróż trwa prawie 3,5 godziny. Dlatego niekiedy z kolegami zrzucamy się na paliwo i wspólnie jedziemy autem do Wrocławia - opowiada pan Raober. - Gdyby czas jazdy został skrócony do dwóch godzin, jak się obiecuje od lat, to wtedy najpewniej większość decydowałaby się na pociąg.

Kiedy zatem osiągniemy czas z lat 80.? Takie pytanie zadaliśmy Zbigniewowi Wolnemu z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Spółka prowadzi rewitalizację tej linii kolejowej między Głogowem a Szczecinem.

Pan Zbigniew przypomina, że prace na wspomnianej linii rozpoczęto w 2009 roku i potrwają one do 2016 roku, a więc jeszcze dwa lata. Ich koszt to około 600 mln zł.  To oznacza, że dopiero od grudnia 2016 roku na całym odcinku od Głogowa do Szczecina, a dokładnie do Dolnej Odry pociągi pojadą z prędkością 120 km/godz., a na niektórych odcinkach 100 km/godz.

Plusem jest jednak to, że już od 14 grudnia br., kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy PKP, znacznie skróci się czas jazdy do Głogowa, Wrocławia i Szczecina. Jednak o ile, trudno dziś powiedzieć. Nowy rozkład jest dopiero tworzony. A krótsza jazda będzie konsekwencją zakończenia prac, które obecnie trwają. Prowadzi się je w kilku miejscach.

Zbigniew Wolny wymienia tu odcinek między Brzegiem Głogowskim a Bytomiem Odrzańskim, między Czerną a wspomnianym Bytomiem, w okolicach Zielonej Góry i Czerwieńska oraz od  Czerwieńska do Bytnicy.  Prace te polegają na wymianie torów i  podkładów, wymianie rozjazdów, niektórych słupów trakcyjnych i przebudowie - też niektórych - urządzeń sterowania ruchem.

Ale wróćmy do pytania o ile  skróci się czas jazdy? Można wyliczyć, że o kilkanaście minut. Np. między Zieloną Górą a Głogowem wyremontowane zostanie 18 km toru nr 2, po którym dotychczas pociągi jechały z prędkością 30 km/godz. Od grudnia pojadą nawet 120 km/godz. To oznacza, że obecnie pociągi wspomniany  odcinek pokonują w ponad pół godziny, a  od grudnia czas jazdy wyniesie poniżej kwadransa. To będzie zysk, na który podróżni czekają od wielu lat. Chcą jeździć jeszcze szybciej. Bo jest XXI wiek.

 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska