Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podmiejska na wrzesień

ARTUR BRYKNER 722 57 72 [email protected]
Może nawet o połowę zmniejszy się ruch w centrum miasta. Ale to dopiero za półtora roku, gdy gotowa będzie trasa średnicowa i ruszy obwodnica. Na razie kierowców czekają objazdy i korki.

Już nie przejedzie się remontowaną ulicą Podmiejską, a niedługo kierowców czeka zam-knięcie mostu i budowa skrzyżowania na ul. Walczaka. - Trzeba planować, a nie robić wszystko naraz. Przecież po otworzeniu obwodnicy można było zająć się mostem przy katedrze, a tak obwodnicy nie ma, a most będzie zamknięty- złości się taksówkarz Eugeniusz Kamiński. - W przyszłym roku jazda po Gorzowie stanie się szalenie trudna. Wszyscy będą się pchali z miasta na nowy most. Dobrze, że robią drogi, ale połowa kierowców jeździ na pamięć. Będą więc korki i nerwy, a za kurs na Zawarcie ludzie zapłacą dwa razy drożej.
Objazdy i korki będą przez półtora roku. Później po mieście będziemy jeździli inaczej, na pewno bardziej komfortowo. Bo dzięki temu, że dokończona zostanie budowa trasy średnicowej - chodzi o drogę przez park Kopernika i powstanie obwodnica miasta, z centrum zniknie połowa samochodów.

Podmiejska na wrzesień

Remont kapitalny ul. Podmiejskiej już powinien się kończyć, ale niestety drogowcy mają dwutygodniowe opóźnienie. Oznacza to, że jeszcze we wrześniu będą tam pracowały ekipy budowlane. Firma Dromex-Bu-dimex modernizuje, a właściwie buduje od nowa obie jezdnie ul. Podmiejskiej. Nowa nawierzchnia, a także nowa, wymieniona podbudowa drogi wytrzymać ma ruch ciężarówek. Całość prac, współfinansowanych z funduszu Phare, kosztować ma 3,5 mln euro. Na odcinku ulicy, gdzie przebiega gruntownie zmodernizowane torowisko tramwajowe, jezdnia jest poszerzana. Zmieszczą się tam cztery pasy ruchu.
Jak zapewnia wykonawca drogi, torowisko i jezdnie będą gotowe do końca wakacji. We wrześniu prowadzone będą jedynie prace wykończeniowe części nawierzchni oraz roboty, które nie będą już utrudniać ruchu pojazdów (poza malowaniem pasów). Znikną wtedy uciążliwe objazdy ulicą Sybiraków i Głowackiego.
Niestety kierowcy pojeżdżą sobie bez objazdów niecałe trzy miesiące. Potem ul. Podmiejska i Warszawska staną się głównymi ulicami tranzytowymi Gorzowa, bo zamknięty zostanie most Staromiejski.

Bez mostu

Wtedy będzie już trwała przebudowa układu komunikacyjnego na Zawarciu - części obecnej trasy tranzytowej (krajowa "trójka") z Poznania i Zielonej Góry nad Bałtyk.
Do końca sierpnia poznamy wykonawcę tej przebudowy, którą wyceniono na ok. 39 mln zł. Przyjęty przez władze miasta harmonogram prac drogowców przewiduje podzielenie inwestycji na pięć etapów. Całość ma zostać wykonana w ciągu 16 miesięcy. W pierwszej kolejności, czyli po wakacjach zacznie się budowa nowej ul. Grobla oraz modernizacja fragmentu starej części tej ulicy (ul. Grobla będzie dwupasmowa) Jednocześnie rozpocznie się budowa ronda przy moście Staromiejskim (z dużym przejściem podziemnym) i skrzyżowania ulic Grobla z Woskową.
1 stycznia zamknięty zostanie most Staromiejski i przez rok kierowcy będą mogli jeździć tylko przez most Lubuski. Cały ruch tranzytowy przez miasto trafi na ul. Sikorskiego, Warszawską i Podmiejską.
Rozbiórka starego mostu i jego odbudowa potrwają do końca 2006 r. Wcześniej na specjalne podpory zostaną przeniesione wszystkie wodociągi, gazociągi i media, jakie przechodzą pod mostem. - Przez most Staromiejski nie będzie można przejeżdżać ani przechodzić cały przyszły rok. Piesi będą musieli przechodzić przez Wartę mostem Lubuskim lub korzystać z mostu kolejowego. - tłumaczy Władysław Żelazowski, naczelnik wydziału inwestycji i rozwoju miasta.

Droga w parku

Na początku przyszłego roku rozpocznie się budowa drogi przez park Kopernika. Kilkusetmetrowa, dwujezdniowa ulica połączy al. Odrodzenia z ul. Pomorską. To ostatni odcinek trasy średnicowej, którego wykonanie (jeszcze nie było przetargu) może kosztować ok. 5 mln zł. Jeszcze w tym roku z przyszłej trasy zostaną usunięte drzewa.
Poza drogą przez park zrobione zostanie duże rondo - skrzyżowanie nowej ulicy z ul. Pomorską i Walczaka, która w tym miejscu ma być także ulicą z dwoma jezdniami. Właśnie podczas budowy tego ronda (lato 2006) kierowców czekają objazdy ul. Walczaka. Na nowym skrzyżowaniu trzeba będzie m.in.: przesunąć o parę metrów torowisko tramwajowe, skorygować przebieg ulicy i postawić sygnalizację świetlną. Z tym skrzyżowaniem drogowcy powinni się uporać w niecałe dwa miesiące.

Obwodnica jak oddech

Naprawdę odetchniemy dopiero po otworzeniu zachodniej obwodnicy, która zaczyna się na ul. Sulęcińskiej, a zakończy na węźle drogowym z ul. Szczecińską.
Drogowcy dotarli już z budową zachodniej obwodnicy do nadwarciańskich wałów. Od południowej strony utwardzane jest już podłoże pod jezdnie obwodnicy. Na nim zbudowany będzie nasyp. Po nim na estakadę i most wjeżdżać będą kierowcy jadący tranzytem z południa na północ.
Prace budowlane prowadzone są także na drugim brzegu rzeki (od strony ul Szczecińskiej). Na wykonanie obwodnicy firmy Bereger bau i Hermann Kirchners mają czas do końca 2006 r. Na obwodnicy (jezdnia o szerokości 7 m i dwumetrowe pobocza) trzeba postawić dziesięć mostów i wiaduktów, a także prawie 600-metrową żelbetonową estakadę nad rozlewiskiem Warty ze 120-metrowym mostem nad rzeką. Poza trzema dużymi węzłami drogowymi przy budowie obwodnicy powstanie także 5 km nowych dróg dojazdowych. Całą inwestycję wyceniono na ok. 250 mln zł. Licząca 11,9 km obwodnica położona na zachód od miasta zabierze spod katedry cały ruch tranzytowy - większość ciężarówek i jedną trzecią samochodów osobowych, które obecnie przejeżdżają w obie strony przez centrum miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska