Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podpowiadamy, jak nie dać się wciągnąć w spiralę promocji

Katarzyna Borek 0 68 324 88 37 [email protected]
Jesteś w gorączce świątecznych zakupów. Ale nie zapominaj o tym, że sprzedawcy będę teraz próbować wyciągnąć z twojej kieszeni jak najwięcej pieniędzy.

Łapiemy się na okazje, bo z natury jesteśmy zachłanni… Lubimy posiadać, chomikować. Promocje mają być dla nas sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy. I to wykorzystują handlowcy - podsuwając wybrane towary.

Często ci niepotrzebne, ale opatrzone tabliczką "Okazja!". Dajesz się nabrać, bo jednym z najważniejszych czynników, którym się kierujesz przy zakupie, jest właśnie cena.

Handlowcy stosują wiele sposobów, byś wypełnił w sklepie koszyk po brzegi. Dlatego dziś je rozgryziemy. Znajomość handlowych sztuczek może dać wymierne oszczędności.

Promocje

1 To podstawa tworzenia wizerunku sklepu jako atrakcyjnego miejsca zakupów. To dlatego w gazetkach sklepowe pokazane są towary po zachęcających cenach - wrażenie okazyjności masz przenieść i na inne produkty tego punktu. Nie daj się otumanić i porównuj w głowie ceny.

2 Nie rzucaj się na promocje. Tzw. bezpowrotnie mijające okazje to często wykorzystywana w handlu technika manipulacji. Pomyśl, czy zależy ci na danej rzeczy i czy jeśli ją kupisz, to nie wpadniesz w finansowe kłopoty. Bardziej myśl o skutkach zakupu niż o zaletach produktu.

3 Przemiła hostessa częstuje cię serki, jogurtem czy czekoladą, a ty czujesz się zobowiązany kupić promowany przez nią towar? Złapałeś się na tzw. regułę wzajemności. Skoro hostessa robi ci przysługę, też chcesz jej coś ofiarować. Pamiętaj jednak, że ona dostaje pieniądze za swoją pracę.

4 Nie podniecaj się lekturą handlowych gazetek. Atrakcyjne ceny obowiązują tam zwykle na artykuły podstawowe (jaja, mięso, olej itp.), których ceny dobrze znamy i potrafi je porównać.

5 Sprzedawcy łapią cię na promocję, bo wiedzą, że lubimy czuć, że zaoszczędziliśmy pieniądze. Zakupowe okazje to podstawa tworzenia wizerunku sklepu jako atrakcyjnego miejsca zakupów. W praktyce handlowcy przeceniają często towary ze względu na ich pewne wady, np. zabrudzenia, prujący się sweter itd. Pamiętaj, że jeśli wiesz o danym defekcie w momencie zakupu, nie możesz z jego powodu reklamować towaru - ale z każdego innego już tak! Wbrew temu, co często twierdzi sprzedawca. Okres odpowiedzialności sprzedawcy za produkty mające jawne usterki (zabrudzenia, rozprucia itd.) kupione na wyprzedażach wynosi dwa lata. Pamiętaj też, że przecenione towary możesz reklamować jak każdy inny towar

Jakość

Zawsze sprawdzaj jakość produktów i datę ważności. Jeśli upływa za kilka dni, nie kupuj na zapas.

Przy wyborze towaru kierują się swoimi potrzebami, a nie opiniami, że coś jest świetne. Może i takie jest, ale niekoniecznie dla ciebie. Kupujesz, by używać daną rzecz, a nie tylko ją posiadać.

Paragon

Sprawdzaj paragon, bo ceny przy kasie mogą się różnić od tych widniejących na półkach. Szczególnie przed świętami, gdy wszyscy się spieszą i mało kto ma czas na porównywanie cyferek.

Półki

  • Market to układanka regałów, w której półka półce nierówna. Najmniej pożądana przez handlowców jest dolna półka, czwarta lepsza od trzeciej od dołu. To ważna informacja dla ciebie. Oznacza bowiem, że nie wolno od razu - bez porównania cen - brać towarów z półek znajdujących się na wysokości oczu i ręki.

  • Nie wkładaj nic do koszyka pod wpływem impulsu. Idąc po artykułu promowane lub tzw. podstawowe (chleb, jaja, cukier itp.) musisz minąć metry półek, z których często coś weźmiesz. Sąsiadują ze sobą rzeczy pasujące do siebie, np. kawa i filtr do ekspresu, ale także zbędna, ale kojarzące się (np. wino i świece). To wszystko są pułapki, w które masz wpaść myśląc "Skoro wziąłem wino, to świece też się przydadzą".

    Cena

  • Cena towaru nie może być dla ciebie zaskoczeniem. Masz prawo dokładnie wiedzieć ile i za co płacisz w sklepie. Oznacza to, że oferowane towary muszą być opatrzone wywieszkami, na których ma się znajdować aktualna cena i wszelkie przydatne dla ciebie informacje (nazwa towaru, jednostka miary, nazwa producenta).

  • Jeśli towar sprzedawany jest po cenie promocyjnej lub obniżonej, obok aktualnej ceny musi być umieszczona także i poprzednio obowiązująca. Informacja "przecena" powinna się znaleźć zarówno w materiałach reklamowych jak i przy towarze. Wraz z przyczyną dokonania przeceny oraz okresem jej obowiązywania.

  • Sprzedawca najpierw pokazuje ci najdroższą rzecz z gamy produktów. Telewizor za 200 zł wyda ci się śmiesznie tani w porównaniu z tym za 500 zł. Jeśli na początku zakupów kupiłeś jakiś drogi towar, to uważaj. W takiej sytuacji lekceważysz tanie rzeczy, a ich kwoty sumują się przecież przy kasie!

  • Gdy handlowiec nakłonił cię do kupienia u niego drobnej rzeczy po okazyjnej cenie, to włożył stopę między drzwi oddzielające go od ciebie. Zyskując szansę, że kolejne towary też kupisz u niego. Już bez porównywania cen u konkurencji, bo będzie inwestował w "związek", w który już się zaangażowałeś.

    Pod kontrolą

  • Do kolejnej wizyty w tym samym punkcie zachęcają też karty płatnicze firmowane przez sklepy.

  • W sklepach płać gotówką. Tracisz kontrolę nad zawartością koszyka, gdy wiesz, że będziesz płacić bonami czy kartą. Wirtualne pieniądze łatwiej się wydaje.

  • Uczestnicząc w konkursach, loteriach itd. wiedź, że często przekazujesz swoje dane osobowe do wykorzystania w celach marketingowych! Szczególnie uważnie czytaj zapisy drobnym drukiem.

  • Nie kupuj produktu, bo ma go już kuzynka i sąsiadka z dołu. Bezwolnie ulegasz zasadzie, że skoro "wszyscy" to biorą, to jest to świetne i warte kupienia. Może i tak, ale przejrzyj i inne oferty. Poza tym kuzynka ma przetłuszczające się włosy, a ty - suche. Chodzi o używanie, a nie jedynie posiadanie rzeczy.
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska