Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pojawił się rywal fiata 500

Czesław Wachnik
.Z zewnątrz ka przypomina inne auta Forda, chociażby nową fiestę. Co zaskakujące ka znacznie różni się od powstającego na tej samej taśmie fiata 500
.Z zewnątrz ka przypomina inne auta Forda, chociażby nową fiestę. Co zaskakujące ka znacznie różni się od powstającego na tej samej taśmie fiata 500 Fot. Ford
Ka to druga generacja małego forda. Samochód ten powstał przy współpracy z Fiatem, dzięki czemu jest spokrewniony z modelem 500. Oba samochody są produkowane na tej samej linii montażowej w fabryce Fiata w Tychach.

Na polskim rynku ka występuje w dwóch wersjach wyposażenia: ambiente i titanium. Do napędu służą dwa silniki, benzynowy 1,2 litra o mocy 69 KM lub diesel 1,3 litra o mocy 75 KM. Oba silniki występują w połączeniu z pięciobiegową przekładnią tradycyjną. W najtańszej wersji z silnikiem benzynowym ka kosztuje od 28.900 zł. Nie jest to chyba zbyt dużo jak na auto debiutujące na rynku. Tym bardziej, że w wyposażeniu znajdziemy m.in. ABS, dwie poduszki powietrzne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego czy regulowaną kierownicę.

Najnowszy ka powstał według obecnie obowiązującej w Fordzie formuły Kinetic Design. Dlatego nadwozie ka jest bliźniaczo podobne do nowej fiesty. Sylwetka jak i wnętrze są nowoczesne, zupełnie inne niż w fiacie 500. Oba auta mają jednak wspólną płytę podłogową, podobne systemy bezpieczeństwa i takie same silniki. Zawieszenia też są praktycznie identyczne. Zresztą przy tak małych autach pole manewru jest raczej niewielkie.

Nadwozia nowego ka ma prawie takie same wymiary co poprzednika, poza wysokością (jest o 10 cm więcej). Dodatkowe centymetry czuje się przy zajmowaniu miejsca w samochodzie, także z tyłu możemy wygodnie podróżować.
Bagażnik jest przyzwoity, ma 224 litry, a po złożeniu tylnej kanapy 747 litrów. Z przodu siedzi się wygodnie i stosunkowo wysoko, ale miejsca mamy dużo.

Wrażenia z jazdy

Do naszej dyspozycji diler Forda oddał ka z silnikiem benzynowym. Spisywał się ona zaskakująco dobrze. Zarówno w czasie jazdy po mieście jak też poza miastem. Nie mieliśmy kłopotów z przyspieszaniem czy wyprzedzanie. Do prędkości 120 km/godz. wewnątrz jest zaskakująco cicho. Jedynie przy wyższych prędkościach silnik nieco hałasuje. Nie utrudnia to jednak np. słuchania radia.

Jeśli chodzi o prowadzenie, mały ka trzyma klasę podobnie jak fiesta czy nawet znacznie większy focus. Jak już napisaliśmy zawieszenie ka jest bliźniaczo podobne do tego w 500. W aucie które testowaliśmy było ono wprawdzie nieco sztywniejsze, ale to zasługa raczej sportowych opon, niż zawieszenia. Trzeba jednak podkreślić, że dzięki ogumieniu auto doskonale trzymało się nawierzchni.

Reasumując, wydaje się, że ka jest szalenie atrakcyjnym autem, nie tylko zresztą dla kobiet, które doskonale sprawdzi się w ruchu miejskim. Ale też w razie konieczności pozwoli na dłuższą wyprawę. Jeśli nie w czwórkę to w dwie osoby, dodatkowo ze sporym bagażem. Plusem jest też rozsądna cena.
Ka z dieslem w pigułce
* moc 75 KM
* moment obrotowy 145 Nm
* prędkość maksymalna 161 km/godz.
* przyspieszenie do 100 km/godz. 13,1 sekundy
* średnie zużycie paliwa 4,2 litra na 100 km
* pojemność bagażnika od 224 litrów
* długość/szerokość 362/189 cm
* wysokość 150,5 cm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska