Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pojedziemy po betonowej autostradzie

Stefan Cieśla 0 95 722 57 72 [email protected]
Andrzej Patalas ukończył Politechnikę Poznańską, w latach 1980-91 był dyrektorem okręgowej dyrekcji dróg publicznych w Poznaniu, do 1997 r. kierował Agencją Budowy i Eksploatacji Autostrad (fot. Stefan Cieśla)
Andrzej Patalas ukończył Politechnikę Poznańską, w latach 1980-91 był dyrektorem okręgowej dyrekcji dróg publicznych w Poznaniu, do 1997 r. kierował Agencją Budowy i Eksploatacji Autostrad (fot. Stefan Cieśla)
Rozmowa z Andrzejem Patalasem, prezesem spółki Autostrada Wielkopolska, budującej lubuski odcinek autostrady A-2.

- Pierwsze łopaty na trasie autostrady oficjele, z ministrem infrastruktury na czele, wkopali w czerwcu tego roku. Co dziś dzieje się na budowie?

- Roboty ziemne trwają na długości ok. 50 km, czyli niemal połowie autostrady, która ma liczyć 106 km. Chcemy do zimy przygotować jak najwięcej terenu, aby od wiosny można było przystąpić do usypywania podbudowy i wylewania betonowej nawierzchni. Taki doświadczalny odcinek betonowej trasy, chcemy zresztą jeszcze w tym roku wylać niedaleko Trzciela. Cała autostrada ma być betonowa, droższa, ale za to bardziej wytrzymała i tańsza w utrzymaniu. Nie mamy jeszcze pozwoleń na budowę wszystkich odcinków. Wojewoda lubuski zapewnia jednak, że dostaniemy je do końca roku. To nam ułatwi rozpoczęcie dalszych robót.

- Co oprócz jezdni powstanie jeszcze wraz z autostradą?

- Przede wszystkim sześć pełnych węzłów zjazdowo-wjazdowych, w Buku, Nowym Tomyślu, Trzcielu, Jordanowie, Torzymiu i Rzepinie. Ponadto ok. 160 innych obiektów inżynierskich, jak wiadukty dla dróg lokalnych, przepusty dla zwierząt, miejsca obsługi pasażerów i poboru opłat, stacje benzynowe, obiekty obwodów drogowych. Generalnym wykonawcą autostrady jest firma Strabag. Przewidujemy, że w szczytowym okresie przy budowie pracować będzie ok. 3 tys. ludzi i ok. 1,6-1,8 tys. maszyn.

- Mieszkańców regionu i kierowców z całej Polski interesuje przede wszystkim, kiedy autostrada oddana zostanie do użytku. No więc kiedy?

- Zgodnie z harmonogramem finał robót przewidziany jest na maj 2012 r. Naszym celem jest, by dojazd na mecze Euro 2012 jakie pewnie będą odbywały się w Warszawie i Poznaniu a także Wrocławiu, bo A2 można będzie dojechać z zachodu do drogi szybkiego ruchu S3 odbywał się bez przeszkód. Ale myślimy też o innych kierowcach. Dlatego naszym ambitnym celem jest, by autostradą można już było jeździć od listopada 2011 r. Być może na początku nie dwoma pasami i bez miejsc obsługi pasażerów i stacji benzynowych. Ale i tak wtedy będzie bezpieczniej niż na obecnie mocno zatłoczonej drodze nr 2.

 

- Dziękuję.

 

Czytaj też: Ruszyła budowa autostrady A2 na trasie Świecko - Nowy Tomyśl

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska