Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy obawiają się podwyżek opłat za telewizję i Internet. "Konsumentów będzie trudno przekonać do zapłacenia więcej"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
34 proc. gospodarstw domowych chce skrócić czas spędzony w Internecie, a 33 proc. planuje przenieść wydatki z cyfrowej rozrywki i Internetu na zakupy związane z aktywnością zewnętrzną.
34 proc. gospodarstw domowych chce skrócić czas spędzony w Internecie, a 33 proc. planuje przenieść wydatki z cyfrowej rozrywki i Internetu na zakupy związane z aktywnością zewnętrzną. Szymon Starnawski /Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
Znaczący odsetek gospodarstw domowych niepokoi się, że ich dostawcy usług szerokopasmowych i telewizji podniosą miesięczne stawki abonamentowe – wynika z badania EY. 27 proc. rozważa rezygnację z oferty serwisów streamingowych, a ponad 33 proc. planuje przenieść wydatki z usług internetowych i cyfrowej rozrywki na kategorie zakupowe związane z aktywnością na zewnątrz. – W ostatnim czasie obserwujemy duże modyfikacje w polityce cenowej i usługowej kolejnych serwisów streamingowych – komentuje ekspert.

– W Polsce klienci bardzo dużą uwagę przywiązują do ceny i zwłaszcza w czasach galopującej inflacji generalnie nie podejmują spontanicznych decyzji zakupowych. Dostawcy płatnej telewizji, serwisów streamingowych oraz Internetu będą musieli bardzo dokładnie zrewidować swoją strategię w oparciu o zmianę potrzeb konsumentów w trudnym otoczeniu ekonomicznym – mówi Michał Kopyt, Partner EY Polska, Lider Doradztwa Technologicznego i dodaje, że w ostatnim czasie obserwujemy duże modyfikacje w polityce cenowej i usługowej kolejnych serwisów streamingowych.

– W większości ograniczają się one, póki co, do Europy Zachodniej i Ameryki Północnej. W Polsce podobne działania zapewne spowodowałaby masowy odpływ klientów. Konsumentów z naszego kraju będzie trudno przekonać do zapłacenia więcej, dlatego firmy muszą poszukać nowej ścieżki utrzymania i pozyskiwania klientów – stwierdza Kopyt.

Obawa przed wzrostem cen

Według badania EY - Decoding the digital home 2022, 40 proc. gospodarstw domowych twierdzi, że ich potrzeby w zakresie łączności internetowej, telewizji i streamingu wzrosły z powodu pandemii. 43 proc. spodziewa się, że ich oczekiwania zostaną utrzymane, co przekłada się na obawy dotyczące rosnących kosztów usług. Znaczący odsetek gospodarstw domowych niepokoi się, że ich dostawcy usług szerokopasmowych (60 proc.) i telewizji (55 proc.) podniosą miesięczne stawki abonamentowe. Z kolei 45 procent uważa, że płacą za swoje pakiety za dużo lub nie otrzymują najlepszych ofert.

Konsumenci rezygnują z życia online

34 proc. gospodarstw domowych chce skrócić czas spędzony w Internecie, a 33 proc. planuje przenieść wydatki z cyfrowej rozrywki i internetu na zakupy związane z aktywnością zewnętrzną. 27 proc. jest zainteresowanych zmniejszeniem liczby subskrypcji platform streamingowych (muzycznych i wideo), a 21 proc. liczby podłączonych urządzeń, które mają w swoich domach.

Autorzy badania przyznają, że wynika to nie tylko z chęci oszczędzania, ale również zwiększania czasu spędzonego poza domem i chociaż częściowego powrotu do zewnętrznych aktywności, zaniechanych w okresie pandemicznych restrykcji. 31 proc. respondentów myśli o tym, iż Internet może negatywnie wpływać na ich dobre samopoczucie (well-being). Wyniki badania wskazują, że 38 proc. ankietowanych bardzo obawia się szkodliwych treści, z jakimi mogą zetknąć się w sieci osoby z ich gospodarstw domowych.

Jak utrzymać klientów?

Połowa badanych gospodarstw domowych prawdopodobnie skorzystałaby z dodatkowych funkcji prywatności lub zabezpieczeń w ramach pakietu usług internetowych, a jedna trzecia dodałaby usługi, takie jak inteligentny dom (33 proc.), usługi komunalne np. rachunki za prąd czy gaz (32 proc.) czy pakiety zdrowotne (26 proc.).

Partnerstwa z innymi podmiotami mogą pomóc dostawcom usług szerokopasmowych oferować nowe kombinacje usług, a także łączyć usługi na nowe sposoby. 29 proc. badanych gospodarstw domowych zapłaciłoby więcej za łącze szerokopasmowe z dodatkowymi pakietami, które dawałyby możliwość tworzenia nowych udogodnień cyfrowych w ich domu.

Dostawcy usług zastanawiają się jak sprostać nowym wymaganiom klientów. Dla 33 proc. gospodarstw domowych otrzymane oferty są niezrozumiałe, a dla 48 proc. badanych propozycje różnych firm są trudne do porównania pod względem cenowym. Dla wielu wyzwaniem jest również konfiguracja i instalacja usług — zarówno szerokopasmowych, aplikacji telewizyjnych, jak i inteligentnego domu. Co ciekawe, badane osoby w całym procesie niechętnie korzystają ze wsparcia online. Ponad 40 proc. kupuje usługi Internetu mobilnego w sklepie stacjonarnym, a 55 proc., w przypadku problemów technicznych, woli zadzwonić do call center.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy obawiają się podwyżek opłat za telewizję i Internet. "Konsumentów będzie trudno przekonać do zapłacenia więcej" - Strefa Biznesu

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska