reklama

Polki po czterdziestce nie potrafią robić zakupów przez Internet

Zbigniew Biskupski AIPZaktualizowano 
Andrzej Banaś
Polacy w wieku 50+ stanowią zaledwie 15 proc. internautów kupujących online. W Unii Europejskiej - średnio więcej niż połowę. Polskie statystyki zaniżają przede wszystkim Polki w wieku powyżej 45 lat, które rzadko robią zakupy w sklepach internetowych. Nawet wtedy, gdy mają komputer i dostęp do Internetu.

Statystyki pokazują, że Polska jest najszybciej rosnącym rynkiem e-handlu w Unii Europejskiej. Jednak największym problemem polskiej branży e-handlu jest brak wyjścia poza dotychczasową główną grupę kupujących online. Tymczasem okazało się, że jest prawie dwumilionowa grupa potencjalnych klientów sklepów internetowych czy firm świadczących usługi finansowe, która z nich nie korzysta ze względu na tzw. wykluczenie cyfrowe.

Tak liczną grupę osób niemających dostępu do internetu lub niepotrafiących z niego korzystać stanowią Polki w wieku 45-70 lat, co wykazał raport Aasa „Polki wykluczone cyfrowo 2017”, opracowany we współpracy z Kantar Public.

Aż 78 proc. ankietowanych kobiet określa swoje umiejętności w zakresie zakupów online jako niskie lub wręcz bardzo niskie (1,6 mln). W przypadku korzystania z usług finansowych liczba ta wynosi aż 73 proc., co stanowi blisko 1,5 mln Polek.

To zupełnie inaczej niż w innych krajach Unii Europejskiej. Z danych Eurostatu wynika, że ponad 50 proc. emerytów i rencistów w UE dokonało w 2016 r. zakupów w sieci. Co ciekawe, osoby w wieku 55-74 lata są nawet bardziej aktywne, jeśli chodzi o liczbę transakcji, niż konsumenci między 16. a 24. rokiem życia. Z raportu Eurostatu wynika, że osoby w wieku 55-74 lata stanowią większą grupę korzystającą z usług #e-sklepów więcej niż sześć razy na kwartał (15 proc.), w przeciwieństwie do konsumentów w wieku 16-24 (13 proc.).

Obsługa komputera też szwankuje

Badanie pokazało, że najczęstszą przyczyną rzadkiego korzystania lub niekorzystania z internetu jest brak takiej potrzeby, jak deklaruje 58 proc. ankietowanych. Drugą w kolejności są kwestie związane z brakiem umiejętności obsługi komputera, tabletu, smartfona (26 proc.), brakiem takich urządzeń (24 proc.) czy samej sieci (17 proc.). Część respondentek mówi też o tym, że po prostu nie miał ich kto nauczyć korzystania z internetu (14 proc.). Co siódma badana nie korzysta z internetu, ponieważ jak dotąd nie otrzymała odpowiedniego wsparcia w zakresie edukacji informatycznej. Co ciekawe, aż 70 proc. wykluczonych cyfrowo kobiet nie odczuwa potrzeby poszerzenia swoich umiejętności w tym zakresie.

Czytaj też:
Drożej zapłacimy za gaz bo urzędnicy wymyślają przepisy za nic mając stan naszych portfeli

- Aby zbudować wśród kobiet wykluczonych potrzebę korzystania z internetu, a co za tym idzie - skłonić je do uzyskania takich umiejętności, warto odwołać się do ułatwień w komunikacji z najbliższymi - komentuje Urszula Krassowska, account director w Kantar Public. - Co więcej, to najbliżsi mogą pomóc w przełamaniu barier i włączeniu wykluczonych cyfrowo kobiet do społeczeństwa online.

Edukacja uwolni rezerwy

Jak się okazuje, z podobnymi wyzwaniami mierzyły się kraje skandynawskie, które dziś mogą się poszczycić jednym z najwyższych współczynników digitalizacji społeczeństwa. Włożono tam wiele wysiłku we wdrożenie zaawansowanych usług elektronicznych w służbie obywatelom, a także wysokich standardów cyberbezpieczeństwa. Postawiono też na najważniejszy aspekt - edukację społeczeństwa.

Aasa Polska, firma wywodząca się z Estonii i Finlandii, gdzie wskaźnik digitalizacji społeczeństwa jest jednym z najwyższych na świecie, prowadzi internetową akcję edukacyjną „Aasy Netu” w celu zachęcenia dojrzałych kobiet do podniesienia swoich umiejętności cyfrowych. Głównym narzędziem kampanii jest specjalna platforma internetowa Aasynetu.pl, gdzie osoby zainteresowane mają możliwość skorzystania z bezpłatnych multimedialnych materiałów instruktażowych ułatwiających postawienie pierwszych kroków w internecie.

Zamysłem organizatorów jest również zmotywowanie młodszych pokoleń do czynnego wspierania w nauce swoich mam, babć, sąsiadek i przyjaciółek - aby mogły być bliżej świata i bliskich. 20 proc. badanych kobiet jako mobilizujące wskazało bowiem otrzymanie pomocy ze strony drugiej osoby.

OBEJRZYJ WIDEO:
Co drugi Polak planuje w tym roku wyjechać na wakacje

Wideo

Materiał oryginalny: Polki po czterdziestce nie potrafią robić zakupów przez Internet - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
polski byznesmen

Trzeba uruchomić internetowe lumpexy i warzywniaki, a statystyki natychmiast się poprawią.

A
Agnieszka

Mam 45 lat i nie kupuję przez internet. Nie dlatego, że nie umiem, ale po prostu nie lubię. Jak mam kupić ciuch lub buty, wolę iść do normalnego sklepu, zobaczyć, dotknąć, przymierzyć, jak za małe/za duże - od razu przymierzyć inne i kupić TO CO MI ODPOWIADA. W sklepie internetowym nigdy nie wiem na ile zdjęcie pokrywa się z rzeczywistością. Mam czekać kilka dni, iść na pocztę po odbiór, przymierzyć, odesłać, zamówić inne, czekać... po co? Tak naprawdę to sklep stacjonarny to oszczędność czasu, nerwów i pieniędzy (nie płacę za przesyłkę).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3