Polskie urzędy nadal nie przystają do realiów XXIw.

RedakcjaZaktualizowano 
Obywatele nadal muszą wypełniać formularze, choć żyjemy w erze internetu gdzie wirtualny urząd nie powinien być niczym niezwykłym
Obywatele nadal muszą wypełniać formularze, choć żyjemy w erze internetu gdzie wirtualny urząd nie powinien być niczym niezwykłym Łukasz Kasprzak
Analizując sytuację w polskiej administracji publicznej, możemy dojść do niezbyt pozytywnych wniosków. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, aż w jednej trzeciej polskich urzędów przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw dokumentowany jest wyłącznie w formie papierowej. Najgorzej sytuacja wygląda na poziomie gmin, gdzie aż 37 proc. urzędów dokumentuje sprawy tylko w tradycyjny sposób.

W ocenie Polaków urzędy nadal nie przystają do realiów XXI w. Sami urzędnicy jednak nie dostrzegają problemów. Aż  85 proc. z nich ocenia pozytywnie rezultaty z przeprowadzonych projektów informatycznych. Tymczasem np.  z elektronicznego zarządzania dokumentacją  korzysta jedynie 42 proc. z nich, przy czym odsetek ten, od kilku lat pozostaje na bardzo podobnym poziomie.  

- Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Możemy ich upatrywać m.in. w skostniałym systemie, niechęci samorządów do inwestowania w jakiekolwiek ponad statutowe działania oraz nieznajomość dostępnych możliwości –wyjaśnia Piotr Kiser, dyrektor marketingu z Ailleron.

Zdaniem Marcina Sieprawskiego, Head of Big Data Lab w Ailleron, braki w procesie cyfryzacji administracji wyraźnie widać często w ich niepoprawnym funkcjonowaniu. Niechlubnie wyróżniają się  strony internetowe urzędów oraz biuletyny informacji publicznej (BIP). Jak zaznacza ekspert, strony są mało przejrzyste, przestarzałe, a problem potęguje dodatkowo brak standaryzacji w wyglądzie stron.

-Priorytetem powinno być także jak najszybsze otwarcie się na nowinki informatyczne. Urzędnicy nie uciekną też od zapewnienia swoim petentom możliwości załatwiania spraw administracyjnych za pośrednictwem Internetu - dodaje Sieprawski z Ailleron.

Jak mówią informatycy niczym nie zwykłym byłoby podobnie jak w bankach kontakty z  urzędnikiem  za pośrednictwa połączenia video lub na czacie, szyfrowane przesyłanie dokumentów, zdjęć czy podpisanych wniosków . To wszystko przyczyni się do szybszego załatwienia spraw, bez stania w długich kolejkach.

 

 -Wirtualny urząd może być bardzo przydatnym narzędziem przede wszystkim dla osób niepełnosprawnych, dla których załatwienie spraw w urzędzie może być  nie lada wyzwaniem – dodaje Piotr Skrabski, dyrektor zarządzającyLiveBranch z Ailleron.

polecane: Porozumienie PKO Banku Polskiego z PFRON to nowe miejsca pracy

Wideo

Materiał oryginalny: Polskie urzędy nadal nie przystają do realiów XXIw. - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3