Porty w Nowej Soli znów zablokowane

Michał Iwanowski
W pierwszym etapie nowosolski port został wyremontowany z unijnego programu Interreg. Na drugi etap z funduszy EWT wciąż nie ma zgody strony niemieckiej (fot. Tomasz Gawałkiewicz)
W pierwszym etapie nowosolski port został wyremontowany z unijnego programu Interreg. Na drugi etap z funduszy EWT wciąż nie ma zgody strony niemieckiej (fot. Tomasz Gawałkiewicz)
Kolejny raz odłożono głosowanie nad projektem rozbudowy portów i budowy statków wycieczkowych na 6 mln euro. Prezydent Wadim Tyszkiewicz: - To klęska. Nasz port i Odra pozostaną dzikim skansenem.

Przypomnijmy, że chodzi o unijny projekt z polsko-niemieckiego programu EWT, przygotowany przez Nową Sól. Stawką jest 6 mln euro na drugi etap rozbudowy portów w Nowej Soli, Bytomiu Odrz. i Cigacicach, a także Krośnie Odrz., Słubicach i Kostrzynie.

Pieniądze mają też trafić na budowę dwóch luksusowych, płaskodennych statków wycieczkowych, które kursowałyby po Odrze od Bytomia Odrz. po Kostrzyn. A w przyszłości także po niemieckich rzekach.

Port w Eisenhüttenstadt to wodne wrota na Berlin i Poczdam, więc stamtąd mogłyby pływać Sprewą nawet do stolicy Niemiec. Jeden statek cumowałby na stałe w Nowej Soli, drugi w Krośnie Odrz. Ten drugi mógłby, przy sprzyjającym poziomie wód, kursować po Warcie aż do Gorzowa.

Spadający projekt

Sądny dzień tego projektu miał być w maju br., na posiedzeniu komitetu monitorującego EWT. W jego skład wchodzi czterech przedstawicieli strony niemieckiej i czterech - polskiej (w tym człowiek marszałka, przedstawiciele euroregionów i ministerstwa rozwoju regionalnego). Ale wtedy swoje obiekcje zaczęli zgłaszać Niemcy, którzy dopatrzyli się w projekcie wielu wątpliwości.

Ostatecznie stanęło na tym, że komitet zażądał dodatkowej ekspertyzy z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która miała odpowiedzieć na pytanie, czy w tym projekcie występuje pomoc publiczna (gdyby tak było, statków nie można by budować za unijne pieniądze). I odłożył głosowanie na 28 lipca. Opinia UOKiK była korzystna dla wnioskodawców. Ale wtedy znów projekt „spadł”, a porty nie znalazły się nawet w porządku obrad komitetu. Kolejny termin wyznaczono na początek listopada.

Tymczasem nad projektem zaczęły gromadzić się ciemne chmury. W niemieckim Eisenhüttenstadt wybory przegrał tamtejszy burmistrz Werner Rainer, największy orędownik i przyjaciel tego projektu po niemieckiej stronie. Nowa Sól, za pośrednictwem europosłów z Brandenburgii próbowała ratować sytuację i zyskać przychylność przedstawicieli Niemiec przed listopadowym posiedzeniem. Jak się okazało - bezskutecznie. Glosowanie nad projektem znów zostało odłożone, tym razem - do marca.

Tyszkiewicz nie wierzy

Zdaniem członka komitetu i szefa Euroregionu Sprewa-Nysa-Bóbr Czesława Fiedorowicza, sprawa nie jest przegrana. - Niemcy wrazili akceptację dla projektu, oni mówią: chcemy poprzeć, choć trzeba jeszcze trochę wysiłku - mówi Fiedorowicz.

- Przedstawiciele Eisenhüttenstadt i Frankfurtu chcieliby dołożyć jakieś elementy infrastruktury w swoich portach. Polskie i niemieckie gminy powinny się spotkać, spisać protokół uzgodnień i umowę, a potem ta umowa będzie przyjęta przez komitet monitorujący. Jest szansa, że w marcu projekt będzie przyjęty. Wierzę w zdolności perswazji Wadima Tyszkiewicza.

Ale szkopuł w tym, że Tyszkiewicz już nie wierzy w powodzenie projektu. - A przede wszystkim nie wierzę w dobre intencje strony niemieckiej - odpowiada. - To klęska. Jeśli od roku wciąż przesuwa się głosowanie, to jak inaczej to nazwać. Wolałbym, żeby głosowanie już się odbyło, żeby mieć jasność. A tak, spędziłem dziesiątki godzin na posiedzeniach i konferencjach, słuchałem setek frazesów o transgraniczności i znaczeniu rzeki Odry, a poparcia dla naszego projektu jak nie było, tak nie ma.

Zdaniem Tyszkiewicza, wszystkie warunki formalne zostały spełnione, żeby projekt przeszedł. - W resorcie rozwoju regionalnego dowiedzieliśmy się, że to jeden z najlepszych projektów transgranicznych - podkreśla. - Więc nie rozumiem dlaczego Niemcy torpedują nasz projekt. Skutek będzie taki, że nasze porty i Odra pozostaną dzikim skansenem.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3