Potrzebujesz pomocy medycznej w weekend czy w święto? Teraz poradę uzyskasz bez problemu przez telefon. NFZ rusza z bezpłatną infolinią

Natalia Dyjas-Szatkowska
Natalia Dyjas-Szatkowska

Wideo

Zobacz galerię (5 zdjęć)
Czasem potrzebujemy porady medycznej w takim momencie, gdy nasz lekarz rodzinny nie pracuje - wieczorem, w weekend czy święto. Narodowy Fundusz Zdrowia pomaga w tej kwestii mieszkańcom i uruchamia Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Dzwoniąc pod bezpłatny numer, będziemy mogli uzyskać pomoc medyczną nawet w święto!

- Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) - informuje Joanna Branicka, rzeczniczka prasowa Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Jak to działa w praktyce? Mieszkańcy mogą zadzwonić na bezpłatny numer infolinii:

  • 800 137 200

i otrzymać niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.

Czytaj też:

- Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta - tłumaczy LOW NFZ. - Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc, wystarczy mieć telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem TPK.

Warto dodać, że platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Teleporada Pierwszego Kontaktu. Kiedy możesz dzwonić z prośbą o pomoc medyczną?

- Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ - informuje NFZ. - Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.

TPK działa podobnie jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna. Różni się od niej jednak tym, że na infolinii TPK porady udzielane są telefonicznie.

E-skierowanie przez infolinię? Teraz to możliwe!

- Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i wygodnie - wyjaśnia jeszcze Joanna Branicka, z LOW NFZ.

A co, jeśli okaże się, że rozmowa przez telefon jednak nie wystarczy? Wtedy personel medyczny może zalecić:

  • wizytę w stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
  • kontakt z lekarzem rodzinnym w godzinach pracy POZ,
  • jeśli zaś okaże się, że zostanie stwierdzony stan nagłego zagrożenia zdrowia i życia, to nastąpi wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jak wygląda taka rozmowa na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu?

Kiedy zadzwonimy pod numer infolinii, będziemy mogli wybrać język, w jakim ma być udzielana konsultacja. Najpierw połączy się z nami albo pielęgniarka, albo położna.

- Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta - informuje NFZ. - Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli potrzeba będzie dodatkowej konsultacji, to wtedy pielęgniarka czy położna (w czasie tego samego połączenia) przekieruje nas do lekarza.

Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące

Co ważne, platforma jest dostępna nie tylko dla osób, które nie porozumiewają się w języku polskim, ale także dla pacjentów niesłyszących.

- Specjalnie z myślą o nich, teleplatforma oferuje udzielanie porad przez wideoczat - informuje nas LOW NFZ. - Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Reklama Kpiny

Kpiny sobie robicie. Przecież tak funkcjonuje CODZIENNIE cała szumnie nazywana "służba zdrowia" już drugi rok. KPINA I NĘDZA!

Dodaj ogłoszenie