- Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) - informuje Joanna Branicka, rzeczniczka prasowa Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Jak to działa w praktyce? Mieszkańcy mogą zadzwonić na bezpłatny numer infolinii:
- 800 137 200
i otrzymać niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.
Czytaj też:
- Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta - tłumaczy LOW NFZ. - Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc, wystarczy mieć telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem TPK.
Warto dodać, że platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
Teleporada Pierwszego Kontaktu. Kiedy możesz dzwonić z prośbą o pomoc medyczną?
- Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ - informuje NFZ. - Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.
TPK działa podobnie jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna. Różni się od niej jednak tym, że na infolinii TPK porady udzielane są telefonicznie.
E-skierowanie przez infolinię? Teraz to możliwe!
- Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i wygodnie - wyjaśnia jeszcze Joanna Branicka, z LOW NFZ.
A co, jeśli okaże się, że rozmowa przez telefon jednak nie wystarczy? Wtedy personel medyczny może zalecić:
- wizytę w stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
- kontakt z lekarzem rodzinnym w godzinach pracy POZ,
- jeśli zaś okaże się, że zostanie stwierdzony stan nagłego zagrożenia zdrowia i życia, to nastąpi wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Jak wygląda taka rozmowa na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu?
Kiedy zadzwonimy pod numer infolinii, będziemy mogli wybrać język, w jakim ma być udzielana konsultacja. Najpierw połączy się z nami albo pielęgniarka, albo położna.
- Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta - informuje NFZ. - Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Jeśli potrzeba będzie dodatkowej konsultacji, to wtedy pielęgniarka czy położna (w czasie tego samego połączenia) przekieruje nas do lekarza.
Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące
Co ważne, platforma jest dostępna nie tylko dla osób, które nie porozumiewają się w języku polskim, ale także dla pacjentów niesłyszących.
- Specjalnie z myślą o nich, teleplatforma oferuje udzielanie porad przez wideoczat - informuje nas LOW NFZ. - Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.
Tragedia w Połtawie. 41 ofiar po rosyjskim ataku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?