Powstaje podwodny tunel w Świnoujściu. Wydrążono już tysiąc metrów

źródło: GDDKiA, oprac. (b)
Maszyna TBM drążąca tunel w Świnoujściu
Maszyna TBM drążąca tunel w Świnoujściu źródło: GDDKiA
Udostępnij:
Maszyna drążąca tunel przeszła już pod Świną i osiągnęła drugi brzeg. Obecnie prace są prowadzone pod wyspą Wolin. Do osiągnięcia celu brakuje jeszcze ok. 480 m. Wówczas maszyna TBM zostanie zdemontowana, a prace będą kontynuowane w tunelu.

Jak wygląda drążenie tunelu?

- Maszyna TBM drąży tunel, usuwając równocześnie urobek. Wykonuje również obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów – wyjaśniają eksperci ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstawały w specjalnie zbudowanym zakładzie prefabrykacji. Wszystkie 6280 tubingów już wykonano i większość z nich wykorzystano do wykonania obudowy tunelu. Maszyna TBM kieruje się ku komorze odbiorczej, od której rozpocznie się wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin – dowiadujemy się.

tunel w Świnoujściu
Postęp prac na dzień 12 sierpnia źródło: GDDKiA

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie oznacza zakończenia prac. Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM i trzeba jeszcze wykonać płytę pod jezdnię. To właśnie po niej będą poruszać się pojazdy. Potrzebna jest również płyta podstropowa. Elementy te będą powstawały w zakładzie prefabrykacji, w której były wcześniej wykonywane elementy obudowy tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej zlokalizowanej pod jezdnią. - Prace te będą wymagały przebicia się poza obudowę tunelu i będą skomplikowane pod względem technicznym. W kolejnych etapach wykonane zostanie wykonana nawierzchnia, elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu – tłumaczą specjaliści.

Tunel połączy się z drogą S3

Od strony wyspy Wolin powstaje rondo, które połączy tunel z DK3, a w przyszłości z drogą ekspresową S3.

Skończą się kolejki na prom

Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Czytaj także: Budowa drogi S3 koło Polkowic coraz bliżej końca

Wideo: Świnoujście - pierwszy odcinek tunelu (22.03.2021)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie