Próbny egzamin gimnazjalny na nowych zasadach

Tatiana Mikułko 95 722 57 72 [email protected]
Alicja Burchardt choć uczy się w klasie matematycznej, to lepiej czuje się w przedmiotach humanistycznych. Dlatego wczoraj nie odczuwała stresu z powodu pytań z języka polskiego, historii i WOS-u.
Alicja Burchardt choć uczy się w klasie matematycznej, to lepiej czuje się w przedmiotach humanistycznych. Dlatego wczoraj nie odczuwała stresu z powodu pytań z języka polskiego, historii i WOS-u. Kazimierz Ligocki
- Nie ma szans na prześlizgnięcie się. Trzeba mieć wiedzę - mówi polonistka z "trzynastki" Małgorzata Traczyńska. W środę drugoklasiści pisali tam próbny egzamin. Po raz pierwszy na nowych zasadach.

- Luzik. Przecież to tylko próba - mówią Alicja Burchardt i Aleksandra Bobel, które w środę parę minut po 12.00 otworzyły arkusze z części humanistycznej. Dziś będą rozwiązywać zadania matematyczno-przyrodnicze. A w piątek sprawdzą wiedzę z języków obcych. Razem z nimi próbie poddaje się 166 uczniów rozsadzonych w 12 klasach największej gorzowskiej szkoły. - Chcemy sprawdzić, na co położyć nacisk, by osiągnąć dobre wyniki podczas właściwego egzaminu w kwietniu przyszłego roku - tłumaczy wicedyrektorka Zespołu Szkół nr 13 Jolanta Sikora, która odpowiada za przygotowanie egzaminu.
Przystąpienie do próby nie jest obowiązkowe. "Trzynastka" bazuje na podręcznikach Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, które przygotowały arkusze. Specjaliści z WSiP będą też sprawdzać i opracowywać wyniki. Nie ma lepszej okazji, by dowiedzieć się, czy szkoła dobrze realizuje podstawę programową. Zwłaszcza, że obecni drugoklasiści są pierwszym rocznikiem, który od początku gimnazjum uczy się według nowych założeń reformy edukacji. W tej sytuacji jest 1.248 uczniów w Gorzowie i ponad 11 tys. w Lubuskiem. Dzisiejsi drugoklasiści za rok jako pierwsi napiszą egzamin po nowemu.

Najważniejsza zmiana dotyczy podziału egzaminu na przedmioty. W części humanistycznej będą pytania z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. Dotychczas, jeśli pojawiała się historia, to w kontekście literatury i to raczej szczątkowo. Nie było też zadań z gramatyki, a teraz będą, np. dotyczące rozbioru zdań. - Wcześniej, gdy uczeń miał umiejętności, był sprytny, jakoś mógł wybrnąć. Teraz trzeba będzie się wykazać konkretną wiedzą. Nie będzie można się prześlizgnąć - mówi Małgorzata Traczyńska.
Część matematyczno-przyrodnicza zostanie podzielona na zadania z matematyki, ale też biologii, chemii, fizyki i geografii. Zadania z historii, WOS-u, a także przedmiotów przyrodniczych będą miały formę zamkniętą. Język polski i matematyka - zamkniętą i otwartą. - Tutaj nowością będą zadania wielokrotnego wyboru, czyli takie, gdzie więcej niż jedna odpowiedź będzie poprawna. Wymaga to od uczniów analizy, kojarzenia, wyciągania wniosków - wyjaśnia J. Sikora.

W części językowej gimnazjalista będzie miał wybór, czy chce zdawać na poziomie podstawowym, czy rozszerzonym. - Sprawdzimy odbiór tekstu słuchanego, czytanie ze zrozumieniem i reakcję językową - tłumaczy Elżbieta Wysoczańska, odpowiedzialna w "trzynastce" za tę część egzaminu.
W założeniach reformy oświaty było, żeby oduczyć młodzież kucia, a nauczyć myślenia. - Teoretycznie tak, ale czy młodzi ludzie są przygotowani do samodzielnego myślenia? Wolą raczej być prowadzeni za rękę - zastanawia się Jolanta Sikora. I dodaje, że będzie można to ocenić, gdy przyjdą wyniki.
Antonina Rybińska, odpowiedzialna za część humanistyczną, zwraca uwagę, że gimnazjaliści największy problem mają z czytaniem ze zrozumieniem i w ogóle ze zrozumieniem poleceń. - A ta umiejętność na egzaminie jest niezbędna - zauważa.

Próbny egzamin gimnazjalny trwał 150 minut. Alicja i Aleksandra wyszły z niego zadowolone. - Test był łatwy. Były zadania, których jeszcze nie przerobiliśmy, ale tym się nie przejmuję. Mamy czas, więc to nadrobimy - powiedziała nam Ola.
Gimnazjalistki czekają na wyniki. Przyjdą nie tak jak dotychczas w punktach, ale w procentach i tzw. centylach, które porównują osiągnięcia ucznia do innych polskich gimnazjalistów.

Oferty pracy z Twojego regionu

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
krys
gdzie można znaleźć arkusze do tych egzaminów ?
U
Umcia Rumcia
Ooo moja klasa... ej a mnnie nie ma!!
J
Janek
po za tym ona jest głupia i ta srówa bobelówa też
J
Janek
hahaha Ala ;DD to moja koleżanka ale beka w szkole z tej fotki xDDDD
I wcale nie powiedziały że to luzik.... xddd
Autorzy sobie dodali....nieładnie nie ładniee xDD

Janek
A
Angelika
KRETYŃSTWO !!!!! TOTALNE KRETYŃSTOW!!!!!!!! BO JUŻ INACZEJ TEGO NAZWAĆ NIE MOZNA. KOGO WY ROBICIE ZTYCH DZIECI, TO NIE MATURA TO TYLKO GŁUPIE GIMNAZJUM PO KTÓRYM CZŁOWIEK I TKA WIELKIE G... MA BO MUSI UCZYĆ SIĘ DALEJ A W EFEKCIE I TAK 40 % JAK NIE WIĘCEJ WYJEDZIE ZA GRANICE I TYLE MU ZOSTANIE Z NAUKI. TO GIMNAZJUM TO TAK JAK ÓWCZEŚNIE KOŃCZYĆ 8 KLASĘ . NIENORMALNE TO MINISTERSTWO. DAWNIEJ NIE BYŁO EGZAMINÓW ITP KOŃCZĄC 8 KLASĘ, EGAZMINY SIE MIAŁO CHCĄC DOSTAĆ SIĘ DO SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH. I CO BYLI GŁUPSI LUDZIE...FAKT PATRZĄC NA NASZ RZĄD TO I MOZNA SIE ZASTANAWIAC... PYTANIA OTWARTE ZAMKNIĘTE I TRAF CZLOWIEKU JESZCZE W SCHEMAT KTORY JAKIS IDIOTA SOBIE WYMYŚLIŁ "NA GÓRZE". JAK DANO PANI SZYMBORSKIEJ JEJ WIERSZE DO ANALIZY TO RAPTEM NIECALE 40% PUKNTÓW ZDOBYLA APRZECIEZ TO BYLA JEJ TWORCZOŚĆ... ZACZNIJCIE WKOŃCU MYŚLEĆ NORMALNIE A NIE O BZDURACH BO KOMUŚ SIE NUDZILO W RZĄDZIE...ZENADA TEN NASZ KRAJ TO ISTNY CYRK, WSTYD LUDU !!!!
Dodaj ogłoszenie