Projekt „Migracja w UE – szansa czy zagrożenie?” - podejmuje aktualny temat, który od lat zajmuje i polaryzuje państwa UE i ich obywateli. W 2017 r. do krajów UE wyemigrowało 4,4 mln osób, z czego do UE-28 przybyło około 2,4 mln imigrantów z krajów spoza UE. Taka sytuacja prowadzi do odrodzenia się tendencji nacjonalistycznych i poczucia izolacji imigrantów w wielu krajach UE.
„Migracja w UE – szansa czy zagrożenie?” - różne konteksty
- W różnych działaniach projektowych brało udział tysiąc uczniów – mówi koordynatorka projektu Jadwiga Tomczyk. – Rozpatrywaliśmy migrację w różnych aspektach. W kontekście przeszłości zajęliśmy się kulturami polską i żydowską. Mieliśmy spotkanie w Krakowie. Dyskutowaliśmy o tym, jakie konsekwencje mają postawy nacjonalistyczne. Uczniowie odbyli wizytę w obozie koncentracyjnym w Auschwitz, spotkali się ze świadkiem historii.
Polska była kiedyś bardzo liberalnym krajem i domem dla dużej społeczności żydowskiej. Pod koniec XVIII wieku mieszkało tu 80 procent wszystkich Żydów na świecie. Przybywali do Polski od wieków, praktycznie z terenów całej Europy. Uczniowie zajmują się zatem stereotypami religijno-kulturowymi oraz pytaniem, skąd się one biorą i dlaczego są tak uporczywe.
- W trakcie projektu wybuchła wojna na Ukrainie i nabrał on też innego znaczenia. Polska stała się domem dla wielu Ukraińców. Nasi uczniowie włączyli się do pomocy. Organizowali m.in. zajęcia dla Ukraińców – dodaje nauczycielka.
W Niemczech, Włoszech i Hiszpanii uczniowie badali aspekt migracji w teraźniejszości i dyskutowali o przyszłości.
„Migracja w UE – szansa czy zagrożenie?” - projekt nauczył nas otwartości
Jakub Małańczuk, uczeń Ekonomika, uczestnik projektu Erasmus Plus, podkreśla, że najważniejszą rzeczą było poznanie setek osób z całego świata.
- Mogliśmy rozmawiać z uchodźcami, uczestnikami projektu. Poznać swoje kultury, przemyślenia. To było niesamowite, niepowtarzalne doświadczenie, które mogliśmy zdobyć tylko dzięki temu projektowi – mówi Jakub Małańczuk.
- Projekt nauczył mnie otwartości dla różnych kultur, tego, że ludzie są inni, ciekawi i wiele nas mogą nauczyć – podkreśla Oliwia Kruk z Ekonomika. – Na początku wybuchu wojny w Ukrainie byłam w szoku. Jako kraj spisaliśmy się świetnie. Sama angażowałam się jako wolontariuszka. Uważam, że nadal powinniśmy pomagać…
- Jesteśmy jednym organizmem, potrzeby mamy podobne, sposoby realizowania różne. Inaczej niż moje nie znaczy źle – mówił dr Piotr Sławomir Baranowski z Uniwersytetu Zielonogórskiego, który mieszka w Kanadzie.
„Migracja w UE – szansa czy zagrożenie?” - uczniowie stają się dzięki wyjazdom bardziej dojrzali
Dyrektor Ekonomika Barbara Bogacz – Szczepańska zauważa, że omawiany we wtorek projekt jest jednym z wielu międzynarodowych działań, podejmowanych przez szkołę.
- W tej chwili młodzież jest w Sewilli. Współpracujemy z placówkami w Hiszpanii, Włoszech, Grecji – mówi pani dyrektor. - Nasi uczniowie na wyjazdach pogłębiają swoją wiedzę, stają się bardziej dojrzałymi osobami. Sam nam mówią, że te wyjazdy, praktyki w zag[polecane]22678311,21630725,24238575,24235867[/polecane]
NAJLEPSZE LICEA W LUBUSKIEM:
Zobacz wideo - matura w Zespole Szkół Mistrzostwa Sportowego w Zielonej Górze
[video]51641[/video]ranicznych firmach pokazują im szersze perspektywy, możliwości, otwierają wiele nowych dróg…
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?