Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Projektują trasę

TATIANA MIKUŁKO [email protected]
grafika:Grażyna Rymaszewska
Będzie taniej niż pociągiem i wygodniej, bo godziny odjazdów zostaną dopasowane do potrzeb mieszkańców - tak o autobusie szynowym, który ma połączyć miasta mówią starostowie obu powiatów.

Za autobus zapłaci urząd marszałkowski. Koszt pojazdu, którym jednorazowo jechać będzie mogło 100 osób to 2,5 mln zł. Jego utrzymaniem zajmą się PKP Przewozy Regionalne.
- Nasze powiaty liczą 200 tys. mieszkańców, a nie mamy dobrej komunikacji - stwierdza starosta żagański Zenon Rzyski. - Pociągi, które kursują między Żaganiem a Żarami odjeżdżają o tak wczesnych godzinach, że mają mało pasażerów. Dlatego wspólnie ze starostą żarskim staraliśmy się o autobus szynowy.
- Autobus pozwoli też odciążyć drogi - zauważa Edward Skobelski, starosta powiatu żarskiego. - Codziennie trasę z Zielonej Góry do Żar pokonują setki samochodów wyjeżdżających z drewnem z Kronoplu. Stwarzają trudności w poruszaniu się i zagrożenie na drodze.

Projektują trasę

Baza autobusu będzie w byłej lokomotywowni żagańskiej. Pojazd na pewno będzie kursował na trasie Żagań -
Żary - Zielona Góra i Forst. Starostowie chcieliby też, by szynobus jechał w kierunku Iłowej i Wrocławia ("bardzo wiele młodych ludzi dojeżdża tam do szkół i na studia") i Szprotawy ("połączeń z tym miastem jest za mało"). W tym tygodniu odbywać się będą rozmowy na ten temat. Zostanie też opracowany rozkład jazdy.
- Przy ustalaniu godzin odjazdów będziemy brali pod uwagę dojazdy uczniów do szkół, dojazdy do pracy - zapewnia starosta Rzyski. - Bilety będą tańsze niż w PKP. Jeżeli pomysł z autobusem szynowym wypali, być może kupimy linię kolejową na własność i będziemy jej prawnymi gospodarzami.
Podróż z Żar do Zielonej Góry potrwa ok. 1 godz. i 10 min. Pierwszy kurs ruszy 1 sierpnia.
- Sam z chęcią przejadę się takim autobusem - mówi starosta Rzyski. - Z połączeń PKP w ogóle nie korzystam. Być może byłoby inaczej, gdyby godziny odjazdów dopasowano do potrzeb ludzi. Ostatni raz podróżowałem koleją z Zielonej Góry do Warszawy.
Autobus szynowy na trasie Żagań - Żary - Zielona Góra - Forst będzie drugim autobusem w województwie. Pierwszy wyjechał na trasę Zbąszynek - Międzyrzecz - Gorzów Wlkp. prawie rok temu.

Poprawianie drogi

Przypomnijmy, że jeszcze kilka miesięcy temu PKP Przewozy Regionalne chciało zlikwidować wszystkie połączenia kolejowe w południowej Polsce jako nieopłacalne. Stałoby się tak, gdyby nie dotacja z samorządu woj. lubuskiego, która pozwala na utrzymanie pociągów.
- Odcięcie komunikacji w tych dwóch powiatach, to byłaby katastrofa - twierdzi starosta Skobelski. - Powiat żarski jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się regionem województwa. Stąd do kasy urzędu marszałkowskiego spływa jedna trzecia dochodów województwa. Dobra komunikacja kolejowa i drogowa musi być.
W tym celu starostowie planują też modernizację drogi z Żagania do Żar. Po zakończeniu budowy obwodnicy czyli za dwa lata, generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która jest właścicielem drogi, zgodziła się ją poszerzyć i wyprofilować.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska