Przeciwnicy obwodnicy południowej chcą konsultacji, a nie referendum. "Prezydent chce być dobrym wujkiem"

(kr)
Przedstawiciel protestujących wyraził zaniepokojenie "tym, że pan prezydent miasta Janusz Kubicki narysował na mapie linię przyszłej obwodnicy miasta przez las”
Przedstawiciel protestujących wyraził zaniepokojenie "tym, że pan prezydent miasta Janusz Kubicki narysował na mapie linię przyszłej obwodnicy miasta przez las” Mariusz Kapała/ GL
Przeciwnicy budowy obwodnicy przez Las Piastowski chcą konsultacji specjalistów, a także merytorycznych i racjonalnych argumentów za takim przeprowadzeniem drogi, jaki zaproponował prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki. Bo - jak mówili podczas konferencji prasowej, która odbyła się w środę, 4 lutego - "na razie tego nie widzimy". Do ich argumentów odniósł się krytycznie wiceprezydent Karzysztof Kaliszuk.
Przeciwnicy obwodnicy spotkali się w środę 4 lutegPlakat przeciwników budowy obwodnicy

Konferencja prasowa przeciwników południowej obwodnicy

- Reprezentujemy oddolny ruch społeczny, kóry nazywa się "Nie dla obwodnicy przez Las Piastowski" - rozpoczął konferencję Piotr Sztremer, który jest wiceprezesem Stowarzyszenia "Biegam-Pomagam". Następnie wymienił 12 fundacji i stowarzyszeń, które są przeciw inwestycji. Obok biegaczy, kijkarzy i rowerzystów znalazły się tam m.in. Lubuskie Stowarzyszenie Promocji Zdrowia, a także Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich.

Przedstawiciel protestujących wyraził zaniepokojenie "tym, że pan prezydent miasta Janusz Kubicki narysował na mapie linię przyszłej obwodnicy miasta przez las". - Początkowo byliśmy za tym, żeby tę linię odsuwać jak najbardziej na południe - jak najdalej od wyjąkowego terenu jakim jest Las Piastowski. Im bardziej zagłębialiśmy się w problem, tym bardziej wychodziło nam, że tak naprawdę ta droga jest niepotrzebna - powiedział.

Sztremer podkreślił, że "Zielona Góra jest miastem kameralnym, nigdy nie będzie Poznaniem, Wrocławiem, i nigdy nie będzie Berlinem i Paryżem, które mają swoje ringi. - Nie wyobrażamy sobie, by ktoś planował drogi przez Lasek Buloński, czy Central Park w Nowym Jorku - dodał.

Nie sztuką jest ogłosić referendum i zrzucić odpowiedzialność na społeczeństwo za powstanie tak wielkiej strategicznej drogi. Sztuką jest uczciwie i odpowiedzialnie rządzić

Słowa prezydenta, który powiedział, że droga powstanie tam, albo wcale, określił jako butę. Odniósł się także do pomysłu referendum w tej sprawie. - Prezydent chce być dobrym wujkiem i mówi, że zrobi nam referendum. To naszym zdaniem świadczy o niodpowiedzialności. Nie sztuką jest ogłosić referendum i zrzucić odpowiedzialność na społeczeństwo za powstanie tak wielkiej strategicznej drogi. Sztuką jest uczciwie i odpowiedzialnie rządzić. Jeżeli prezydent ma argumenty za tym, żeby ta droga powstała, to niech ona powstanie. Tylko niech pokaże je merytorycznie i racjonalnie, a także zaprezentuje odpowiednie dokumenty. Na razie tego nie widzimy. Pan prezydent tego teraz nie ma, a to wszystko jest kampanią wyborczą - zarzucił społecznik.

Piotr Sztremer podkreślił, że Las Piastowski jest jednym z najpiękniejszych miejsc w Polsce. - Portal biegologia.pl nazwał ten teren jednym z dziesięciu najlepszych miejsc do rekreacji w Polsce. Wyprzedziliśmy na przykład Półwysep Helski i Puszczę Goleniowską - argumentował. Przeciwnicy pomysłu prezydenta apelowali przede wszystkim, by zebrało się konsylium specjalistów, które o tym zadecyduje. - Nie my, nie pan Kubicki i nie ludzie w referendum.

Oddanie sprawy pod referendum jest właśnie dowodem, że głos ma społeczeństwo, a nie urzędnicy, czy politycy

Na argumenty przeciwników obwodnicy odpowiadał obecny na konferencji wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk, który nie zgodził się, że sprawa kontrowersyjnej drogi ma polityczny, wyborczy kontekst. - Już dwa lata temu mówiliśmy o tej koncepocji, a rok temu uzyskaliśmy z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju informację, że możemy się starać o dofinasowanie jeśli uda się połączyć miasto z gminą - powiedział. Jego zdaniem oddanie sprawy pod referendum jest właśnie dowodem, że głos ma społeczeństwo, a nie urzędnicy, czy politycy.

Dodał, że krytykowane przez przeciwników obwodnicy pytanie przygotowywane na referendum "określa warunki brzegowe" dokładnego przebiegu drogi. - Natomiast fachowcy mają określić jej najlepszy przebieg, który będzie oczywiście poprzedzony konsultacjami.

Wicprezydent powiedział również, że prace nad koncepcją drogi mają zakończyć się do końca 2016 r. - Mamy dwa lata na wprowadzenie tych całych procedur, łącznie z konsultacjami, a także z uzyskaniem, zgodnie z prawem polskim i unijnym, oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Żadne przepisy nie będą złamane - zapewnił urzędnik powtarzając, że droga nie naruszy Wzgórz Piastowskich, a jedynie teren przyległego do nich lasu.

Te argumenty nie przekonują przeciwników obwodnicy przez las. - Traktujemy ten teren jako jeden organizm i nie zgadzamy się na przecięcie go drogą - mówili Joanna Liddane, prezes Zielonogórskiego Towarzystwa Upiększania Miasta oraz Tomasz Staszewski - prezes Stowarzyszenia Bractwo Biegaczy Zielona Góra.

Zobacz też: Czy zielonogórzanie zablokują budowę obwodnicy południowej? Setki osób są już na "nie"

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
danka zielonogórzanka
W dniu 07.02.2015 o 01:08, adalbert napisał:

To Ty strzępisz jęzor po próżnicy. Na stronach GW ukazał się wczoraj bardzo merytoryczny tekst pokazujący temat obwodnicy w szerokim kontekście dla miasta. Poczytaj, zrozum, a potem tu wróć, przeproś i więcej się nie wygłupiaj.

Słuchaj robaczku świętojański!!!

Wczoraj był 6 luty, ja swój wpis poełniłam 5.05.2015. To jest zasadnicza różnica w czasie.

Zgadzam się z argumentacją Prezydenta Kubickiego. Właściwie ze znaczoną kasą się nie dyskutuje. W związku z tym nie mogę bronić swojego pomysłu choć jest on równie dobry jak prezydencki. Połączenie wszystkich nowych części miasta ze sobą jest potrzebne. Dlaczego z Pomorskiego do Łężycy trzeba się przepychać przez centrum? Może kawałek dalej, ale spokojnie i bezpiecznie.

A co do obwodnicy południowej, to jak dają kasę to trzeba brać i spożytkować zgodnie z przeznaczeniem.

Wracając do wczorajszej publikacji prasowej. Czemu dopiero teraz została wyjaśniona obwodnica - przebieg, finansowanie. Czyżby miasto stosowało w publicznej dyskusji zasadę "łajna i wentylatora". Jak tak, to się udało.

Właśnie cały zielony wrzask przeminie i urząd będzie mógł zrobić swoje. A czasu niewiele.

a
adalbert
W dniu 05.02.2015 o 10:27, danka zielonogórzanka napisał:

Szanowni przeciwnicy południowej obwodnicy miasta! Jak byście nie zauważyli, to Ziełona Góra jest tak położona, że wokół są same lasy.No ale gardłować i strzępić jęzory po próżnicy każdy może. A może by tak, jak się szwendacie bez celu po lesie, zrobić coś pożytecznego dla miasta i wymyślić nową drogę, jej przebieg. Bo droga jest potrzebna to fakt. Na urzędasów prezydenckich nie ma co liczyć, bo oni tylko za biurkami mogą coś zrobić, a w terenie można się nabawić kataru lub jakiejś innej cholery.Ja zaproponowałam wykorzystanie istniejących dróg tworzących pierścień wokół Zielonej Góry, to poza głupawymi komentarzami też nic konkretnego nie wyczytałam.Ale te drogi istnieją, trzeba je wyremontować, w nowych dzielnicach zmienić trochę ich przebieg, aby nie szły przez centra. Napewno będzie to łatwiejsze do wykonania.Ale komisarz Kubicki już coś wymyślił i tak ma być i basta.

To Ty strzępisz jęzor po próżnicy. Na stronach GW ukazał się wczoraj bardzo merytoryczny tekst pokazujący temat obwodnicy w szerokim kontekście dla miasta. Poczytaj, zrozum, a potem tu wróć, przeproś i więcej się nie wygłupiaj.
m
marek57
W dniu 05.02.2015 o 10:27, danka zielonogórzanka napisał:

Szanowni przeciwnicy południowej obwodnicy miasta! Jak byście nie zauważyli, to Ziełona Góra jest tak położona, że wokół są same lasy.No ale gardłować i strzępić jęzory po próżnicy każdy może. A może by tak, jak się szwendacie bez celu po lesie, zrobić coś pożytecznego dla miasta i wymyślić nową drogę, jej przebieg. Bo droga jest potrzebna to fakt. Na urzędasów prezydenckich nie ma co liczyć, bo oni tylko za biurkami mogą coś zrobić, a w terenie można się nabawić kataru lub jakiejś innej cholery.Ja zaproponowałam wykorzystanie istniejących dróg tworzących pierścień wokół Zielonej Góry, to poza głupawymi komentarzami też nic konkretnego nie wyczytałam.Ale te drogi istnieją, trzeba je wyremontować, w nowych dzielnicach zmienić trochę ich przebieg, aby nie szły przez centra. Napewno będzie to łatwiejsze do wykonania.Ale komisarz Kubicki już coś wymyślił i tak ma być i basta.

Masz rację, ale może z innej beczki. Pamiętam Trasa Północna, północna obwodnica Zielonej Góry? Droga zamknęła dostęp do nowych dzielnic miasta; budujemy za kolosalne pieniądze ronda, skrzyżowania i inne miejsca kolizyjne, to jest obwodnica?  Wracam do południa. Lasy, o których piszesz jak je nazwiemy, wszyscy wiedzą o jakie tereny chodzi. Też tam jako „małolat” biegałem na Ochlę. Proponowana trasa zamyka dostęp do południowych granic miasta, o które tak zabiegał obecny Pan Prezydent. Wywalimy kupę kasy przy pomocy GDKiA ( za darmo inwestor zastępczy?). Nie będę proponował położenia innego, ale niech ludzie w Urzędzie popatrzą w przyszłość. Za starych lat plany były robione na 5; 10; 20 lat, a nie pod kątem aktualnych wyborów. Kolejny temat zastępczy, bez przemyśleń z historii.  Pozdrawiam wszystkich

k
komi
W dniu 05.02.2015 o 12:19, zJędrzychowa napisał:

A może 12km tunelu?jedno z największych miast Polski miało by najdłuższy tunel w PolsceLas by nie ucierpiał, droga by była...wszyscy powinni być zadowoleni

 Tak, tak, tunel od strony zachodniej a od północnej :) najdłuższy most europy - budowany wzdłuż rzeki Odry ... aha i jeszcze port kontenerowy

z
zJędrzychowa

A może 12km tunelu?

jedno z największych miast Polski miało by najdłuższy tunel w Polsce

Las by nie ucierpiał, droga by była...

wszyscy powinni być zadowoleni

Dodaj ogłoszenie