Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przegląd prasy. Polskie dzieci tyją szybciej niż amerykańskie

Redakcja
scx.hu
Polskie dzieci tyją szybciej niż amerykańskie, alarmuje "Metro". Na nadwagę lub otyłość cierpi 28 proc. chłopców i 22 proc. dziewczynek - uczniów IV i VI klas podstawówek. Z kolei "Dziennik Gazeta Prawna" pisze o badaniach, które wykazują, że połowa pięciolatków ma talent matematyczny. W pierwszej klasie - już tylko co ósmy uczeń. W szkole gubią talent.

Teoretycznie jadłospisy szkolnych stołówek powinny być ustalane w oparciu o zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia. Posiłki mają odpowiadać na zapotrzebowanie dziecka na składniki mineralne i energię. Ale to tylko zalecenia, z których w praktyce szkoły się nie wywiązują, bo nie muszą.
Jest jednak szansa, że półprodukty znikną ze szkolnych stołówek. Posłowie zaczęli prace nad zmianą ustawy o bezpieczeństwie żywienia, w której chcą zakazać sprzedaży śmieciowego jedzenia w sklepikach szkolnych. Teraz zastanawiają się, czy nie rozszerzyć zakazu także na produkty podawane w stołówkach i na wycieczkach szkolnych.

Na razie projekt wymienia, jakich wartości cukru, soli i sodu nie mogą przekroczyć oferowane w szkolnych sklepikach produkty. Dzieci nie będą mogły kupić: słodyczy i wyrobów cukierniczych, które mają więcej niż 10 g cukru na 100 g (batoniki, ciastka), dań typu fast food i zupek instant, słonych przekąsek, które mają więcej niż 300 mg sodu na 100 g (paluszki, precelki), produktów mlecznych o zawartości ponad 15 g cukru na 100 g - słodkich serków i owocowych jogurtów, zbożowych (ponad 25 g cukru na 100 g) - np. drożdżówek, rogalików, napojów gazowanych i niegazowanych (słodkich i sztucznie barwionych) oraz energetyków.
Czy podobna lista zakazanych produktów, obejmie szkolne stołówki? Szczegóły mamy poznać jeszcze we wrześniu.

Badania wykazują, że połowa pięciolatków ma talent matematyczny. W pierwszej klasie - już tylko co ósmy uczeń. W szkole gubią talent - konkluduje "Dziennik Gazeta Prawna".
Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził przed wakacjami Diagnozę Umiejętności Matematycznych piątoklasistów. Rezultaty są porażające. Co trzeci uczeń w ogóle nie rozwiązał zadań sprawdzających umiejętność rozumowania matematycznego i tworzenia strategii. Na maksymalną liczbę punktów test rozwiązało mniej niż jeden procent piątoklasistów.

Także na egzaminach gimnazjalnych zadania związane z tą umiejętnością wypadają najgorzej. A maturę oblało w tym roku 25 proc. uczniów. Poprawiało ją 65 proc. abiturientów. Rezultaty jeszcze nie są znane.
Prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska z Akademii Pedagogiki Specjalnej oceniła w rozmowie z "DGP", że szkoła podstawowa to rzeźnia talentów. Winni są nauczyciele. Każą dzieciom wkuwać, zamiast kształcić je w myśleniu. Uczniowie podstawówek pytani jak często ich nauczyciele stosują na lekcjach gry i zabawy matematyczne odpowiedzieli, że w ogóle nie robi tego co dziesiąty belfer, a 86 proc. - że tylko na niektórych lekcjach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska