Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej jest niemal ukończony. Kiedy zakończy się inwestycja?

Małgorzata Puzyr
Małgorzata Puzyr
Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej
Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej Przemyslaw Swiderski
Przekop Mierzei Wiślanej jest ukończony w 86 procentach - poinformował Dziennik Bałtycki powołując się na Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni. "Inwestycja jest mocno zaawansowana, wszystkie jej części są, lub w najbliższym czasie będą realizowane, tak aby ten długo oczekiwany szlak wodny zafunkcjonował w pełni w 2023 roku" - przekazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zakres prac obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki i Zalewu, a także nowy układ drogowy z dwoma obrotowymi mostami, które umożliwią przejazd nad kanałem przed i za śluzą oraz budowę sztucznej wyspy.

O wyjątkowości inwestycji mają świadczyć między innymi mosty obrotowe - jedne z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Łączna długość jednego z dwóch mostów na Mierzei Wiślanej to ponad 60 metrów, a masa - około 550 ton. Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i złożone w całość. Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton.

W śluzie zrealizowano większość prac żelbetowych. Zamontowano dwie bramy w kieszeni południowej. W całości zrealizowano także dostawy dla zamknięć bram północnych. Prowadzone są prace związane z budową budynków bloków napędowych południowego i północnego. Poza tym testowana jest brama południowa. Łącznie w ramach budowy śluzy powstaną cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów - ponad 33.

Większość prac wykonano także przy budowanej od zera sztucznej wyspie, która w przyszłości ma być miejscem lęgowym dla ptaków, i którą już teraz chętnie odwiedzają. Wyspa ma kształt elipsy o wymiarach 1906 na 1166 metrów, obwodzie prawie 5 kilometrów i łącznej powierzchni 180 hektarów. Pojemność całkowita wyspy to ponad 9 milionów metrów sześciennych, a do jej budowy użyte zostanie około 140 tysięcy ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3 i pół tysiąca wagonów kolejowych.
Prace w ramach pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską mają się zakończyć jeszcze w tym roku, a cała inwestycja w 2023 roku. Dzięki budowie Kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4 i pół metrta, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów, będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.

Inwestycja rozpoczęła się w październiku 2019 roku.

źródło: Polskie Radio 24

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przekop Mierzei Wiślanej jest niemal ukończony. Kiedy zakończy się inwestycja? - Portal i.pl

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska