Przełom w edukacji — roboty we wszystkich szkołach podstawowych

Materiał informacyjny PHOTON ENTERTAINMENT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Udostępnij:
Szkoły w Polsce ulegają cyfryzacji. To trend, który zmienia placówki edukacyjne w miejsca uczące kompetencji przyszłości – programowania, robotyki i przedmiotów ścisłych. Proces ten wspomagają polskie firmy technologiczne, które dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości i programowalnych robotów, uczą najmłodszych funkcjonowania w cyfrowym świecie.

Edukacja przedmiotów technicznych i naukowych w szkołach nie musi być nudna i bezbarwna. Współczesny świat, wchodząc w erę cyfrową, daje szkołom szereg możliwości. Wykorzystując najnowszą technologię, możemy sprawić, aby narzędzia dydaktyczne oferowały najmłodszym zarówno atrakcyjną formę, jak i merytorykę najwyższej próby.

To doskonały sposób, aby uczniowie zgłębiali tajniki świata nauki i zyskiwali niezwykle potrzebne umiejętności takie jak programowanie i korzystanie z narzędzi spod znaku tzw. EduTech. Wspomniane rozwiązania są możliwe dla każdej szkoły. Warto zadać zatem pytanie: jak tego dokonać?

Cyfrowa szkoła już za rok

Naprzeciw potrzebom cyfryzacji rynku pomocy naukowych wychodzi Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna, której misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły. Takiej, w której codziennie odkrywane są nowe talenty uczniów, rozwijane są pasje, a nauka jest angażująca, ciekawa i prowadzona w zgodzie z najnowszymi standardami edukacji najmłodszych.

Program skierowany jest do szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych. Twórcy projektu podkreślają znaczenie korzystania z urządzeń multimedialnych i kreatywnego myślenia. To właśnie te umiejętności decydują o rozwoju cywilizacyjnym, społecznym i gospodarczym.

Nauka rodem zza oceanu

W tym miejscu warto wspomnieć o metodologii STEM (ang. science, technology, engineering, mathematics). Akronim oznacza nowoczesną politykę edukacyjną dotyczącą przedmiotów takich jak nauka, technologia, inżynieria i matematyka, która przebojem wdarła się do ośrodków edukacyjnych i programów nauczania na całym świecie. Omawiana metoda nauczania w szybkim czasie zdobyła niezwykłą popularność m.in. w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii. Jest stosowana – z bardzo dobrymi efektami! – także w Polsce.

Dzięki STEM możemy przekazać wiedzę całościowo, w odpowiednim kontekście i w ramach zajęć, które zapadają w pamięć. Oznacza to również wykorzystanie nowoczesnych pomocy naukowych. Szkoły mogą zgłosić się po wsparcie, aby móc wdrożyć metodologię STEM. Nie jest to trudne, zwłaszcza że wszystkim nam powinno zależeć, by młodsze pokolenia zostały wyposażone w umiejętności, które wkrótce będą niezbędne na rynku pracy przyszłości.

Nowe fundusze dla szkół podstawowych

Skąd wziąć środki na rozwój szkolnej pracowni naukowej? Warto wiedzieć, że istnieje szereg instrumentów państwowych i europejskich, których przeznaczeniem jest wsparcie szkół i odpowiednie przygotowanie procesu nauczania. Granty dla szkół na zakup środków multimedialnych można zdobyć dzięki funduszom państwowym (m.in. Aktywna Tablica, Rezerwa Oświatowa) i samorządowym. Rozwiązaniem jest też korzystanie z pomocy funduszy europejskich. Warto zaglądać na Portal Funduszy Europejskich – właśnie tam znajdują się najnowsze nabory i cenne wskazówki dla szkół zainteresowanych dofinansowaniem.

Skuteczną metodą może być nawiązanie współpracy z lokalną organizacją pozarządową. Po część świadczeń wnioskować mogą właśnie jedynie podmioty o statusie NGO. Organizacje pozarządowe bardzo często wspierają szkoły darowiznami i dotacjami. Lokalne firmy i przedsiębiorcy również mogą służyć pomocą.

Inicjatywa Laboratoria Przyszłości oferuje organom prowadzącym szkoły wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych. Co ważne, nie jest wymagany wkład własny, a wsparcie będzie przekazane w całości z góry w 2021 roku. Zamknięcie terminu zgłoszeń dla szkół samorządowych nastąpiło 30 listopada.

Dzięki możliwości finansowania pomocy dydaktycznych i nowoczesnych metod nauczania, miliony polskich uczniów mogą uczyć się poprzez zabawę i przy wykorzystaniu praktycznych przykładów – eksperymentów, wyzwań i testów. Wśród urządzeń, które mogą urozmaicić przebieg lekcji, warto wyróżnić drukarki 3D, interaktywne tablice edukacyjne, narzędzia, sprzęt komputerowy, a także mikrokontrolery sensoryczne wraz ze stacjami lutowniczymi i programowalne roboty. To właśnie te ostatnie są jednym z najbardziej skutecznych – i pożądanych – sposobów przekazywanie wiedzy i umiejętności.

EduTech prosto z Polski!

W dziedzinie wspomagających naukę narzędzi EduTech prym wiodą firmy z Polski. To skutek znacznej liczby uzdolnionych programistów i pasjonatów IT. Przekładając własne umiejętności na efekty, sprawiają oni, że rozwój technologiczny przebiega w Polsce szybko i sprawnie. Polscy specjaliści uznani są zarówno w Europie, jak i na całym świecie, a doskonałe produkty, które są dziełem ich rąk, trafiają do szeregu odbiorców.

Polskie firmy technologiczne zareagowały na projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki błyskawicznie, dostosowując ofertę do potrzeb rynku i oferując kompleksowe wyposażenie szkół. Natomiast nauczyciele i edukatorzy doceniają szeroki wachlarz zastosowań i przystępność dostępnych narzędzi, z których korzystają już tysiące szkół.

Firma Moje Bambino kompletuje oferty polskich producentów EduTech, a Photon, start-up z Białegostoku, od kilku lat promuje nowoczesne metody nauczana z wykorzystaniem interdyscyplinarnych robotów.

Przygotowany przez Photon zestaw Laboratorium Przyszłości to narzędzie all-in-one: nowoczesna pracownia robotyki, kodowania i sztucznej inteligencji. Edukacja poprzez Photon Laboratorium Przyszłości jest kompleksowa, a zestaw może być wykorzystywany od pierwszych klas edukacji wczesnoszkolnej aż po ostatnią klasę szkoły podstawowej.

Dostępny jest w dwóch wariantach. To od nauczyciela zależy, który – w zależności od sytuacji w klasie – z nich wybierze. Wersja STANDARD sprawdza się najlepiej podczas pracy z mniejszymi grupami uczniów, a PRO pozwala na stworzenie większej liczby stanowiska (a nawet całych odrębnych pracowni!). Każdy zestaw zawiera też scenariusze lekcyjne i zbiory zadań przygotowane przez najlepszych specjalistów z branży edukacyjnej. Jest też w pełni zgodny z wytycznymi Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Sztuczna inteligencja ułatwi naukę

W codziennym życiu coraz częściej będziemy obserwować rosnące znaczenie technologii wykorzystujących sztuczną inteligencję. Począwszy od autonomicznych samochodów, aż po w pełni funkcjonalne smart home i smart cities. Niezwykle ważne jest, abyśmy od najmłodszych lat uczyli się obcować w świecie pełnym sensorów, czujników i kodowania.

Wykorzystanie EduTech w nauce usprawni umiejętności matematyczne i informatyczne uczniów, a także pomoże rozwijać kreatywne myślenie, pracę w grupie, świadome korzystanie z nowoczesnych technologii i wykorzystanie rozwiązań spod znaku sztucznej inteligencji w codziennym życiu. Najmłodsi zdobędę niezbędną wiedzę poprzez zabawę i obcowanie z technologią.

Wśród kompetencji przyszłości jest także nauka programowania z wykorzystaniem języków takich jak Scratch, Python i JavaScript.

Kompleksowa pracownia naukowa w każdej szkole

Wniosek jest jeden. Nowoczesna pracownia naukowa w szkole nie obejdzie się bez multimedialnych narzędzi EduTech. Sprawią one, że rozwój kompetencji przyszłości przyśpieszy, a nowoczesne pracownie naukowe będą chlubą całej szkoły.

To najlepszy moment, aby uczniowie mogli skorzystać z szerokiej oferty dostępnej na rynku edukacyjnych pomocy dydaktycznych. Warto być świadomym obecnych na rynku rozwiązań, aby wyposażyć szkołę w najlepsze możliwe technologie edukacyjne.

Cyfrowy świat jest na wyciągnięcie ręki. Zadbajmy, aby najmłodsze pokolenie zyskało umiejętności niezbędne na współczesnym rynku pracy.

Materiał oryginalny: Przełom w edukacji — roboty we wszystkich szkołach podstawowych - Express Bydgoski

Dodaj ogłoszenie