Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przypominamy jak zadbać o auto zasilane olejem napędowym

Czesław Wachnik
Kupując uzywane auto z silnikiem diesla trzeba być bardzo ostrożnym. Wiele silników jest dosłownie zajechanych
Kupując uzywane auto z silnikiem diesla trzeba być bardzo ostrożnym. Wiele silników jest dosłownie zajechanych
Z badań wynika, że Polacy szukając oszczędności wybierają często auta z motorem diesla. Dziś piszemy o zaletach i wadach tego silnika.

Motor benzynowy jest zasilany benzyną, a o odpaleniu decyduje iskra elektryczna. W dieslu, aby doszło do rozruchu, konieczne jest wysokie ciśnienie i temperatura, a wtedy uruchomienie następuje samoczynnie. Nie ma z tym kłopotów pod warunkiem, że silnik jest w miarę nowy i w dobrym stanie technicznym. I tu dochodzimy do zalet i wad diesli.

Co wymaga szczególnej uwagi w silnikach diesla:

1. Świece żarowe. Ich zadaniem jest podgrzanie komory spalania w cylindrze. Wtedy łatwiej następuje rozruch. Jeśli świece są uszkodzone, wtedy temperatura jest zbyt niska i mamy kłopoty z odpaleniem silnika.

2. Akumulator. Przy silnikach benzynowych może być użytkowany nawet dziesięć lat, ale przy dieslu cztery, pięć lat. Tu mamy jakby dwie drogi postępowania. Co cztery, pięć lat kupujemy baterię znanego producenta, lub co dwa lata kupujemy tańszą i nieco słabszą. Jeśli akumulator jest zbyt słaby, rozrusznik kręci za mało energicznie i do odpalenia silnika nie dojdzie.

3. Rozrusznik. W większości aut wytrzymuje nawet powyżej 100 tys. km przebiegu. Jeśli akumulator jest sprawny, a rozrusznik kręci za słabo, przyczyną może być zużycie szczotek czy łożysk.

4. Układ zasilania paliwem. Tu najważniejsza jest szczelność. Zdarza się, że do układu wtryskowego dostaje się powietrze, które sprawia, że panuje tam podciśnienie i utrudnia to uruchomienie silnika. Sprawdźmy więc filtr paliwa oraz przewody paliwowe.

A może jednak benzyna?

Głównym aspektem przemawiającym za zakupem samochodu z silnikiem diesla jest mniejsze zużycie paliwa oraz niższa cena oleju napędowego. Wprawdzie teraz w maju różnice są nieduże, ale im bliżej lata, tym benzyna powinna być droższa, a olej napędowy tańszy. Minusem aut z silnikiem diesle jest natomiast ich wyższa o kilka, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych cena od porównywalnych aut z silnikiem benzynowym.

Dlatego samochody z silnikiem diesla adresowane są do ludzi, dla których auto stanowi miejsce codziennej pracy i jeżdżą bardzo dużo. Przy obecnie małych różnicach między ceną oleju napędowego a benzyny, wyższy koszt zakupu zwróci się dopiero po przejechaniu około 100 tysięcy kilometrów. Ponadto przy dieslu wyższe są ceny serwisu oraz ubezpieczenia z uwagi na większą pojemność skokową.

Wybieraj pewne stacje

Diesle są wrażliwe na jakość paliwa. Nie tylko zimą. Także latem zatankowanie złej jakości paliwa np. z domieszką ,,opałówki'', zbyt zasiarczonego czy zanieczyszczonego wpłynie negatywnie na pracę silnika.

Długotrwałe spalanie takiego paliwa, szczególnie przy silnikach comman rail czy TDI, może doprowadzić do zniszczenia pompy paliwowej lub całego układu wtryskowego, a ich naprawa będzie bardzo kosztowna. Dlatego tankujmy tylko w stacjach, do których mamy zaufanie. Warto zapłacić więcej i nie mieć problemów z silnikiem.

PLUSY I MINUSY SILNIKÓW DIESLA

Wady

1. Większa emisja tlenków azotu.
2. Emisja szkodliwych dla środowiska cząstek stałych, o ile silnik nie jest wyposażony w odpowiedni filtr.
3. Większe koszty produkcji w porównaniu z silnikami benzynowymi.
4. Większy hałas i ciężar, niż silników benzynowych.

Zalety

1. Większa sprawność spalania, a więc mniejsze zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla.
2. Większa niezawodność pracy.
3. Większa żywotność.
4. Dużo wyższy moment obrotowy, wyższa elastyczność pracy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska