Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przyszli wykonawcy drogi S3 proponują zaskakująco niskie ceny

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
Najdroższy będzie odcinek ze Świebodzina do Sulechowa (fot. archiwum)
Najdroższy będzie odcinek ze Świebodzina do Sulechowa (fot. archiwum)
Za 43-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu od Międzyrzecza do Sulechowa firmy budowlane żądają od 913 mln zł do 1,257 mld zł. To znacznie mniej niż zakładano.

Zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podzielił ten odcinek na trzy części. Dlaczego? - Żeby więcej firm mogło wziąć udział w przetargu, co powinno wpłynąć na większą konkurencję, a więc obniżenie ceny - przekonywał nas wczoraj dyrektor Przemysław Hamera.

Za budowę pierwszego odcinka, z Międzyrzecza do Świebodzina, o długości 17 km, najmniej chce konsorcjum z portugalską firmą Mota-Engil. Proponuje kwotę 373,4 mln zł, czyli 21,9 mln zł za kilometr. Natomiast najdroższa jest oferta konsorcjum z austriackim Alpine Bau na czele - 449 mln zł (26,3 mln zł za kilometr).

Przy drugim odcinku, czyli obwodnicy Świebodzina, ceny wahają się od 204 do 338 mln zł. Najmniej żąda niemiecki koncern Hermann Kirchner, z kolej najwięcej konsorcjum Aprivia z Przeźmierowa.

Najdroższy będzie jednak odcinek ze Świebodzina do Sulechowa. Tu firmy proponują sumy od 336 do 470 mln zł. Najniższą kwotą zadowoli się konsorcjum ze znanym Budimeksem na czele, a najwyższą Mostostal.

Kto będzie budował? - Niemal na 90 procent pewne jest, że zlecenie dostanie firma, która zaproponowała najniższą cenę. Ale zanim dojdzie do podpisania umowy, a stanie to być może jeszcze w czerwcu tego roku, konieczne będzie sprawdzenie oferentów. Zarówno przez nas, jak też urzędników z zamówień publicznych z Warszawy - dodaje dyrektor Hamera.

- Czy kwoty proponowane przez firmy drogowe to dużo czy mało? - pytam.

- To zaskakująco mało. Mniej od 36 do nawet 47,8 procenta od sum wynikających z naszych kosztorysów - odpowiada Hamera.

Najbardziej zaskakująca jest oferta dotycząca trzeciego odcinka. Zgodnie z kosztorysem opracowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, budowa miała kosztować 644,5 mln zł. Tymczasem trasa ze Świebodzina do Sulechowa powstanie za... 336 mln zł. Głównym powodem tak niskich cen jest ogromna konkurencja na rynku. Odcinek z Międzyrzecza do Sulechowa ma być gotowy w połowie 2013 r.

Andrzej Patalas, prezes spółki Autostrada Wielkopolska, na pytanie, czy suma około 6 mln euro za budowę kilometra drogi S3 to zbyt dużo, nie odpowiada wprost. - To wszystko zależy od ukształtowania terenu, co ma wpływ na koszty. Bardzo kosztowana jest też ochrona środowiska. Same przejścia na A2 to dodatkowy miliard złotych. Dlatego nie chciałbym odpowiadać wprost, czy żądane sumy są zbyt wysokie, czy też odpowiadają poniesionym kosztom - tłumaczy.

Marcin Hadaj, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, powiedział nam: - Biorąc po uwagę inne przetargi, jakie były organizowane na budowę drogi klasy ekspresowej, to średnia cena kilometra wynosiła tam około 30 milionów złotych. Dlatego średni koszt 21,2 miliona złotych za kilometr S3 jest dość atrakcyjny. Ale decyzja, kto będzie budował, należy do oddziału w Zielonej Górze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska