Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport finansowy 1. ligi: kto ile zarobił w sezonie 2018/2019?

psz
Firma doradcza Deloitte we współpracy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej przygotowała tegoroczny raport "1 Liga finansowa". Przedstawia on przychody klubów piłkarskich uczestniczących w rozgrywkach 1 Ligi w sezonie 2018/2019 za rok kalendarzowy 2018. Łączne przychody wyniosły 90,6 mln zł. Sprawdźcie, kto zarobił najwięcej!

1. Raków Częstochowa
Przychody w 2018 roku: 10,96 mln zł
Miejsce w lidze: 1. (awans)
Średnia frekwencja: 2824

Pierwsze miejsce w zestawieniu przychodów klubów Fortuna 1 Ligi zajął Raków Częstochowa. W 2018 roku klub spod Jasnej Góry uzyskał przychody na poziomie 11 mln zł, co jest wynikiem prawie dwukrotnie wyższym niż w roku poprzednim.

Wysoki poziom przychodów wynika przede wszystkim z przychodów komercyjnych, które stanowią aż 86% całości. 14% przychodów stanowią dotacje od lokalnych władz. Raków Częstochowa może pochwalić się także trzecim miejscem pod względem przychodów z transferów zawodników, których łączna wartość przekroczyła 600 tys. zł. Premia za udział młodych zawodników w rozgrywkach ligowych pozwoliła klubowi zarobić dodatkowe 600 tys. zł w ramach programu Pro Junior System. Głównym sponsorem zespołu z Częstochowy jest spółka X-KOM, przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją i sprzedażą elektroniki użytkowej. Poza X-KOM, Raków posiada około 120 partnerów biznesowych.

Na mecze drużyny średnio w sezonie 2018/2019 przychodziło na stadion 2 824 kibiców, co jest wzrostem o 26% w stosunku do wcześniejszego sezonu.

2. GKS Katowice
Przychody w 2018 roku: 10,81 mln zł
Miejsce w lidze: 17. (spadek)
Średnia frekwencja: 2166

Rok wcześniej GKS był na czele zestawienia. Zdecydowanie największą kategorią generującą przychody klubu są przychody komercyjne – 83%. Głównym sponsorem GKS Katowice jest Nord Partner, broker ubezpieczeniowy. Ważnym źródłem przychodów popularnej Gieksy jest dofinansowanie z miasta, które jest najwyższe spośród klubów występujących w Fortuna 1 Lidze. Przychody z tego tytułu w 2018 roku wyniosły aż 7 mln zł. 1,4 mln zł to przychody z transmisji i premii za udział w rozgrywkach krajowych, 1,7 mln zł to przychody komercyjne, a z tytułu dnia meczu klub uzyskał nieco ponad 400 tys. zł przychodu. Ponad 200 tys. zł wpłynęło do kasy klubu z krajowych transferów. GKS posiada ok. 30 partnerów biznesowych.

Klub zajął 6. miejsce w zestawieniu frekwencji na trybunach w sezonie 2018/2019 z wynikiem średnio 2 166 kibiców na mecz. W porównaniu do roku ubiegłego odnotowano średni spadek oglądających mecz o 693 osoby, tj. 24%. Wpływ na to miały z pewnością gorsze wyniki na boisku.

3. Odra Opole
Przychody w 2018 roku: 6,87 mln zł
Miejsce w lidze: 12.
Średnia frekwencja: 1522

Odra w 2018 roku osiągnęła przychody na poziomie 6,87 mln zł, co oznacza wzrost o 2 miliony w stosunku do poprzedniego roku. Największą część przychodów klubu stanowią przychody komercyjne - 5,75 mln zł (84%). Klub otrzymał także premie z programu Pro Junior System w wysokości 400 tys. zł. Odra posiada ponad dziesięciu partnerów biznesowych

Średnia frekwencja na stadionie w Opolu wyniosła 1 522 osób i spadła w stosunku do wcześniejszego sezonu średnio o 242 osób (14%).

4. Podbeskidzie Bielsko-Biała
Przychody w 2018 roku: 6,79 mln zł
Miejsce w lidze: 6.
Średnia frekwencja: 2175

Klub z Bielska-Białej osiągnął przychody na poziomie 6,8 mln zł. Najważniejszym źródłem przychodów Podbeskidzia są przychody komercyjne. Zasiliły one kasę klubu w wysokości 3,7 mln zł, co stanowi 55% całości przychodów. 22% to dotacje w kwocie 1,5 mln zł. Jest to 6 najbardziej dotowany klub w lidze. Poszczególne pozostałe źródła stanowiły jednostkowo poniżej 10% łącznych przychodów. Głównymi sponsorami klubu są spółki: Polskie Mięso i Wędliny ŁUKOSZ Sp. z o.o. oraz Aqua S.A. Pierwsza firma zajmuje się sprzedażą przetworów mięsnych, druga spółka prowadzi działalność wodociągowokanalizacyjną na terenie Bielska-Białej i sąsiednich gmin. Podbeskidzie posiada około 25 partnerów biznesowych. Klub z Bielska-Białej może się pochwalić najwyższymi przychodami z tytułu transferów w całej Fortuna 1 lidze. Przychody te osiągnęły poziom 817 tys. zł.

Podbeskidzie może pochwalić się piątą średnią frekwencją w lidze w sezonie 2018/2019. Jest to satysfakcjonujący wynik, lecz porównując średnią do poprzedniego sezonu, nastąpił znaczny spadek w wysokości 2 100 osób (49%).

5. GKS Tychy
Przychody w 2018 roku: 6,06 mln zł
Miejsce w lidze: 7.
Średnia frekwencja: 4137

51% wszystkich przychodów GKS-u w 2018 roku stanowiły przychody komercyjne od władz lokalnych, natomiast przychody komercyjne niepubliczne stanowiły 28% łącznie, stanowiąc aż 79% przychodów klubu. Tyski klub może pochwalić się drugim miejscem pod względem wysokości sumy przychodów z transferów, których transakcje przełożyły się na kwotę ponad 700 tys. zł. Klub posiada około 50 partnerów biznesowych.

GKS Tychy, zaraz po Łódzkim Klubie Sportowym, uzyskał drugą najwyższą średnią frekwencje w lidze. Średnio wynosiła 4 137 widzów na mecz. Jest to utrzymanie poziomu frekwencji w stosunku do sezonu 2017/2018.

6. Chrobry Głogów
Przychody w 2018 roku: 5,96 mln zł
Miejsce w lidze: 14.
Średnia frekwencja: 725

Głównymi partnerami biznesowymi Chrobrego są Vectra - drugi w Polsce pod względem liczby abonentów telekomunikacyjnych operator kablowy oraz Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Głogowie. Drużyna z Głogowa jest również wspierana przez lokalne władze. Mimo, że klub jest z jednej z najmniejszych miejscowości w lidze, to otrzymuje dotację w wysokości 4,1 mln zł, co daje klubowi drugie miejsce pod względem wielkości dotacji. Dotacja pokrywa koszty funkcjonowania zarówno I zespołu, jak również II zespołu, grup młodzieżowych, grup selekcyjnych oraz koszty utrzymania stadionu i boisk sportowych, których klub jest właścicielem. Dotacje stanowią 69% wszystkich przychodów klubu i są jego głównym źródłem przychodów. Pozostałe poszczególne przychody stanowią mniej niż 11% udziału całości. Klub zajął ósme miejsce pod względem wartości przychodów z transferów uzyskując z tego tytułu 104 tys. zł

Średnia frekwencja w Głogowie wyniosła w sezonie 2018/2019 725 osób i spadła w stosunku do poprzedniego sezonu o 482 osoby (40%).

7. Chojniczanka Chojnice
Przychody w 2018 roku: 5,36 mln zł
Miejsce w lidze: 10.
Średnia frekwencja: 1407

Chojniczanka praktycznie podwoiła swoje przychody w stosunku do roku 2017. Zdecydowanie największy przychód stanowią
przychody komercyjnie – 84%. W ramach przychodów komercyjnych 747 tys.zł to dotacje. Pozostałe poszczególne źródła stanowiły jednostkowo 10% lub mniej całości. Klub nie posiada jednego, głównego sponsora, ale może liczyć na wsparcie około 130 partnerów biznesowych. Pod względem przychodów z transferów. zajął 5 miejsce.

MKS Chojniczanka osiągnęła w sezonie 2018/2019 średnią frekwencję na poziomie 1 407 kibiców, co oznacza spadek o 8% w stosunku do poprzedniego sezonu.

8. ŁKS Łódź
Przychody w 2018 roku: 5,36 mln zł
Miejsce w lidze: 2. (awans)
Średnia frekwencja: 4556

Największą częścią przychodów klubu były przychody z dotacji, które wyniosły 1,8 mln zł (34%). Drugim źródłem, uzyskanym dzięki najwyższej odnotowanej średniej frekwencji w wysokości 4 556 kibiców na mecz, były przychody z tytułu dnia meczu - 1,1 mln zł (21%). Dobry wynik jest efektem sprzedaży biletów, karnetów, lóż VIP oraz cateringu na stadionie. Kolejnym strumieniem pod względem wielkości jest przychód z komercyjnych źródeł, które podobnie jak wpływy z dnia meczu wyniosły 1,1 mln (21%).

9. Stal Mielec
Przychody w 2018 roku: 5,19 mln zł
Miejsce w lidze: 3.
Średnia frekwencja: 3162

Klub z Mielca zwiększył swoje przychody w stosunku do roku 2017 o około 20%. Ponad połowę przychodów stanowią przychody komercyjne niepubliczne – 54%. Drugim największym źródłem przychodów dla klubu była sprzedaż biletów i pozostałe wpływy z dnia meczu, które wyniosły 591 tys. zł. Przychody komercyjne od miasta stanowią trzecią pozycję wpływów (11%), tym samym łączne przychody komercyjne odpowiadają za 80% całości. Pozostałe poszczególne źródła nie przekraczają 10% łącznych przychodów. Klub zajął 4. miejsce pod względem przychodów z transferów (258 tys. zł).

Stal Mielec osiągnęła w sezonie 2018/2019 trzecią średnią frekwencję w lidze na poziomie 3 162 kibiców, co oznacza spadek o 10%

10. Sandecja Nowy Sącz
Przychody w 2018 roku: 4,73 mln zł
Miejsce w lidze: 4.
Średnia frekwencja: 1644

Źródła przychodów: komercyjne niepubliczne, z transmisji i premii krajowych oraz pozostałe były na zbliżonym poziomie i każde z nich stanowi około 30% wszystkich przychodów (łącznie 84%). Klub jako jedyny uzyskał przychody z transmisji i premii za wyniki sportowe zagraniczne w wysokości 474 tys. złotych (10%). Klub zajął 13. miejsce pod względem przychodów z transferów. Sandecja Nowy Sącz osiągnęła w sezonie 2018/2019 dziewiątą średnią frekwencję w lidze na poziomie 1 644 kibiców na mecz.

11. Bytovia Bytów
Przychody w 2018 roku: 4,60 mln zł
Miejsce w lidze: 16. (spadek)
Średnia frekwencja: 648

W 2018 roku klub z Bytowa uzyskał przychody na poziomie 4,6 mln zł, co oznacza spadek sumy przychodów o około 2,1 mln zł w porównaniu do roku poprzedniego.

21 maja 2018 roku ówczesny główny sponsor Drutex wypowiedział umowę sponsoringową po ponad 15 latach współpracy z klubem. MKS Bytovia Bytów zmieniła politykę finansową i nie posiada już jednego głównego sponsora, tylko więcej firm wspierających drużynę mniejszymi środkami finansowymi. Zdecydowanie największą kategorią generującą przychody klubu są przychody komercyjne, które stanowią 89% całości. Około 10% przychodów uzyskuje klub z transmisji i premii krajowych.

Bytovia Bytów osiągnęła w sezonie 2018/2019 przedostatnią średnią frekwencję w lidze na poziomie 648 kibiców na mecz, co jest wzrostem o 5% w stosunku do wcześniejszego sezonu.

12. Stomil Olsztyn
Przychody w 2018 roku: 3,88 mln zł
Miejsce w lidze: 11.
Średnia frekwencja: 1997

W 2018 roku drużyna z Warmii uzyskała przychody na poziomie 3,9 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 1 mln zł w porównaniu do roku poprzedniego.

Największymi kategoriami generującymi przychody klubu są przychody z tytułu programu Pro Junior System (41%) oraz
komercyjne (44%). Stomil Olsztyn w 2018 roku dał najwięcej szans młodym piłkarzom, aby pokazać swoje umiejętności na boisku, czego efektem była premia od Polskiego Związku Piłki Nożnej w wysokości 1,6 mln zł. Zgodnie z metodą tworzenia raportu kwota z tytułu programu PJS ujęta została w źródle przychodów z transmisji i premii za udział w rozgrywkach. Pozostałe strumienie przychodowe stanowią 5% lub mniej wszystkich przychodów. Klub zajął 9 miejsce pod względem przychodów z transferów.

Stomil Olsztyn osiągnął w sezonie 2018/2019 ósmą średnią frekwencję w lidze na poziomie 1 997 kibiców. W porównaniu do roku ubiegłego odnotowano spadek oglądających mecz o 385 osób tj. 16%.

13. Puszcza Niepołomice
Przychody w 2018 roku: 3,86 mln zł
Miejsce w lidze: 9.
Średnia frekwencja: 775

Większość przychodów klubu stanowią przychody komercyjne, które w 2018 roku wyniosły ponad 2 mln zł (56% wszystkich
przychodów). Ponad półtora miliona zł klub zarobił z tytułu wpływów z transmisji i premii za udział w rozgrywkach (w tym Pro Junior System). Najmniejszą częścią przychodów były wpływy uzyskane w dniu meczu, niespełna 2% całości. Wpływ na niskie przychody, m.in. ze sprzedaży biletów, miała niska frekwencja na meczach domowych w Niepołomicach, która w sezonie 2018/2019 wyniosła średnio 775 widzów na mecz. Jest to wynik niemal niezmieniony w stosunku do sezonu wcześniejszego.

14. GKS Jastrzębie
Przychody w 2018 roku: 3,75 mln zł
Miejsce w lidze: 5.
Średnia frekwencja: 2040

Podobnie jak w przypadku większości klubów Fortuna 1 Ligi zdecydowaną większość przychodów jastrzębian stanowią przychody komercyjne, blisko 80% całości. Głównymi partnerami biznesowymi Jastrzębia jest miasto oraz Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. Klub może liczyć na wsparcie około 40 partnerów biznesowych. Drugim, pod względem wielkości kwoty źródłem przychodów GKS-u był dzień meczu, na którym klub zarobił blisko pół miliona złotych. Ma to związek z dobrą frekwencją na domowych meczach w Jastrzębiu, która średnio wyniosła 2 040 widzów na mecz w sezonie 2018/2019. Przychody z transmisji stanowią natomiast 10% łącznych przychodów klubu.

15. Wigry Suwałki
Przychody w 2018 roku: 3,25 mln zł
Miejsce w lidze: 15.
Średnia frekwencja: 1128

Blisko 60% wszystkich przychodów klubu stanowiły przychody uzyskane z umów sponsorskich i kontaktów reklamowych (1,9 mln zł). Głównymi partnerami biznesowymi klubu są: Browar Północny Suwałki oraz producent okien i drzwi, firma Stollar. Ponadto partnerami klubu są: Fortuna Zakłady Bukmacherskie, Malow Sp. z o.o., PHU Łukasz Pałuska, PH Sabo Stobud. Łącznie Wigry mogą liczyć na wsparcie ponad 70 partnerów biznesowych. Drugą kategorią przychodów w 2018 roku były przychody z transmisji, które stanowiły 39% całości przychodów (1,3 mln zł). Wigry Suwałki S.A. stawiają na młodzież oraz wychowanków co przekłada się na wysokie miejsce w klasyfikacji Pro Junior System. Z tego tytułu klub zarobił 800 tys. zł, które zgodnie z metodą przygotowania raportu zostały uwzględnione w źródle przychodów z tranmisji i premii z rozgrywek krajowych. Najmniej klub zarobił z tytułu dnia meczu, tj. 3% łącznych przychodów.

Samorząd suwalski dostrzega korzyści z promocji miasta poprzez sport wspierając klub w formie dotacji i stypendiów sportowych.

Na meczach domowych Wigier w sezonie 2018/2019 nieznacznie spadła frekwencja w stosunku do sezonu 2017/2018, o 6% i wyniosła średnio 1 128 widzów na mecz.

16. Garbarnia Kraków
Przychody w 2018 roku: 1,63 mln zł
Miejsce w lidze: 18. (spadek)
Średnia frekwencja: 520

Pomimo niższego wyniku niż większość klubów Fortuna 1 Ligi, Garbarnia również zarobiła najwięcej na przychodach komercyjnych. Stanowią one aż 73% łącznych przychodów klubu, to jest 1,2 mln zł. Niespełna 0,4 mln zł (22%) klub zarobił z tytułu transmisji i niecałe 100 tys. zł z tytułu organizacji meczów (5%). Wynikiem ostatniego źródła jest niska frekwencja na domowych meczach krakowian.

W sezonie 2018/2019 mecze domowe gromadziły średnio 520 widzów na stadionie co jest najniższym wynikiem spośród klubów Fortuna 1 Ligi.

17. Warta Poznań
Przychody w 2018 roku: 1,53 mln zł
Miejsce w lidze: 13.
Średnia frekwencja: 796

W żadnym z analizowanych przez nas źródeł przychodów Warcie nie udało się uzyskać wyniku przekraczającego 1 mln zł. Najwięcej
klub zarobił z tytułu przychodów komercyjnych, które stanowiły 63% łącznych wpływów. 35% to przychody z transmisji, a niespełna 2% to wynik uzyskany z przychodów z dnia meczu.

Średnia frekwencja na domowych meczach Warty wyniosła w sezonie 2018/2019 796 widzów na mecz. Jest to wynik lepszy niż sezon wcześniej.

Komentarz klubu:
Przejąłem Wartę Poznań S.A. z końcem sierpnia 2018 roku. Klub był w trudnej sytuacji, ale powoli wychodzimy na prostą. Udało nam się już zrobić wiele rzeczy. Oprócz stabilizacji sytuacji sportowej i organizacyjnej, planujemy komercjalizację poszczególnych obszarów działalności klubu. Dlatego też, uruchomiliśmy program „Przyjaciel Warty” i Klub Biznesu. Mamy grupę partnerów i sponsorów, do których – mam nadzieję – dołączą wkrótce kolejne podmioty. Dalszy rozwój klubu zależy też od władz Miasta Poznania i poprawy klubowej infrastruktury. Wierzę w to, że wspólnie odbudujemy jeden z najbardziej zasłużonych klubów piłkarskich w kraju - mówi Bartłomiej Farjaszewski, właściciel Warty Poznań S.A.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Raport finansowy 1. ligi: kto ile zarobił w sezonie 2018/2019? - Gol24

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska