Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklama gorzowskiej firmy budzi kontrowersje

Tatiana Mikułko 95 722 57 72 [email protected]
Fot. Tatiana Mikułko)
Fot. Tatiana Mikułko)
Reklama firmy blacharskiej: blondyna w miniówce "robi dobrze”. O co chodzi? – To ja robię dobrze. Mam certyfikat ISO – tłumaczy szef firmy.

Z właścicielem gorzowskiej firmy blacharsko-dekarskiej rozmawialiśmy przez telefon. Na pytanie, dlaczego on sam nie reklamuje swoich usług, odpowiedział, że "to musiała być kobieta” i odłożył słuchawkę. Po kilku minutach zadzwonił do redakcji i oświadczył, że nie będzie więcej rozmawiał, bo jest w szpitalu w Bydgoszczy. Dotarliśmy do jego żony. – To pomysł męża. Ja byłam przeciwna, ale nie chciał mnie słuchać. Chodzi o to, że firma robi dobrze według ISO, czyli systemu zarządzania i jakości – tłumaczyła nam.

- Czy pani to nie obraża? – pytamy.

- Ja się nad tym głębiej nie zastanawiałam. Wie pani,... to tak różnie można odebrać. Mąż chciał, żeby reklama przyciągnęła uwagę. Żeby najpierw spojrzeć na kobietę, a potem, co to za zakład. Bo w naszej branży wiele firm ma na autach dach... – mówiła żona właściciela.

Pokazaliśmy zdjęcie reklamy Anicie Kucharskiej-Dziedzic, szefowej Lubuskiego Stowarzyszenia na rzecz Kobiet Baba z Zielonej Góry. - Bez wątpienia reklama tej blachy jest seksistowska i traktuje kobietę przedmiotowo. Ale czy może być skuteczna, czy zwraca uwagę na produkt, przekonuje o jego jakości?

Rozkoszna, rozchełstana cheerleaderka z blachą nijak się nie kojarzy. Czy ta reklama jest dowcipna poprzez skojarzenie językowe? "Robienie dobrze” przez producenta blachy – na to nawet przysłowiowy uczniak Jasio się nie nabierze. Pokażcie mi mężczyznę czerpiącego przyjemność seksualną z kontaktu z blachą! Lokalny producent i amatorszczyzna reklamowa, bez dowcipu i bez polotu – ostro skomentowała.

Reklama gorzowskiej firmy łatwo jednak skojarzyć z wulgarnym określeniem: blachara. Przypomnijmy, że o to obraźliwe określenie procesowała się gwiazda muzyki pop Doda z zielonogórskim zespołem hip-hopowym Grupa Operacyjna.

Kilka lat temu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oceniła spoty pod kątem zawartych w nich treści seksistowskich. Stało się tak na prośbę ówczesnego pełnomocnika ds. równego statusu kobiet i mężczyzn Magdaleny Środy. Z 1,3 tys. zbadanych reklam zastrzeżenie wzbudziło 21. Na przykład: dezodorant Axe - młody mężczyzna kręci gałkami radia - kobiecie twardnieją sutki; piwo Carlsberg - panowie przyglądają się pupom kobiet pracujących na budowie; batonik Kinder Bueno - para w łóżku, a po twarzy kobiety spływa czekolada; sprzęt AGD Beco: kobieta robi ciasto, sprząta - rodzina bije jej brawo; Plus GSM - kobieta swoim dużym i pełnym biustem reklamuje nową taryfę; Pop Idea - młody mężczyzna opisuje kobietę sloganem sportowym (biust to piłki). Warto też wspomnieć reklamę, na której do użycia gładzi szpachlowej zachęca ciało kobiety podzielone na części jak u wieprzka.

– Ostatnią reklamą, która wzbudziła zastrzeżenia był spot Mobilkinga. Został wycofany i można go oglądać w okrojonej wersji – powiedział nam wczoraj Stanisław Celmer, dyrektor departamentu reklamy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. I dodał, że jeśli ktoś czuje się urażony spotem, może wnieść skargę na stronie Rady Reklamy. – Spot nie może godzić w godność ludzką ani dyskryminować ze względu na płeć. Dla każdego jednak może to oznaczać co innego. Dlatego czasami reklama może być nieetyczna, ale zgodna z przepisami – tłumaczył dyrektor.

Dlaczego zachwalając jakiś produkt, tak chętnie sięgamy po kobietę? - Kulturowo kojarzona jest z pięknem, a piękno nas przekonuje – wyjaśnia gorzowianka Ewa Pawlak, doktorantka z zakresu nauk ekonomicznych o specjalności public relations. I dodaje: - Reklama ma być zaskakująca, kontrowersyjna i przede wszystkim skuteczna. Gorzowskiej firmie blacharsko -dekarskiej chyba się to udało.

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska