reklama

Reklama gorzowskiej firmy budzi kontrowersje

Tatiana Mikułko 95 722 57 72 tmikulko@gazetalubuska.plZaktualizowano 
Fot. Tatiana Mikułko)
Fot. Tatiana Mikułko)
Reklama firmy blacharskiej: blondyna w miniówce "robi dobrze”. O co chodzi? – To ja robię dobrze. Mam certyfikat ISO – tłumaczy szef firmy.

Z właścicielem gorzowskiej firmy blacharsko-dekarskiej rozmawialiśmy przez telefon. Na pytanie, dlaczego on sam nie reklamuje swoich usług, odpowiedział, że "to musiała być kobieta” i odłożył słuchawkę. Po kilku minutach zadzwonił do redakcji i oświadczył, że nie będzie więcej rozmawiał, bo jest w szpitalu w Bydgoszczy. Dotarliśmy do jego żony. – To pomysł męża. Ja byłam przeciwna, ale nie chciał mnie słuchać. Chodzi o to, że firma robi dobrze według ISO, czyli systemu zarządzania i jakości – tłumaczyła nam.

- Czy pani to nie obraża? – pytamy.

- Ja się nad tym głębiej nie zastanawiałam. Wie pani,... to tak różnie można odebrać. Mąż chciał, żeby reklama przyciągnęła uwagę. Żeby najpierw spojrzeć na kobietę, a potem, co to za zakład. Bo w naszej branży wiele firm ma na autach dach... – mówiła żona właściciela.

Pokazaliśmy zdjęcie reklamy Anicie Kucharskiej-Dziedzic, szefowej Lubuskiego Stowarzyszenia na rzecz Kobiet Baba z Zielonej Góry. - Bez wątpienia reklama tej blachy jest seksistowska i traktuje kobietę przedmiotowo. Ale czy może być skuteczna, czy zwraca uwagę na produkt, przekonuje o jego jakości?

Rozkoszna, rozchełstana cheerleaderka z blachą nijak się nie kojarzy. Czy ta reklama jest dowcipna poprzez skojarzenie językowe? "Robienie dobrze” przez producenta blachy – na to nawet przysłowiowy uczniak Jasio się nie nabierze. Pokażcie mi mężczyznę czerpiącego przyjemność seksualną z kontaktu z blachą! Lokalny producent i amatorszczyzna reklamowa, bez dowcipu i bez polotu – ostro skomentowała.

Reklama gorzowskiej firmy łatwo jednak skojarzyć z wulgarnym określeniem: blachara. Przypomnijmy, że o to obraźliwe określenie procesowała się gwiazda muzyki pop Doda z zielonogórskim zespołem hip-hopowym Grupa Operacyjna.

Kilka lat temu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oceniła spoty pod kątem zawartych w nich treści seksistowskich. Stało się tak na prośbę ówczesnego pełnomocnika ds. równego statusu kobiet i mężczyzn Magdaleny Środy. Z 1,3 tys. zbadanych reklam zastrzeżenie wzbudziło 21. Na przykład: dezodorant Axe - młody mężczyzna kręci gałkami radia - kobiecie twardnieją sutki; piwo Carlsberg - panowie przyglądają się pupom kobiet pracujących na budowie; batonik Kinder Bueno - para w łóżku, a po twarzy kobiety spływa czekolada; sprzęt AGD Beco: kobieta robi ciasto, sprząta - rodzina bije jej brawo; Plus GSM - kobieta swoim dużym i pełnym biustem reklamuje nową taryfę; Pop Idea - młody mężczyzna opisuje kobietę sloganem sportowym (biust to piłki). Warto też wspomnieć reklamę, na której do użycia gładzi szpachlowej zachęca ciało kobiety podzielone na części jak u wieprzka.

– Ostatnią reklamą, która wzbudziła zastrzeżenia był spot Mobilkinga. Został wycofany i można go oglądać w okrojonej wersji – powiedział nam wczoraj Stanisław Celmer, dyrektor departamentu reklamy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. I dodał, że jeśli ktoś czuje się urażony spotem, może wnieść skargę na stronie Rady Reklamy. – Spot nie może godzić w godność ludzką ani dyskryminować ze względu na płeć. Dla każdego jednak może to oznaczać co innego. Dlatego czasami reklama może być nieetyczna, ale zgodna z przepisami – tłumaczył dyrektor.

Dlaczego zachwalając jakiś produkt, tak chętnie sięgamy po kobietę? - Kulturowo kojarzona jest z pięknem, a piękno nas przekonuje – wyjaśnia gorzowianka Ewa Pawlak, doktorantka z zakresu nauk ekonomicznych o specjalności public relations. I dodaje: - Reklama ma być zaskakująca, kontrowersyjna i przede wszystkim skuteczna. Gorzowskiej firmie blacharsko -dekarskiej chyba się to udało.

 

 

 

Rząd robi poduszkę na ewentualne spowolnienie gospodarcze

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3