Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja. Jak ją złożyć skutecznie. Sprawdź! Przeczytaj,czego możesz żądać, gdy oddajesz towar do reklamacji [PRAKTYCZNY PORADNIK]

Redakcja
Składając reklamację, określasz swoje żądania - czyli to, jak sprawa powinna być załatwiona. Przemyśl, czego chcesz, bo ta decyzja wpływa na dalszy przebieg procedury reklamacyjnej!
Składając reklamację, określasz swoje żądania - czyli to, jak sprawa powinna być załatwiona. Przemyśl, czego chcesz, bo ta decyzja wpływa na dalszy przebieg procedury reklamacyjnej! 123RF
Buty rozpadły się po miesiącu? Pralka popsuła? W takich sytuacjach reklamujesz towar - określając swoje żądania. Jak złożyć skutecznie reklamację? Sprawdź, czego możesz żądać, gdy oddajesz towar do reklamacji. Przeczytaj nasz praktyczny poradnik.

Składając do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi (bo może być jeszcze z gwarancji), masz do wyboru jedną z czterech możliwości załatwienia zgłoszenia. Możesz żądać:

  • wymiany wadliwej rzeczy na nową; albo
  • naprawy; albo
  • obniżenia ceny zakupu; lub
  • zwrotu pieniędzy, czyli odstąpienia od umowy - ale tylko wówczas, gdy dana wada jest istotna. Istotność wady ocenia się każdorazowo w odniesieniu do konkretnej sytuacji.

Reklamacja towaru: Ty decydujesz!

Wybór żądania należy do ciebie. Sprzedawca może go nie uznać i zaproponować inny sposób rozpatrzenia reklamacji - ale ma do tego prawo tylko w określonych sytuacjach (zależą one od indywidualnych okoliczności).

CZYTAJ RÓWNIEŻ:Jeśli kupisz komuś taki prezent, już go nie oddasz

Reklamacja towaru: rozpatrzenie reklamacji

Sprzedawca musi cię zawiadomić o sposobie rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych (czternastodniowy termin zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia reklamacji nie dotyczy żądania dotyczącego zwrotu pieniędzy).
Te dwa tygodnie licz od dnia złożenia reklamacji, razem z dniami wolnymi od pracy.

Zgodnie z prawem, musisz mieć możliwość zapoznania się ze stanowiskiem sprzedawcy w ciągu 14 dni. W praktyce oznacza to, że nie może wysłać odpowiedzi w ostatnim dniu, bo wtedy upłynie termin dostarczenia informacji. A jeśli tak zrobi?_To dla ciebie... świetna wiadomość! Bo jeśli sprzedawca nie odpowie na reklamację w ciągu wyznaczonych 14 dni, uznaje się, że jest ona zasadna! Oznacza to, że handlowiec musi zrobić to, czego żądałeś w piśmie reklamacyjnym, na przykład wymienić towar.

Uwaga! Ta korzystna zasada działa nawet wtedy, gdy wada powstała z twojej winy.

Załóżmy jednak, że sprzedawca odpowiedział. Co dalej?

Sprzedawca ma 14 dni, by odpowiedzieć na reklamację, czyli się do niej ustosunkować. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie będzie ona załatwiona.

Prawo określa, że usunięcie usterki, wymiana wadliwej rzeczy ma się odbyć w terminie rozsądnym. Tak go nazwano, nie określając czasu w dniach czy tygodniach.

W praktyce bywa to źródłem problemów - bo to, co dla jednego jest terminem rozsądnym, dla drugiego może być nie do przyjęcia.
Zapamiętaj: sprzedawca ma obowiązek wymienić rzecz lub usunąć wady w rozsądnym czasie i bez nadmiernych dla nas niedogodności. Sposób załatwienia reklamacji zależy, między innymi, od charakteru wady (im bardziej skomplikowana, tym trudniej ją naprawić i trwa to dłużej), dostępności towaru (w przypadku wymiany) czy konieczności sprowadzenia części (w przypadku naprawy). Może się więc okazać, że na faktyczne załatwienie sprawy będziesz musiał trochę poczekać.

Reklamacja towaru: nie musisz jednak czekać w nieskończoność!

Załatwienie reklamacji trwa i trwa, i trwa? Czekasz kolejny tydzień, a sprzedawca cię zwodzi, że część nie przyjechała, że majster się rozchorował?

Zapamiętaj: gdy sprzedawca nie wywiązuje się z obowiązków określonych w reklamacji (w zakresie naprawy lub wymiany rzeczy) w rozsądnym czasie, wyznacz mu termin, po którego upływie składasz oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Zrób to na piśmie, bo ustne ustalenia trudno udowodnić w razie sporu.

Konsultacja merytoryczna: pracownicy delegatury w Zielonej Górze Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

WIDEO: "Nie możemy zwrócić artykułów higienicznych". Tina Żyro o nowych zasadach reklamacji

źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska