Składając do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi (bo może być jeszcze z gwarancji), masz do wyboru jedną z czterech możliwości załatwienia zgłoszenia. Możesz żądać:
- wymiany wadliwej rzeczy na nową; albo
- naprawy; albo
- obniżenia ceny zakupu; lub
- zwrotu pieniędzy, czyli odstąpienia od umowy - ale tylko wówczas, gdy dana wada jest istotna. Istotność wady ocenia się każdorazowo w odniesieniu do konkretnej sytuacji.
Reklamacja towaru: Ty decydujesz!
Wybór żądania należy do ciebie. Sprzedawca może go nie uznać i zaproponować inny sposób rozpatrzenia reklamacji - ale ma do tego prawo tylko w określonych sytuacjach (zależą one od indywidualnych okoliczności).
CZYTAJ RÓWNIEŻ:Jeśli kupisz komuś taki prezent, już go nie oddasz
Reklamacja towaru: rozpatrzenie reklamacji
Sprzedawca musi cię zawiadomić o sposobie rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych (czternastodniowy termin zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia reklamacji nie dotyczy żądania dotyczącego zwrotu pieniędzy).
Te dwa tygodnie licz od dnia złożenia reklamacji, razem z dniami wolnymi od pracy.
Zgodnie z prawem, musisz mieć możliwość zapoznania się ze stanowiskiem sprzedawcy w ciągu 14 dni. W praktyce oznacza to, że nie może wysłać odpowiedzi w ostatnim dniu, bo wtedy upłynie termin dostarczenia informacji. A jeśli tak zrobi?_To dla ciebie... świetna wiadomość! Bo jeśli sprzedawca nie odpowie na reklamację w ciągu wyznaczonych 14 dni, uznaje się, że jest ona zasadna! Oznacza to, że handlowiec musi zrobić to, czego żądałeś w piśmie reklamacyjnym, na przykład wymienić towar.
Uwaga! Ta korzystna zasada działa nawet wtedy, gdy wada powstała z twojej winy.
Załóżmy jednak, że sprzedawca odpowiedział. Co dalej?
Sprzedawca ma 14 dni, by odpowiedzieć na reklamację, czyli się do niej ustosunkować. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie będzie ona załatwiona.
Prawo określa, że usunięcie usterki, wymiana wadliwej rzeczy ma się odbyć w terminie rozsądnym. Tak go nazwano, nie określając czasu w dniach czy tygodniach.
W praktyce bywa to źródłem problemów - bo to, co dla jednego jest terminem rozsądnym, dla drugiego może być nie do przyjęcia.
Zapamiętaj: sprzedawca ma obowiązek wymienić rzecz lub usunąć wady w rozsądnym czasie i bez nadmiernych dla nas niedogodności. Sposób załatwienia reklamacji zależy, między innymi, od charakteru wady (im bardziej skomplikowana, tym trudniej ją naprawić i trwa to dłużej), dostępności towaru (w przypadku wymiany) czy konieczności sprowadzenia części (w przypadku naprawy). Może się więc okazać, że na faktyczne załatwienie sprawy będziesz musiał trochę poczekać.
Reklamacja towaru: nie musisz jednak czekać w nieskończoność!
Załatwienie reklamacji trwa i trwa, i trwa? Czekasz kolejny tydzień, a sprzedawca cię zwodzi, że część nie przyjechała, że majster się rozchorował?
Zapamiętaj: gdy sprzedawca nie wywiązuje się z obowiązków określonych w reklamacji (w zakresie naprawy lub wymiany rzeczy) w rozsądnym czasie, wyznacz mu termin, po którego upływie składasz oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Zrób to na piśmie, bo ustne ustalenia trudno udowodnić w razie sporu.
Konsultacja merytoryczna: pracownicy delegatury w Zielonej Górze Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
WIDEO: "Nie możemy zwrócić artykułów higienicznych". Tina Żyro o nowych zasadach reklamacji
źródło: Dzień Dobry TVN/x-news
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?