Reklamacja. Jak ją złożyć skutecznie. Sprawdź! Przeczytaj,czego możesz żądać, gdy oddajesz towar do reklamacji [PRAKTYCZNY PORADNIK]

Kaśka Borek
Składając reklamację, określasz swoje żądania - czyli to, jak sprawa powinna być załatwiona. Przemyśl, czego chcesz, bo ta decyzja wpływa na dalszy przebieg procedury reklamacyjnej!
Składając reklamację, określasz swoje żądania - czyli to, jak sprawa powinna być załatwiona. Przemyśl, czego chcesz, bo ta decyzja wpływa na dalszy przebieg procedury reklamacyjnej! 123RF
Buty rozpadły się po miesiącu? Pralka popsuła? W takich sytuacjach reklamujesz towar - określając swoje żądania. Jak złożyć skutecznie reklamację? Sprawdź, czego możesz żądać, gdy oddajesz towar do reklamacji. Przeczytaj nasz praktyczny poradnik.

Składając do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi (bo może być jeszcze z gwarancji), masz do wyboru jedną z czterech możliwości załatwienia zgłoszenia. Możesz żądać:

  • wymiany wadliwej rzeczy na nową; albo
  • naprawy; albo
  • obniżenia ceny zakupu; lub
  • zwrotu pieniędzy, czyli odstąpienia od umowy - ale tylko wówczas, gdy dana wada jest istotna. Istotność wady ocenia się każdorazowo w odniesieniu do konkretnej sytuacji.

Reklamacja towaru: Ty decydujesz!

Wybór żądania należy do ciebie. Sprzedawca może go nie uznać i zaproponować inny sposób rozpatrzenia reklamacji - ale ma do tego prawo tylko w określonych sytuacjach (zależą one od indywidualnych okoliczności).

CZYTAJ RÓWNIEŻ:Jeśli kupisz komuś taki prezent, już go nie oddasz

Reklamacja towaru: rozpatrzenie reklamacji

Sprzedawca musi cię zawiadomić o sposobie rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych (czternastodniowy termin zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia reklamacji nie dotyczy żądania dotyczącego zwrotu pieniędzy).
Te dwa tygodnie licz od dnia złożenia reklamacji, razem z dniami wolnymi od pracy.

Zgodnie z prawem, musisz mieć możliwość zapoznania się ze stanowiskiem sprzedawcy w ciągu 14 dni. W praktyce oznacza to, że nie może wysłać odpowiedzi w ostatnim dniu, bo wtedy upłynie termin dostarczenia informacji. A jeśli tak zrobi?_To dla ciebie... świetna wiadomość! Bo jeśli sprzedawca nie odpowie na reklamację w ciągu wyznaczonych 14 dni, uznaje się, że jest ona zasadna! Oznacza to, że handlowiec musi zrobić to, czego żądałeś w piśmie reklamacyjnym, na przykład wymienić towar.

Uwaga! Ta korzystna zasada działa nawet wtedy, gdy wada powstała z twojej winy.

Załóżmy jednak, że sprzedawca odpowiedział. Co dalej?

Sprzedawca ma 14 dni, by odpowiedzieć na reklamację, czyli się do niej ustosunkować. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie będzie ona załatwiona.

Prawo określa, że usunięcie usterki, wymiana wadliwej rzeczy ma się odbyć w terminie rozsądnym. Tak go nazwano, nie określając czasu w dniach czy tygodniach.

W praktyce bywa to źródłem problemów - bo to, co dla jednego jest terminem rozsądnym, dla drugiego może być nie do przyjęcia.
Zapamiętaj: sprzedawca ma obowiązek wymienić rzecz lub usunąć wady w rozsądnym czasie i bez nadmiernych dla nas niedogodności. Sposób załatwienia reklamacji zależy, między innymi, od charakteru wady (im bardziej skomplikowana, tym trudniej ją naprawić i trwa to dłużej), dostępności towaru (w przypadku wymiany) czy konieczności sprowadzenia części (w przypadku naprawy). Może się więc okazać, że na faktyczne załatwienie sprawy będziesz musiał trochę poczekać.

Reklamacja towaru: nie musisz jednak czekać w nieskończoność!

Załatwienie reklamacji trwa i trwa, i trwa? Czekasz kolejny tydzień, a sprzedawca cię zwodzi, że część nie przyjechała, że majster się rozchorował?

Zapamiętaj: gdy sprzedawca nie wywiązuje się z obowiązków określonych w reklamacji (w zakresie naprawy lub wymiany rzeczy) w rozsądnym czasie, wyznacz mu termin, po którego upływie składasz oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Zrób to na piśmie, bo ustne ustalenia trudno udowodnić w razie sporu.

Konsultacja merytoryczna: pracownicy delegatury w Zielonej Górze Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

WIDEO: "Nie możemy zwrócić artykułów higienicznych". Tina Żyro o nowych zasadach reklamacji

źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3