Remont mostu kolejowego nad Wartą w Kostrzynie zbliża się do końca. Będzie jak nowy i będzie mogło nim jeździć więcej pociągów

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Gruntowny remont mostu kolejowego na Warcie w Kostrzynie nad Odrą zbliża się do końca. Inwestycja ma się zakończyć jeszcze w 2022 r.
Gruntowny remont mostu kolejowego na Warcie w Kostrzynie nad Odrą zbliża się do końca. Inwestycja ma się zakończyć jeszcze w 2022 r. PKP PLK
Remont kolejowego mostu na Warcie w Kostrzynie nad Odrą zbliża się do końca. Odnowiona została konstrukcja przeprawy, będzie dodatkowy tor, który zapewni większe możliwości połączeń. Inwestycja kosztowała ok. 26 mln zł. Zakończy się jeszcze w tym roku.

Inwestycja umożliwi przejazd większej liczby pociągów przez granicę polsko-niemiecką. Remont ponad czterystumetrowej przeprawy nad Wartą, to także odbudowa drugiego toru, który był niewykorzystywany od 2011 r. Likwidacja „wąskiego gardła” zwiększy przepustowość mostu, co pozwoli na przygotowanie lepszej oferty podróży i dogodniejszych warunków dla przewozu towarów na odcinku Kostrzyn nad Odrą - Küstrin-Kietz. Po zakończeniu prac pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. To dwukrotnie szybciej niż przed pracami. Wyposażone w system elektrycznego ogrzewania rozjazdy, zapewnią sprawne przejazdy także w trudnych warunkach zimowych.

Finał prac, to układanie nowych torów na moście oraz zabudowa nowych rozjazdów i torów na kilkusetmetrowym odcinku między mostem a stacją Kostrzyn nad Odrą. Obiekt zyskał nowe stalowe elementy, usztywniające i wzmacniające konstrukcję, tzw. stężenia i poprzecznice. Konstrukcje zostały zabezpieczone przed korozją. W podporach i przyczółkach mostu uzupełniono m.in. ubytki cegieł, kamienia i betonu - wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jest też remont wiaduktu nad ul. Niepodległości

W ramach realizowanych prac remontowany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Niepodległości, w pobliżu stacji Kostrzyn nad Odrą. Wzmocniono konstrukcję obiektu. Ułożono nowe tory i przygotowano odwodnienie. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest za ok. 26 mln zł (netto) ze środków budżetowych w ramach zadania „Modernizacja mostu kratowego linia nr 203 Tczew – Kostrzyn km 341,375 na podstawie projektu wykonanego przez wykonawcę robót”, które jest częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Zakończenie robót planowane jest w IV kw. 2022 r.

Most nad Wartą ma ważne znaczenie

Tzw. „most berliński” w Kostrzynie nad Odrą to ważny obiekt na linii kolejowej Tczew – Kostrzyn (linia nr 203). Przeprawa na Warcie prowadzi do granicy polsko-niemieckiej. Czteroprzęsłowy most, z kratownicowymi i żelbetowymi przęsłami, o długości 410 m został wybudowany w 1952 r.

Nowe tory między dwoma rzekami

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skoordynowały remont mostu na Warcie z realizowaną przez stronę niemiecką (DB Netz) przebudową przeprawy kolejowej na Odrze, między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz. Prace uwzględniły także inwestycję prowadzoną przez Wody Polskie, która jest efektem podpisanego w 2019 r. porozumienia między PLK a PGW Wody Polskie, w ramach którego strony zobowiązały się do współpracy w zakresie przebudowy torów do nowego mostu granicznego na linii Tczew – Kostrzyn. Most nad Odrą budowany jest przez stronę Niemiecką. Będzie miał wysokość zapewniającą właściwe warunki transportu rzecznego, wymaganego do uzyskania V klasy żeglowności. Zwiększą się możliwości komunikacyjne na rzece i wzrośnie bezpieczeństwo mieszkańców – wyższa przeprawa ułatwi w sezonie zimowym prowadzenie akcji lodołamania. Do czasu zakończenia prac przez stronę niemiecką, planowanych obecnie do poł. 2023 r., na odcinku między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT RR 82/82

299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Free Ride - 532

347,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Zenith 6.6 Czarny Metalik - 360 Litrów

2 899,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Traxer 8.6 czarny

2 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie