MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Robota razy cztery

MICHAŁ IWANOWSKI, CZESŁAW WACHNIK
Miliony euro na drogi krajowe i wojewódzkie trafią do naszego regionu. Największą inwestycją będzie budowa trasy szybkiego ruchu Szczecin-Sulechów.

Na drogi wojewódzkie do wzięcia jest prawie 40 mln euro, w ramach tzw. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Za miesiąc lubuski sejmik zatwierdzi listę planowanych inwestycji. Dziś już wiemy, że z kilkunastu planowanych, siedem inwestycji ma być skończonych w 2006 r., a jedna - przebudowa obwodnicy Kostrzyna - nawet już ruszyła.
Listę dróg do budowy i remontu tworzyli urzędnicy marszałka województwa, naukowcy i drogowcy. Brali pod uwagę znaczenie trasy i stopień zniszczenia.

Robota razy cztery

Pieniędzmi będzie zarządzał powołany przedwczoraj Regionalny Komitet Sterujący. Będą to kompleksowe roboty: nie łatanie dziur, lecz wymiana nawierzchni za kilka milionów euro każda. Wicemarszałek Edward Fedko podkreśla:
- Drobne remonty po prostu nie opłacają się. Lepiej zrobić raz a dobrze. Na pewno uda się nam pozyskać pieniądze.
A czy uda się je dobrze wydać? Unia Europejska wymaga, by samorząd pokrył 25 proc. każdej inwestycji z własnych funduszy. Urzędnicy marszałka wyliczają, że w ostatnich latach 40 proc. budżetu województwa wydawanych było na drogi.
- A więc jeśli teraz potraktujemy te sumy jako wkład własny, to w następnych latach inwestycje drogowe będzie można pomnożyć razy cztery - mówi Andrzej Dębowski, pełnomocnik marszałka ds. funduszy europejskich.

Darmową autostradą do Sulechowa

Do końca 2013 roku zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad chce przeznaczyć na budowę i modernizację dróg w Lubuskiem 1,2 mld euro. Z tej sumy zdecydowana większość ma być wydana do 2008 roku. Ale to nie wszystko. Bo prawie 700 mln euro zostanie wydane na lubuski odcinek (105 km) autostrady A2.
Dyrektor oddziału GDDKiA w Zielonej Górze Robert Mikołajski: - Trasa szybkiego ruchu, tzw. S3, będzie budowana ze Szczecina do Sulechowa jako dwujezdniowa, o parametrach zbliżonych do autostrady. Każda jezdnia będzie miała dwa pasy, a skrzyżowania będą bezkolizyjne. Powstanie zatem prawie autostrada, ale bezpłatna. S3 zostanie wydłużona na południe - jako dwujezdniowa - po roku 2013.
Obok tej trasy, najwięcej pieniędzy, bo aż 130 mln euro, przeznaczy się w najbliższych latach na budowę jednej jezdni autostrady A18 z Krzywej do Olszyny. R. Mikołajski podkreśla, że drogowcy dążą do systemu dróg, który z jednej strony zapewni sprawny tranzyt przez Lubuskie, a z drugiej, umożliwi wygodną komunikację między miejscowościami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska