Rola Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w ekspansji polskich firm na rynki zagraniczne

Materiał informacyjny PAIH
Zawirowania związane z pandemią COVID-19 i wojną w Ukrainie w sposób znaczący wpływają na polskie firmy to z kolei, wymaga zastosowania dywersyfikacji handlu zagranicznego, szczególnie poza Unię Europejską.

Pełne wykorzystanie potencjału firm z naszego kraju możliwe jest przy wsparciu rządowych podmiotów, takich jak Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Agencja prowadzi liczne projekty skierowane do eksporterów, a w każdej chwili można skorzystać z pomocy doświadczonych ekspertów operujących zarówno z Polski, jak i z biur na całym świecie.

Czy polskie firmy mają szansę odnieść sukces na rynkach zagranicznych?

Brak możliwości eksportu do wschodnich sąsiadów ze względu na wojnę lub różne obostrzenia i postpandemiczna rzeczywistość, które wywróciły do góry nogami łańcuchy dostaw, sprawiają, że konieczne jest wchodzenie przez polskie firmy na coraz nowsze rynki zbytu. Podmioty z naszego kraju mają duży potencjał w tym zakresie.

Cenione są przede wszystkim:

  • nowoczesne technologie – Polskie środowisko biznesowe wspiera start-upy i przedsiębiorców, a także wspomaga rozwój działalności badawczo-rozwojowej,
  • kapitał ludzki – ceniona jest zwłaszcza ambicja, motywacja do nauki i wysoka etyka pracy, lojalność oraz przedsiębiorczość,
  • zdrowy stan finansów publicznych i możliwość długoterminowego planowania inwestycji dzięki stabilności i przewidywalności gospodarczej – Polska to jedyny kraj w Europie, który w ostatnich latach unikał kryzysu, a nasze finanse publiczne pozostają w znacznie lepszym stanie niż wskazuje na to średnia unijna długu publicznego jako % PKB.

Mimo to przedsiębiorcy z Polski często nie wiedzą, jak wykorzystać wszystkie swoje atuty. Dzięki pomocy ekspertów z PAIH jest to możliwe i to bez względu na etap rozwoju na zagranicznych rynkach.

Czym jest i za co odpowiada PAIH?

PAIH to rządowa instytucja doradcza z 30-letnim doświadczeniem, będąca częścią Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Przedmiotem jej działania jest wspieranie ekspansji polskiego eksportu. Odbywa się to m.in. przez zawieranie przez jej przedstawicieli licznych porozumień branżowych ułatwiających współpracę z różnymi instytucjami. PAIH dostarcza firmom szczegółowe dane na temat warunków inwestowania i prowadzenia biznesu, ale również atrakcyjnych terenów pod inwestycje, oferując chociażby wizyty lokalizacyjne.

To także podmiot, który świadczy usługi doradcze dla przedsiębiorców, pomagając wybrać odpowiednią ścieżkę ekspansji zagranicznej. Eksperci PAIH szkolą przedsiębiorców w trakcie licznych webinariów i warsztatów, pomagając w pokonywaniu procedur administracyjnych i prawnych, a także w wyborze odpowiedniej lokalizacji, partnerów i dostawców. PAIH promuje także polskie marki i technologie na rynkach międzynarodowych, pod hasłem „Poland. Business Forward”.

Pomoc dla firm z naszego kraju jest realizowana nie tylko w Polsce, lecz również poprzez sieć Zagranicznych Biur Handlowych, które koncentrują się na odległych, szybko rozwijających się rynkach. PAIH działa zatem dwutorowo. W ten sposób możliwe jest wspieranie eksporterów podczas całego procesu internacjonalizacji działalności.

Zagraniczne firmy przy wsparciu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu zainwestowały w Polsce w 2022 r. ponad 3,7 mld euro, czyli o 200 mln euro więcej niż przed rokiem.

Dlaczego pomoc PAIH jest potrzebna przy eksporcie?

Firmy z Polski decydują się głównie na eksportowanie swoich towarów do najbliższych państw europejskich, takich jak Czechy, Niemcy czy Francja. Wynika to z mało skomplikowanych łańcuchów dostaw, ale również wieloletniego doświadczenia we współpracy z sąsiadami.

Polskie firmy nie powinny się jednak zamykać wyłącznie na najbliższy rynek Unii Europejskich. Istnieje bowiem wiele nieodkrytych jeszcze miejsc eksportu o dużym potencjale, do których należą Afryka, Bliski Wschód i Azja. Tu często eksporterzy niektórych towarów z Polski są mało widoczni lub nawet nieobecni. Wielu z nich boi się wyzwań, które zostaną przed nimi postawione. Ogromnym wyzwaniem dla wielu firm stają się również różnice kulturowe, szczególnie widać to na przykładzie państw afrykańskich, gdzie Polski przedsiębiorca bardzo często czuje się zagubiony To dlatego w tym przypadku może pomóc podmiot zewnętrzny, taki jak PAIH, z doświadczonymi ekspertami, dzięki którym firma łatwiej dostosuje się do lokalnej kultury biznesowej np. jeśli chodzi o kadry czy język, zdobywając dodatkowo wiedzę na temat certyfikacji koniecznej na danych rynkach. Taki partner pozwoli także na pozyskanie sprawdzonych kooperantów, dzięki którym możliwe stanie się pozyskanie nowych rynków zbytu.

Jak PAIH pomaga przedsiębiorcom w ekspansji?

PAIH pomaga przedsiębiorcom w ekspansji na rynki zagraniczne na kilka sposobów, a przede wszystkim przez:

  1. realizację licznych projektów dla firm – wśród nich znajdują się m.in. ABC Eksportu, Polskie Mosty Technologiczne oraz Mój Biznes za granicą. W ich ramach odbywają się warsztaty oraz mentoring biznesowy, kierowane do MŚP. Firmy otrzymują dzięki nim pełną informację na temat swojego potencjału eksportowego,
  2. szkolenia informacyjne o konkretnych rynkach – przybliżane są na nich informacje o danych krajach i opracowywany jest plan konkretnej strategii ekspansji, zawężany często do jednej branży,
  3. pomoc w weryfikacji partnerów biznesowych w kraju i za granicą,
  4. edukację w zakresie kodów kulturowych i wsparcie językowe – szczególnie dla „egzotycznych” krajów eksportu,
  5. pomoc w dostępie do instrumentów finansowych, w tym ubezpieczeń oferowanych przez instytucje zrzeszone w Grupie Polskiego Funduszu Rozwoju.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Rola Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w ekspansji polskich firm na rynki zagraniczne - Dziennik Bałtycki

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska