Rowerzyści dostali większe uprawnienia

(pij)
Oficer rowerowy Maciej Porębski oraz wiceprezes stowarzyszenia "Rowerem do przodu" Robert Górski mówią o zmianach w kodeksie ruchu drogowego.
Oficer rowerowy Maciej Porębski oraz wiceprezes stowarzyszenia "Rowerem do przodu" Robert Górski mówią o zmianach w kodeksie ruchu drogowego. Piotr Jędzura
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Legalne przyczepki, jazda w grupie, kontrapasy i jazda po chodniku w ekstremalnych warunkach pogodowych. Sensacyjne rowerowe zmiany w kodeksie drogowym.

Sejm przyjął zmiany w przepisach dotyczących jazdy rowerem po ulicach. O nowościach poinformowali na piątkowej konferencji prasowej członkowie zielonogórskiego stowarzyszenia "Rowerem do przodu".
- To wielki krok do tego, aby Polska nie była na niechlubnym pierwszym miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby rowerzystów - ofiar wypadków drogowych - mówi Maciej Porębski, oficer rowerowy w Zielonej Górze.

Statystyki przerażają. Na każdy milion Polaków w wypadkach drogowych ginie aż 18 rowerzystów. Tymczasem średnia w UE wynosi... cztery.

Zmiany rzeczywiście są sensacyjne. Rowerzysta jadący na wprost będzie miał bezwzględne pierwszeństwo przed skręcającym pojazdem (o ile znaki drogowe nie będą wskazywać inaczej). Co ważne, rowerzyści będą mogli jechać obok siebie, jeżeli nie będą przeszkadzać innym uczestnikom ruchu. To pozwoli kolarzom legalnie trenować jazdę w peletonie.

Rowerzyści będą mogli wyprzedzać powoli jadące pojazdy z prawej strony. Dotychczas mogli jedynie omijać zatrzymane pojazdy, np. przed przejściem dla pieszych. - Unormowane zostało to, co teraz działo się nielegalnie - przyznaje Porębski.

Rowerzyści będą mogli jechać po rondzie środkiem pasa drogowego. Dzięki temu będą lepiej widocznie i nie będą spychani przez kierowców na sąsiedni pas jezdni. Dotychczas rowerzysta musiał jechać jak najbliżej prawej krawędzi jezdni.

Przepisy legalizują też przewożenie dzieci w przyczepkach przy rowerach. Dotychczas odbywało się to nielegalnie. - Nie ma jednak jeszcze konkretnych wytycznych dotyczących danych technicznych przyczepek. Podejrzewam, że wymagane będą na to atesty sprzętu - mówi Porębski.

Rowerzysta nie będzie już musiał zatrzymywać się ani opuszczać jezdni, żeby umożliwić wyprzedzanie. To właśnie dotychczas nakazywały przepisy. Wreszcie podczas opadów deszczu, śniegu czy podczas mgły rowerzysta będzie mógł legalnie jechać chodnikiem.

Nowością są kontrapasy na jezdniach jednokierunkowych. Pierwszy ma powstać na ul. Moniuszki. Pozwoli to jechać rowerzystom pod prąd. W planach są jeszcze cztery takie kontrapasy w Zielonej Górze. Kiedy powstaną? - Tego dokładnie nie powiemy, ale staramy się, żeby zostały wyznaczone - mówi Porębski.

Przed skrzyżowaniami pojawią się również śluzy rowerowe. To oznakowane obszary na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną przed linią "stop" dla samochodów oraz także między przejściem dla pieszych a poprzeczną jezdnią. - Rowerzyści będą mogli dojechać na czerwonym świetle do śluzy i z niej ruszyć na zielonym jako pierwsi przed samochodami - tłumaczy oficer rowerowy.

- Każde ze zmian, które mają ułatwić ruch i poprawić bezpieczeństwo są jak najbardziej pożądane - mówi podinsp. Jarosław Tchorowski, zastępca naczelnika zielonogórskiej drogówki. Podkreśla, że do tak poważnych innowacji w ruchu potrzeba jednak czasu oraz zmiany myślenia kierowców i rowerzystów. - Wszyscy muszą się odnaleźć w chwili, kiedy zobaczą jadącego pod prąd rowerzystę wyznaczonym pasem - mówi podinsp. Tchorowski.

Konieczna jest również nowa organizacja ruchu dla kontrapasów oraz śluz rowerowych.

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

~gall
@cellngc1 - jasne, i jeszcze atest na kąpielówki baranie...
wsiądź na rower i wyluzuj bo coś mi się zdaje, że mam do czynienia z klasycznym krzykaczem, panem dróg...
c
cellngc1
A obowiązkowe oc będą musieli mieć? bo narobią szkód a płacić nie będzie komu. po za tym prawo o rucu drogowym mówi że każdy uczestnik ruchu powinien obowiązkowo takie ubezpieczenie posiadać
r
rowerzysta
Przepiękny temat od przedszkola do Opola, przed wiosennymi eskapadami. A w placówkach oświatowych pedagodzy mawiają, że nie mają tematów społeczno-wychowawczych do pracy z wychowankami.
Q
Qwert
I znów, Jedzura pokazała jak należy pisać po polsku. Tekst typu "Sensacyjne zmiany rowerowe w kodeksie drogowym. Jakości ja nie dostrzegłem żeby w nowym kodeksie drogowym było coś sensacyjnego o zmianach w rowerach. Panie Jędzura jeżeli chce pan wyrażać na piśmie swoje myśli, i żeby były one zrozumiane przez czytelnika, bardzo pana proszę żeby powtórzył pan sobie lekcję z języka polskiego przynajmniej na poziomie gimnazjum.
f
filip
****
Dodaj ogłoszenie