Rowerzyści na deptaku. Zakazać wjazdu, wyznaczyć ścieżki rowerowe? Opinia Czytelnika

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Jak sprawić, by piesi czuli się bezpieczniej na deptaku? Zielonogórzanie mają kilka rozwiązań...
Jak sprawić, by piesi czuli się bezpieczniej na deptaku? Zielonogórzanie mają kilka rozwiązań... Jacek Katos
Po potrąceniu i śmierci 76-letniej kobiety przez rowerzystę na deptaku, temat zakazu czy zmian, związanych z tą sytuacją powrócił. Otrzymaliśmy w tej sprawie wiele głosów, telefonów i emaili. Oto jeden z listów, którego autorem jest pan Jan, który przez deptak jeździ do pracy rowerem. Jakie rozwiązanie widzi? Przeczytajcie!

Jestem osobą, która codziennie dojeżdża do pracy rowerem przejeżdżając między innymi przez deptak. Dziękuję że redakcja podjęła temat ruchu rowerowego na deptaku. Szkoda tylko że musi dojść do tragedii, jaką jest wypadek i śmierć poszkodowanej osoby, aby temat ruchu rowerowego zaistniał na łamach gazety.

Jak sprawić, by piesi czuli się bezpieczniej na deptaku? Zielonogórzanie mają kilka rozwiązań...

Rowerzyści na deptaku. Zakazać wjazdu, wyznaczyć ścieżki row...

Rowerzyści na deptaku - stan nawierzchni to pole minowe

Na początek kilka uwag z mojej strony:

  • stan samej nawierzchni na deptaku to istne pole minowe – luźne i połamane płyty chodnikowe, wyłamane płyty chodnikowe (dziury), ogromne szczeliny między płytami chodnikowymi – w efekcie jadąc rowerem, większość uwagi skupia się na omijaniu dziur i przeszkód, a nie na ruchu pieszych;
  • organizacja ruchu – np. wjazd pojazdów o masie powyżej 3,5 t na deptak (dostawcze, śmieciarki) – degraduje i niszczy stan nawierzchni;
  • utrzymanie deptaku – np. leżące liście w sezonie jesiennym oraz śnieg w zimie, potrafią leżeć nieuprzątnięte przez tydzień lub dłużej;
  • zagospodarowanie przestrzeni – ogródki restauracyjne stawiane na ścieżkach rowerowych (np. ogródek restauracji znajdującej się w budynku redakcji GL, ogródek kawiarniany na skrzyżowaniu głównych traktów komunikacyjnych (np. skrzyżowanie deptaku z wejściem na rynek przy banku PKO)
  • kultura a właściwie jej brak zarówno po stronie rowerzystów, użytkowników hulajnóg, jak i pieszych np. jazda rowerem lub hulajnogą na deptaku powyżej około 12-15 km/h staje się niebezpieczna dla innych użytkowników deptaka, hulajnogi porzucane byle gdzie i byle jak, pieszy wpatrzony w telefon idący ścieżką rowerową (pomimo iż obok jest chodnik) spacerowicze z psem na smyczy, która to smycz rozciągnięta jest w poprzek deptaka lub ścieżki rowerowej itd.

Zabronić wjazdu rowerów na deptaku

Czy można całkowicie zabronić wjazdu rowerów na rynek i deptak – tak oczywiście można tylko co wówczas z rowerem miejskim i jego stacją na rynku, co z rowerami trójkołowymi osób z niepełnościami ruchu, co z promowaniem aktywnego stylu życia itd.
Propozycja z mojej strony to uporządkować ruch pieszo - rowerowy w rejonie deptaka i rynku poprzez:

  • spowolnienie ruchu rowerowego i hulajnóg wykorzystując progi lub inne elementy konstrukcyjne (np. „wstawka” z kostki brukowej) rozmieszone co np. 100 - 150 m lub przed skrzyżowaniami traktów i dróg (np. skrzyżowanie Niepodległości i Kupieckiej, Niepodległości i Doktora Pieniężnego)
  • wydzielenie ścieżek rowerowych, w tym z oddzielnymi pasami ruchu dla każdego kierunku ( np. na al. Niepodległości)
  • właściwa organizacja przestrzeni poprzez likwidowanie i unikanie wąskich gardeł „spychających” wszystkich uczestników do bardzo ograniczonej przestrzeni
  • utrzymanie nawierzchni deptaka we właściwym stanie technicznym i czystości

Podsumowując, do tematu można podejść na dwa sposoby:

  • postawić znak zakazu i udawać, że nie ma problemu;
  • postawić na zmiany proaktywne zachęcające mieszkańców do aktywności fizycznej w każdej formie, promujące miasto i region jako miejsce przyjazne mieszkańcom itd. (nie przypadkowo miasta europejskie będące w czołówce najbardziej przyjaznych posiadają między innymi mocno rozwiniętą infrastrukturę rowerową)

.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Raven

Raven Style Pink 20/21

659,00 zł

kup najtaniej

Roces

Roces Paradise Lama Czarne 450635 02

219,98 zł

kup najtaniej

Uvex

Uvex Fierce Czarny 18/19

279,82 zł

kup najtaniej

Fischer

Fischer Rc4 60 Jr Junior 18/19

449,00 zł

kup najtaniej

Livall

Livall Rs1

697,11 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jan
Dzień dobry

WOW !!! nie sądziłem iż moja wypowiedź na ten temat zostanie zauważona przez redakcję i opublikowana jako artykuł.

Przedstawiłem w skrócie swój punkt widzenia, jestem realistą i nie oczekuję iż władze miejskie, urzędnicy czy inni decydenci pochylą się nad tym problemem.

Proszę jednak zwrócić uwagę na fakt iż sprawca był pijany.

źródło:

https://gazetalubuska.pl/zmarla-76letnia-kobieta-potracona-przez-rowerzyste-na-zielonogorskim-deptaku/ar/c16-16970511

Zgadzam się z przedmówcami iż policja lub straż miejska powinna zająć się idiotami poruszającymi się po deptaku (dodatkowo powinni być wyposażeni w alkomat, mandat 2500 za jazdę po pijaku lub nawet 300 zł na zbyt szybka jazdę lub jazdę "we dwoje" na hulajnodze szybko podniósłby poziom bezpieczeństwa).

Zamykanie starego miasta w Zielonej Górze dla ruchu rowerowego (rynek wraz z przylegającymi uliczkami oraz deptakiem) - proszę zwrócić uwagę iż jest to sprzeczne ze strategią rozwoju współczesnych miast, przykład Wrocławia (żródło:

https://www.wroclaw.pl/beta2/files/news/61260/Strategia_2030-2.pdf), który w swojej strategii rozwoju miasta do 2030 roku zamieścił takie zapisy jak:

PRIORYTET 1 - Mobilność;

Miasto mądre

• Wprowadźmy zeroemisyjny transport publiczny

• Dbajmy o bardzo dobre warunki dla pieszych i rowerzystów

• Promujmy zrównoważoną mobilność

• Wspierajmy ekologiczny transport towarowy

• Dbajmy o bardzo dobre warunki dla pieszych, rowerzystów i osób

niepełnosprawnych

Miasto piękne

• Dbajmy o wysoki komfort, jakość i niezawodność transportu publicznego

• Kształtujmy zielone ulice przyjazne pieszym i rowerzystom

Miasto, które jednoczy

• Mądrze zarządzajmy zasobami komunalnymi

• Wypracujmy i wdrażajmy politykę mieszkaniową promującą inne niż

deweloperskie formy finansowania, organizacji i prowadzenia inwestycji

w obszarze mieszkalnictwa

• Wspierajmy rekreację pieszą, rowerową i wodną na terenie aglomeracji wrocławskiej

Proszę zwrócić uwagę iż w każdym z przytoczonych powyżej punktów mamy odwołanie do roweru jako elementu wchodzącego w skład mobilności współczesnego nowoczesnego miasta.
G
Gość
Na zwróconą uwagę można usłyszeć od rowerzysty wiązankę taką, że wbija w ziemię
G
Gość
Od nowa podkręcacie temat ??

Malowanie ścieżek to absurd, psucie wyglądu i marnotrawstwo farby czasu i społecznych pieniędzy.

Bezpieczeństwo to cel nadrzędny !

Stop rowerom i hulajnogom na deptaku ! Co mamy czekać do następnych wypadków ??

Niech straż miejska i policja zajmą się idiotami po dwóch jeżdżącymi na hulajnogach
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie