Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozpoczęło się drążenie tunelu na S3 na Dolnym Śląsku. Przetnie Góry Wałbrzyskie, będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce

OPRAC.: (u), źródło: GDDKiA
Jumbo Driil na budowie tunelu na S3
Jumbo Driil na budowie tunelu na S3 źródło: GDDKiA/ fot. Michał Soroko
Trwa budowa odcinka S3 Bolków-Lubawka, który prowadzić będzie do granicy z Czechami. Przed drogowcami trudne zadanie: wydrążenie tuneli przecinających Góry Wałbrzyskie. Specjalna maszyna do wiercenia w skale poszła w ruch.
  • Trwa budowa najbardziej wymagające odcinka drogi S3 Bolków - Lubawka.
  • Drogowcy muszą przebić się przez masyw skalny.
  • Powstaną dwa tunele, jeden o długości ok. 2,3 km, drugi 300-metrowy.

Zobacz wideo: Tak będzie wyglądał przejazd dłuższym tunelem

źródło: GDDKiA

Budowa S3 do granicy z Czechami. Powstaną dwa tunele

W ciągu drogi ekspresowej S3 powstaną dwa tunele dwunawowe. Tunel TS-26 pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice będzie miał długość ok. 2300 m i będzie to najdłuższy pozamiejski tunel w naszym kraju. Drugi z tuneli TS-32 będzie liczył 300 m i będzie zlokalizowany w pobliżu miejscowości Gostków.

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau.

Cztery wiertnice będą drążyć tunele na S3

Pierwsza specjalistyczna maszyna do drążenia tunelu pojawiła się na placu budowy na początku października. To wiertnica tunelowa o nazwie Jumbo Drill. - Docelowo na budowie będą cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu, w tym po jednej na każdy portal – informuje wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Tunel TS-26 zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą, z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi, w technologii NATM (New Austrian Tunnelling Metod). „Nowa metoda austriacka” polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową.

Krótszy tunel TS-32 zrealizowany zostanie metodą górniczą w technologii Cut & Cover, tzw. otwarty wykop. Oznacza to, że pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie ok. 220 tys. m3 gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu. Następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m. Po zakończeniu tego etapu, konstrukcja tunelu zostanie zasypana gruntem grubości do 12 m. Kolejnym krokiem będzie wykonanie wszelkich instalacji służących bezpieczeństwu, takich jak: oświetlenie, wentylacja czy sieć hydrantowa.

Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 roku.

Ciekawostki z budowy tuneli na S3

Wrocławski oddział GDDKiA na bieżąco informuje o postępach na placu budowy. Oto ciekawostki dotyczące tej niecodziennej inwestycji:

  • Drążenie tunelu będzie odbywało się za pomocą koparki z młotem hydraulicznym lub frezem lub za pomocą ładunków wybuchowych. Kolejność prac przy robotach strzałowych to w uproszczeniu: wiercenie otworów w przodku, rozmieszczenie odpowiednio dobranych ładunków wybuchowych w otworach, detonacja ładunków, usunięcie odspojonego materiału z przodka.
  • Na każdym z czterech przodków będzie pracowało około 7-8 maszyn, w każdym przodku będzie to wiertnica, torkretnica, koparka, dwa podnośniki koszowe, ładowarka teleskopowa, dwa wozidła.
  • Do tej pory na budowie została wykonana sieć dróg serwisowych wzdłuż wykonywanego odcinka o łącznej długość około 12 km.
  • Przewiduje się, że zebrane zostanie ok. 580 tys m3 urobku z tuneli.
  • W pierwszy kwartale 2021 r. planowane rozpoczęcie drążenia tunelu na portalu północnym. Drążenie rozpocznie się po wykonaniu ok. 100 m tunelu od strony południowej. Przebicie przodków nastąpi po ok. 1000 m.
  • Przy budowie obu tuneli będzie pracowało 72 górników, 10 mechaników, 10 elektryków, w systemie trójzmianowym.
  • Jeszcze w tym roku wykonawca planuje zakończyć montaż zaplecza biurowego na portalu południowym, ustawianie warsztatu serwisu maszyn oraz pozostałych instalacji zaplecza budowy.
  • Wykonawca zużył już ok. 700 m3 betonu do zabezpieczenia skarp na portalu południowym.  

Zobacz, jak wyglądają prace przy budowie tunelu:

Droga S3 połączy północ i południe Polski

Docelowo droga ekspresowa S3 prowadzić będzie Świnoujścia do granicy z Czechami. Tam połączy się z czeską autostradą D11 stanowiąca kontynuację transeuropejskiego korytarza drogi E65.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska