- Trwa budowa najbardziej wymagające odcinka drogi S3 Bolków - Lubawka.
- Drogowcy muszą przebić się przez masyw skalny.
- Powstaną dwa tunele, jeden o długości ok. 2,3 km, drugi 300-metrowy.
Zobacz wideo: Tak będzie wyglądał przejazd dłuższym tunelem
źródło: GDDKiA
Budowa S3 do granicy z Czechami. Powstaną dwa tunele
W ciągu drogi ekspresowej S3 powstaną dwa tunele dwunawowe. Tunel TS-26 pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice będzie miał długość ok. 2300 m i będzie to najdłuższy pozamiejski tunel w naszym kraju. Drugi z tuneli TS-32 będzie liczył 300 m i będzie zlokalizowany w pobliżu miejscowości Gostków.
Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau.
Cztery wiertnice będą drążyć tunele na S3
Pierwsza specjalistyczna maszyna do drążenia tunelu pojawiła się na placu budowy na początku października. To wiertnica tunelowa o nazwie Jumbo Drill. - Docelowo na budowie będą cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu, w tym po jednej na każdy portal – informuje wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tunel TS-26 zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą, z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi, w technologii NATM (New Austrian Tunnelling Metod). „Nowa metoda austriacka” polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową.
Krótszy tunel TS-32 zrealizowany zostanie metodą górniczą w technologii Cut & Cover, tzw. otwarty wykop. Oznacza to, że pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie ok. 220 tys. m3 gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu. Następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m. Po zakończeniu tego etapu, konstrukcja tunelu zostanie zasypana gruntem grubości do 12 m. Kolejnym krokiem będzie wykonanie wszelkich instalacji służących bezpieczeństwu, takich jak: oświetlenie, wentylacja czy sieć hydrantowa.
Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 roku.
Ciekawostki z budowy tuneli na S3
Wrocławski oddział GDDKiA na bieżąco informuje o postępach na placu budowy. Oto ciekawostki dotyczące tej niecodziennej inwestycji:
- Drążenie tunelu będzie odbywało się za pomocą koparki z młotem hydraulicznym lub frezem lub za pomocą ładunków wybuchowych. Kolejność prac przy robotach strzałowych to w uproszczeniu: wiercenie otworów w przodku, rozmieszczenie odpowiednio dobranych ładunków wybuchowych w otworach, detonacja ładunków, usunięcie odspojonego materiału z przodka.
- Na każdym z czterech przodków będzie pracowało około 7-8 maszyn, w każdym przodku będzie to wiertnica, torkretnica, koparka, dwa podnośniki koszowe, ładowarka teleskopowa, dwa wozidła.
- Do tej pory na budowie została wykonana sieć dróg serwisowych wzdłuż wykonywanego odcinka o łącznej długość około 12 km.
- Przewiduje się, że zebrane zostanie ok. 580 tys m3 urobku z tuneli.
- W pierwszy kwartale 2021 r. planowane rozpoczęcie drążenia tunelu na portalu północnym. Drążenie rozpocznie się po wykonaniu ok. 100 m tunelu od strony południowej. Przebicie przodków nastąpi po ok. 1000 m.
- Przy budowie obu tuneli będzie pracowało 72 górników, 10 mechaników, 10 elektryków, w systemie trójzmianowym.
- Jeszcze w tym roku wykonawca planuje zakończyć montaż zaplecza biurowego na portalu południowym, ustawianie warsztatu serwisu maszyn oraz pozostałych instalacji zaplecza budowy.
- Wykonawca zużył już ok. 700 m3 betonu do zabezpieczenia skarp na portalu południowym.
Zobacz, jak wyglądają prace przy budowie tunelu:
Droga S3 połączy północ i południe Polski
Docelowo droga ekspresowa S3 prowadzić będzie Świnoujścia do granicy z Czechami. Tam połączy się z czeską autostradą D11 stanowiąca kontynuację transeuropejskiego korytarza drogi E65.
Czytaj także:
- Nowy droga S3 z Polkowic do Lubina otwarta dla kierowców. Na razie jedna jezdnia
- Wbito łopatę pod budowę odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra. Powstanie najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce
- Budowa S3 do granicy z Czechami. Trwają przygotowania do wiercenia tuneli. Pierwszy Jumbo Drill jest już na placu budowy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?