Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza przebudowa mostu na Warcie w Kostrzynie. Miasto utknie w korkach?

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
W poniedziałek, 18 października odbyło się spotkanie z mieszkańcami Kostrzyna w sprawie budowy nowego mostu na Warcie.
W poniedziałek, 18 października odbyło się spotkanie z mieszkańcami Kostrzyna w sprawie budowy nowego mostu na Warcie. Jakub Pikulik
Na przebiegającej przez Kostrzyn drodze krajowej nr 31 już teraz tworzą się gigantyczne korki. Pokonanie kilku kilometrów niejednokrotnie zajmuje nawet godzinę! Nie mamy dobrych informacji. Budowa nowego mostu na Warcie jeszcze pogorszy tę sytuację.

W poniedziałkowe przedpołudnie na nabrzeżu Warty odbyło się spotkanie przedstawicieli wykonawcy nowego mostu na rzece z mieszkańcami. Przybyło zaledwie kilkanaście osób, ale informacje, które na nim padły, będą miały wpływ na funkcjonowanie całego miasta. Na nabrzeżu Warty wykonawca wybudował już bazę, gdzie mieści się m. in. biuro budowy. Jeszcze w październiku ma ruszyć wycinka drzew na obu brzegach rzeki, aby zrobić miejsce na budowę mostu tymczasowego. Będzie to dwujezdniowa przeprawa z chodnikiem po jednej stronie. Wydawać by się więc mogło, że po wybudowaniu mostu tymczasowego ruch będzie się odbywał w miarę płynnie. Nic z tego.

Będzie ruch wahadłowy

Szacujemy, że inwestycja potrwa 680 dni. Koniec budowy nowego mostu planowany jest więc na drugą połowę 2023 r. – mówi Rafał Chrostowski z firmy Warbud, która jest generalnym wykonawcą inwestycji.

W listopadzie ma ruszyć budowa mostu tymczasowego i wtedy już na kierowców mogą czekać pierwsze utrudnienia. Trzeba będzie wprowadzić ruch wahadłowy, aby przygotować dojazdy do tymczasowej przeprawy. Gdy zostanie wybudowana, wówczas rozpocznie się rozbiórka starego mostu na Warcie. Nowy most ma powstać w miejscu starego. Będzie jednak znacznie wyższy, w związku z czym o około półtora metra trzeba będzie podnieść drogi dojazdowe po obu stronach rzeki. I najważniejsza informacja: w czasie budowy dojazdów do nowego mostu również obowiązywał będzie ruch wahadłowy.

Przeczytaj też:

Tiry i setki osobówek zakorkują miasto?

- Budowa dróg dojazdowych do nowego mostu jest skomplikowana. Na obu brzegach rzeki trzeba wybudować mury oporowe, wykonać głębokie wykopy, cała droga dojazdowa będzie musiała zostać podniesiona. To będzie się wiązało z koniecznością wprowadzenia ruchu wahadłowego. Będzie on wprowadzany raz po jednej, raz po drugiej stronie rzeki – tłumaczą przedstawiciele wykonawcy.

Szacuje się, że ruch wahadłowy będzie obowiązywał nawet przez połowę całego czasu inwestycji. Co istotne, nie przewiduje się ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych. Będą one mogły pokonywać przeprawę tymczasową.

– Miasto się totalnie zakorkuje, będziemy stali w ogromnych korkach, aby pokonać ten most. Dlaczego nikt nie pomyślał o tym, aby przystąpić do remontu mostu na Warcie dopiero po wybudowaniu obwodnicy Kostrzyna? – dopytywali mieszkańcy.

Część osób sugerowała, aby wprowadzić zakaz ruchu pojazdów ciężarowych po tymczasowej przeprawie. Wówczas tiry musiałyby jeździć przez Krzeszyce, co oznacza nadłożenie blisko 50 km. Takie rozwiązanie, przynajmniej na obecnym etapie, nie jest jednak brane pod uwagę.

Korki zniechęcą Niemców?

- Już teraz zdarza się, że przejechanie trzech kilometrów trwa niemal godzinę. Tak było na przykład w ostatni piątek – przyznaje Ryszard Skałba, dyrektor Muzeum Twierdzy Kostrzyn.

Placówka położona jest po drugiej stronie rzeki, więc podobnie jak urzędnicy kostrzyńskiego magistratu, codziennie może obserwować, jak korkuje się przebiegająca przez miasto droga krajowa nr 31. Mieszkańcy twierdzą, że korki zniechęcą odwiedzających Kostrzyn Niemców. Komu będzie się chciało stać godzinę albo i dłużej w jedną stronę, żeby pojechać na zakupy, pójść do restauracji, fryzjera? – pytają kostrzynianie. Korki na drogach dojazdowych do mostu to również duże utrudnienia dla osób, które dojeżdżają do pracy w Niemczech. Już nie mogą przekraczać granicy pociągami, ponieważ Niemcy budują nowy most kolejowy na Odrze. Busami dowożeni są więc na dworzec kolejowy do niemieckiego Kietz. Gdy zostanie wprowadzony ruch wahadłowy, busy, podobnie jak inne auta, utkną w wielominutowych korkach.

Wideo: Rozpoczęła się rozbiórka mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie. W jej Niemcy wybudują nową przeprawę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska