Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruszają prace przy budowie trasy S3

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
Trasa S3 będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami na każdej, bezkolizyjne skrzyżowania i miejsca obsługi podróżnych (fot. Kazimierz Ligocki)
Trasa S3 będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami na każdej, bezkolizyjne skrzyżowania i miejsca obsługi podróżnych (fot. Kazimierz Ligocki)
W piątek w Jordanowie pod Świebodzinem symboliczne wbicie pierwszej łopaty na budowie drogi szybkiego ruchu S3. 43-kilometrowa trasa z Międzyrzecza do Sulechowa będzie kosztowała 913 milionów złotych.

Czytaj też: Przyszli wykonawcy drogi S3 proponują zaskakująco niskie ceny

Po wielu latach zabiegów, w tym także „Gazety Lubuskiej”, wreszcie ruszą prace w Jordanowie, czyli tam, gdzie autostrada A2 spotka się z drogą S3. Od piątku wykonawcy będą mieli 24 miesiące, ale bez wliczania zimy, na wybudowanie odcinka z Międzyrzecza do Sulechowa. To oznacza, że nową trasą pomkniemy w połowie 2013 r. 43-kilometrowa jezdnia ma kosztować nieco ponad 913 mln zł. To dużo, ale i tak o ponad 100 mln zł mniej niż planowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy, od obwodnicy Międzyrzecza do obejścia Świebodzina, będzie miał 17,1 km. Na trasie znajdzie się węzeł Jordanowo (skrzyżowanie z A2) i miejsce obsługi podróżnych Sosnówka. Wykonaniem zajmie się konsorcjum, z portugalskim Mota-Engil na czele. Koszt: 373 mln zł.

Drugi odcinek to 7,4-kilometrowa obwodnica Świebodzina. Będą tam dwa węzły: Świebodzin Północ i Świebodzin Południe. Ten fragment zbuduje niemiecki Hermann Kirchner. Koszt: prawie 205 mln zł.

Trzeci odcinek, od węzła Świebodzin do węzła Sulechów, ma liczyć 18,5 km. Na trasie, nieopodal wsi Kępsko, znajdzie się miejsce obsługi podróżnych. Wykonawcą będzie polski Budimex. Koszt: 336 mln zł.

Czytaj też: Lubuska S3 nie będzie gotowa na Euro 2012

Artur Popko, dyrektor Budimeksu, który buduje najdłuższy odcinek, powiedział nam wczoraj: - Piątkowa uroczystość będzie symboliczna. My już od dwóch miesięcy mamy zorganizowaną bazę, czyli zaplecze. Mamy też grupę inżynierów, którzy przygotowują dokumentację, a formalnie plac budowy przejęliśmy w sobotę, 14 sierpnia. Natomiast pierwsze prace rozpoczynamy w najbliższy poniedziałek. I od razu niemal całymi siłami. Do pierwszych mrozów chcemy zrobić jak najwięcej.

Jak długo potrwa budowa? - Trudno cokolwiek obiecywać. Na pewno dotrzymamy terminu wynikającego z umowy, czyli połowy 2013 roku. Postaramy się zakończyć wcześniej, ale to zależy przede wszystkim od aury - dodał Popko.

Jak nas poinformowała Anna Jakubowska z zielonogórskiego oddziału GDDKiA, lada dzień na plac budowy wejdą też dwaj pozostali wykonawcy. A co z innymi odcinkami S3? Na drugi, o długości 38 km, od Gorzowa do obwodnicy Międzyrzecza, są zebrane oferty firm budowlanych, ich otwarcie nastąpi 31 sierpnia. Natomiast podpisanie umowy - pewnie do końca roku.

Do połowy 2013 r. mają też powstać pozostałe fragmenty S3, czyli drugie jezdnie obwodnic Gorzowa i Międzyrzecza oraz od Sulechowa do Nowego Miasteczka. Wtedy cała trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami na każdej, bezkolizyjne skrzyżowania i miejsca obsługi podróżnych. Dozwolona prędkość to 110 km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska