Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Są nowe tory i perony, a będą szybsze pociągi. Również w Lubuskiem

Magdalena Marszałek
Magdalena Marszałek
Dobiega końca modernizacja linii kolejowej między Szczecinem a Poznaniem.
Dobiega końca modernizacja linii kolejowej między Szczecinem a Poznaniem. Fot. Łukasz Bryłowski/PKP PLK
Modernizacja magistrali między Szczecinem a Poznaniem to jedna z największych inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Warta ponad cztery miliardy złotych przebudowa trwa również na lubuskim odcinku trasy. Powstają tu nowe tory i nowoczesne perony.

Nowe tory i sieć trakcyjna

Gruntowna modernizacja linii kolejowej pomiędzy stolicą Wielkopolski a Szczecinem jest już praktycznie na finiszu. Inwestycja, która zaczęła się kilka lat temu ma potrwać do końca tego roku. Na całym około stu dziewięćdziesięciokilometrowym odcinku układane są nowe torowiska, wymieniana sieć trakcyjna i montowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Prace związane z modernizacją linii cały czas postępują. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania są już ułożone na odcinkach Poznań-Wronki, Słonice-Choszczno, Choszczno-Dolice oraz Stargard-Szczecin Dąbie. Obecnie wykonawcy pracują miedzy innymi na odcinku Wronki-Dobiegniew. Dzięki tej inwestycji zostaną zlikwidowane tak zwane wąskie gardła i poprawi się przepustowość linii. Postęp prac jest uwzględniony w rozkładach jazdy, więc w czasie modernizacji pasażerowie cały czas mają możliwość korzystania z kolei - mówi Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych w Poznaniu.

Nowoczesne i wygodne perony

Modernizacja zwiększy też komfort podróży na ponad trzydziestu stacjach i przystankach. Na lubuskim odcinku trasy można już wygodniej wsiadać do pociągów z nowych peronów w Mierzęcinie, Podleścu i Drawinach. Nowy peron oraz przejście podziemne, które umożliwi dogodny dostęp do kolei powstają natomiast w Dobiegniewie.

Nowe perony są wyższe, szersze i dłuższe, więc pasażerowie wygodniej wsiadają i wysiadają z pociągów. Platformy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojście do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Natomiast jaśniejsze ledowe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku - mówi Radosław Śledziński.

Pociągi pojadą dużo szybciej

Dzięki inwestycji pociągi na trasie Szczecin-Poznań mocno przyspieszą. Pomkną nawet sto sześćdziesiąt kilometrów na godzinę. To oznacza, że docelowo ten odcinek będzie można pokonać w czasie około godziny i pięćdziesięciu minut. Obecnie trwa to prawie godzinę dłużej.

Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością stu sześćdziesięciu kilometrów na godzinę, a podróż zajmie nam poniżej dwóch godzin. Skrócenie czasu przejazdu zaplanowane jest w przyszłym roku. Modernizacja linii umożliwi również przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Zapewni także lepsze warunki przewozu towarów - tłumaczy Radosław Śledziński.

Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym oraz lokalnym centrom sterowania zwiększy się też bezpieczeństwo na modernizowanej magistrali.

Zobacz również:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska