Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sądeckie MPK testuje elektryczne autobusy. Miejska spółka zamierza powiększyć swój tabor o pięć zeroemisyjnych pojazdów

Alicja Fałek
Alicja Fałek
Autobus chińskiej marki King Long testowany w Nowym Sączu ma ponad 9 metrów długości i pomieści do 60 pasażerów. Na w pełni naładowanej baterii może przejechać do 300 km
Autobus chińskiej marki King Long testowany w Nowym Sączu ma ponad 9 metrów długości i pomieści do 60 pasażerów. Na w pełni naładowanej baterii może przejechać do 300 km MPK w Nowym Sączu
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu testuje ponad 9-metrowy autobus elektryczny King Long produkowany w Chinach. To kolejny marka, która oferuje zeroemisyjne pojazdy przeznaczone do publicznego transportu, jakie sprawdzane są na sądeckich drogach. Spółka przymierza się bowiem do powiększenia swojego taboru o pięć autobusów zasilanych prądem.

Sądeckie MPK sukcesywnie powiększa swój tabor. W ostatnim czasie skupiło się głównie na kupnie autobusów zasilanych gazem CNG. Obecnie posiada ich 15, co stanowi 20 proc. wszystkich eksploatowanych pojazdów (jest ich w sumie 75). W tym roku spółka chciałaby powiększyć tabor o kolejne pięć pojazdów, tym razem kupując autobusy elektryczne.

- Liczymy, że wpłyną środki z Krajowego Planu Odbudowy na transport zeroemisyjny. Wówczas moglibyśmy pozyskać dotację rzędu 90 proc. wartości zamówienia, czyli szacunkowo jakieś 8-9 mln zł. Mamy przygotowany wniosek – mówi Jerzy Leszczyński, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu. - Zależy na na posiadaniu różnorodnego taboru. Dzięki temu będziemy mogli reagować na ceny danego źródła zasilania pojazdów i na linie wypuszczać te autobusy, których koszt eksploatacji w danym momencie będzie najniższy.

Autobusy elektryczne to nowinki na rynku motoryzacyjnym, z którymi do tej pory sądeckie przedsiębiorstwo nie miało do czynienia. Dlatego MPK testuje różne marki pojazdów, by poznać ich charakterystykę eksploatacji w sądeckich warunkach. Do tej pory kierowcy oraz pasażerowi mogli zapoznać się z pojazdami marki Pilea i Solaris. Aktualnie testowany jest chiński King Long.

- Ten zielony autobus rzuca się w oczy. Ma ponad 9 metrów długości, na pełnym ładowaniu jest w stanie przejechać do 300 kilometrów. Nasze pojazdy przejeżdżają do 200 kilometrów dziennie. Baterie do pełna można naładować przez noc, co jest dodatkowym plusem – ocenia prezes Leszczyński. - Także rodzaj ładowarki – typu plug-in - jest korzystny, bo nie trzeba wykonywać specjalnej stacji ładowania. Wystarczy podłączyć do odpowiedniego gniazdka.

Chiński autobus elektryczny testowany jest w różnych warunkach i na różnych trasach. Nie tylko na obłożonych liniach miejskich typu 7 i 23, ale również podmiejskich, gdzie do pokonania są strome podjazdy i wąskie zatoczki.

- Pojazd ten ma dużo zalet, ale zanim przygotujemy specyfikację przetargową, pod warunkiem uzyskania zewnętrznych środków, chcemy przetestować jeszcze dwa albo trzy modele innych producentów – dodaje prezes sądeckiego MPK. - Chcemy zebrać jak najwięcej informacji, żeby wiedzieć, jakie parametry muszą spełniać pojazdy, by sprostać naszym warunkom i by był to dla spółki korzystny zakup.

Darek kocha motoryzację. W garażu trzyma lincolna z 1974 roku. To ponad 2 tony wagi. Ile pali?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska