Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Salony fryzjerskie i kosmetyczne otwarte od 18 maja! Na jakich zasadach odbywać się będzie wizyta u fryzjera czy kosmetyczki?Znamy szczegóły

Magda Weidner
Magda Weidner
Salony fryzjerskie i kosmetyczne otwarte od 18 maja.
Salony fryzjerskie i kosmetyczne otwarte od 18 maja. Fot. Malgorzata Genca / Polskapresse
Fryzjerzy i kosmetyczki wracają do pracy! 13 maja podczas konferencji prasowej premier Morawiecki ogłosił kolejny, trzeci już etap odmrażania gospodarki. Wśród proponowanych zmian znalazły się również konkretne wytyczne dotyczące otwarcia salonów kosmetycznych i fryzjerskich. W gabinetach trzeba będzie przestrzegać zasad bezpieczeństwa. O czym musicie wiedzieć, za nim umówicie się na wizytę u swojej kosmetyczki czy fryzjera? Sprawdźcie!
  • Branża beauty, to jedna z branż, która dotkliwie ucierpiała po zamrożeniu gospodarki z powodu epidemii koronawirusa.
  • Salony kosmetyczne i fryzjerskie w wyniku epidemii z dnia na dzień została zamknięta, skutkiem czego przedsiębiorcy zostali z piętrzącymi się rachunkami i zobowiązaniami pracowniczymi przy zerowych dochodach.
  • 13 maja premier ogłosił datę ponownego otwarcia salonów fryzjerskich i kosmetycznych.
  • Z usług fryzjera czy kosmetyczki będzie można skorzystać już od 18 maja.
  • Klienci muszą pamiętać o zasadach bezpieczeństwa. W salonach m.in. przyjmowane będą tylko osoby zdrowe, przed wizytą krótka ankieta i pomiar temperatury.

Czytaj również: Trzeci etap znoszenia obostrzeń. Restauracje, zakłady fryzjerskie i kosmetyczne zostaną otwarte 18 maja. Od 25 maja powrót do szkół

Norwegia, Niemcy, Hiszpania, Słowacja czy Austria to kraje, w których można już korzystać z usług fryzjera i kosmetyczki. Oczywiście, jak każdą branżę i tę obowiązują konkretne zasady bezpieczeństwa. Za nami już dwa etapy odmrażania polskiej gospodarki. Branża beauty, która obejmuje usługi kosmetyczne i fryzjerskie, przewidziana była w trzeciej fazie przystosowywania firm i ich klientów do funkcjonowania w czasie pandemii koronawirusa. 13 maja podczas konferencji prasowej premier ogłosił, że od 18 maja w Polsce będą mogły funkcjonować zakłady fryzjerskie i kosmetyczne w rygorze sanitarnym, o którym mówiono od dawna.

- Mamy świadomość trudności, z jakimi zmaga się branża beauty, która obejmuje usługi kosmetyczne i fryzjerskie, w dobie pandemii COVID-19. Dlatego odbyliśmy serię spotkań podsumowujących kilkutygodniowy dialog z jej przedstawicielami - Ministerstwo Rozwoju.

NA ŻYWO: Konferencja prasowa premiera Mateusza Morawieckiego, ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego i ministra edukacji narodowej Dariusza Piontkowskiego.

Od poniedziałku 18 maja będziemy mogli skorzystać z usług fryzjera i kosmetyczki, a także pójść do restauracji i kawiarni.

Salony fryzjerskie i kosmetyczne otwarte od 18 maja. Jak będzie wyglądać wizyta?

Ministerstwo wspólnie z przedstawicielami branży opracowało zasady bezpieczeństwa, które mają obowiązywać pracowników i klientów gabinetów.

- W zakładach fryzjerskich czy kosmetycznych nie mogą być czynne poczekalnie. Umawiajmy się przez internet, telefon na konkretną godzinę - apelował Łukasz Szumowski, minister zdrowia.

SALONY FRYZJERSKIE - jesteś właścicielem lub zarządzasz salonem fryzjerskim, sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom oraz klientom.

Wytyczne Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego:

  • przyjmuj klientów wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Pamiętaj, że poczekalnie są wyłączone z użytku;
  • przy wykonywaniu usługi noś maseczki i rękawiczki;
  • poinformuj swoich klientów o zakazie używania, a także wyjmowania telefonów komórkowych;
  • sprzątnij i zdezynfekuj powierzchnie dotykowe na stanowisku, na którym przebywał klient, narzędzia, urządzenia, a także inne powierzchnie, których mógł dotykać (klamki, poręcze, włączniki, uchwyty, oparcie krzeseł itp.).

Wytyczne dla funkcjonowania salonów fryzjerskich w trakcie pandemii SARS-CoV-2

Ministerstwa Rozwoju w konsultacji z GIS, 13.05.2020 r.

1. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/osobom świadczącym usługi.
Przed wykonaniem usługi:

  • Zaleca się rozważenie możliwości bezdotykowego pomiaru i rejestracji temperatury ciała pracowników przed rozpoczęciem pracy, za zgodą pracowników.
  • Możliwe jest rozważenie, za zgodą pracowników, prowadzenia codziennych procedur przeprowadzania i dokumentowania wywiadu, w szczególności o braku wstępowania objawów chorobowych u pracownika/osoby świadczącej usługi oraz o braku kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zakażoną.
  • Zaleca się świadczenie usług w salonie z wyłączeniem profesjonalistów pracujących na sesjach zdjęciowych, backstage’ach i pokazach zawodowych.
  • Salony, które nie pracują w systemie planowanych wizyt, są zobowiązane do przeprowadzenia wszystkich opisanych poniżej czynności przy pierwszym kontakcie z klientem. Jednocześnie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, zaleca się przejście do systemu pracy planowanej i wcześniejszego umawiania wizyt.
  • Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Poczekalnie są wyłączone z użytku.
  • W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty.
  • Klient zostaje poinformowany o tym, że nie może przyjść na umówioną wizytę, jeśli:
    - występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną,
    - jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny,
    - zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie,
    - w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji.
  • Jeśli u klienta nie zaistniały przesłanki wymienione w pkt 7, należy go telefonicznie poinformować o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, w tym o przyjściu do salonu w maseczce (klient zdejmie maskę tylko na czas wykonania zabiegu, jeśli dotyczy on zasłoniętego obszaru twarzy) oraz zabraniu ze sobą rękawiczek jednorazowych.
  • Jeśli klient przyjdzie bez maseczki ochronnej/rękawiczek jednorazowych, aby usługa mogła się odbyć salon powinien mu je zapewnić (odpłatnie lub nieodpłatnie).
  • Klient/usługobiorca przy wejściu do gabinetu myje ręce lub je dezynfekuje. Jeśli istnieje możliwość rozgraniczenia miejsc wyjścia i wejścia – również przy wyjściu należy umożliwić klientowi dezynfekcję rąk.
  • Wytyczne dla realizowania fryzjerskich usług szkoleniowych:
  • Zalecenia dla prowadzącego:
    - Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne (jeśli jest to możliwe, ze względu na rodzaj realizowanego szkolenia).
    - Nie używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.
    - Uczestnik przychodzi na szkolenie bez osób towarzyszących, chyba, że do ćwiczeń niezbędny jest udział modela.
    - ​​​​​Liczba uczestników zgodna z liczbą stanowisk pracy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
  • Wytyczne dla uczestnika:
    - Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne (jeśli jest to możliwe, ze względu na rodzaj realizowanego szkolenia).
    - Nie używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania.
    - Uczestnik przychodzi na szkolenie bez osób towarzyszących.
    - Uczestnik zobowiązany posiadać odzież ochronną (jednorazowe rękawiczki, osłonę ust i nosa, fartuch).

W trakcie wykonywania usługi

  • Obowiązkowe noszenie rękawiczek przy wykonywaniu usługi, jeśli rodzaj wykonywanej usługi na to pozwala (jednorazowe rękawiczki zmieniane po każdym kliencie lub wielorazowe myte i dezynfekowane pomiędzy klientami).

  • Obowiązkowe noszenie osłony ust i twarzy przez fryzjerów, a jeśli zabieg tego wymaga także gogli lub przyłbic.

  • Używanie ręczników jednorazowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

  • Wymiana ręczników i podkładów po każdym kliencie, w przypadku wielorazowych – pranie w temperaturze min. 600oC z użyciem detergentu.

  • Wykorzystanie peleryn jednorazowych lub wielorazowych odpowiednio zdezynfekowanych lub pranych temperaturze min. 600oC z użyciem detergentu po każdym kliencie.

  • Zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.

  • W stosunku do klientów:

  • Obowiązkowe noszenie maseczek.

  • Obowiązek noszenia rękawiczek jednorazowych lub dezynfekcja rąk.

  • Zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych.

    W stosunku do pracowników salonu:

  • Obowiązkowe noszenie rękawiczek przy wykonywaniu usługi, jeśli rodzaj wykonywanej usługi na to pozwala (jednorazowe rękawiczki zmieniane po każdym kliencie lub wielorazowe myte i dezynfekowane pomiędzy klientami).

  • Obowiązkowe noszenie osłony ust i twarzy przez fryzjerów, a jeśli zabieg tego wymaga także gogli lub przyłbic.

  • Używanie ręczników jednorazowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

  • Wymiana ręczników i podkładów po każdym kliencie, w przypadku wielorazowych – pranie w temperaturze min. 600oC z użyciem detergentu.

  • Wykorzystanie peleryn jednorazowych lub wielorazowych odpowiednio zdezynfekowanych lub pranych temperaturze min. 600oC z użyciem detergentu po każdym kliencie.

  • Zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.

  • W stosunku do klientów:

  • Obowiązkowe noszenie maseczek.

  • Obowiązek noszenia rękawiczek jednorazowych lub dezynfekcja rąk.

  • Zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych.

Po zakończeniu wykonywania usługi

  • Zdjęcie rękawiczek po każdym kliencie lub w razie potrzeby (uszkodzenie w trakcie wykonywania usługi) i usunięcie ich do kosza. Umycie, osuszenie i dezynfekcja rąk.
  • Sprzątniecie i dezynfekcja powierzchni dotykowych na stanowisku, na którym przebywał klient, narzędzi, urządzeń, a także innych powierzchni, których mógł dotykać (klamki, poręcze, włączniki, uchwyty, oparcie krzeseł itp.).
  • Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno minąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji, zgodnie z jego instrukcją użycia, zanim następny klient zostanie obsłużony na tym samym stanowisku.
  • Przewietrzenie pomieszczenia.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa w salonie
  • Zapewnienie bezpieczeństwa w salonie
  • Za jedną z najważniejszych kwestii w zapobieganiu rozprzestrzeniania się koronawirusa uważa się utrzymywanie czystości rąk - ich częste mycie wodą z mydłem lub dezynfekowanie (jeśli dłonie nie są w sposób widoczny zanieczyszczone). Zaleca się higienę rąk:

- przed i po pracy z klientem,
- po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek itp,
- przed dotykaniem ust, nosa czy oczu,
- po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kasłania, kichania,
- przed i po skorzystaniu z toalety,
- przed wejściem do pomieszczenia dla personelu,
- przed i po posiłku, spożywaniu napojów.

  • Noszenie rękawiczek nie może zastępować mycia rąk.
  • Dezynfekuj dłonie przy kliencie, aby pokazać mu, że traktujesz higienę priorytetowo.
  • Umożliwiaj klientom dezynfekowanie rąk w różnych punktach w salonie (przy drzwiach wejściowych, gdzie dezynfekcja jest obowiązkowa, przy wchodzeniu i wychodzeniu z salonu, przy recepcji/strefie roboczej, na stanowisku pracy).
  • W miejscach publicznych, w tym, w salonie fryzjerskim obowiązkowe jest noszenie osłony ust i nosa. Dla zwiększenia bezpieczeństwa pracownicy mogą dodatkowo zastosować gogle ochronne lub przyłbice.
  • Należy unikać dotykania oczu i ust.
  • Zaleca się, aby odzież robocza była prana codziennie i przechowywana w czystym, zamkniętym miejscu.
  • Używaj odzieży roboczej tylko do pracy z klientem.
  • Obuwie robocze dla pracowników powinno być używane wyłącznie w pracy.
  • Stosowanie jednorazowych okryć, ręczników, podkładów, peleryn itp. dla każdego klienta. Jeśli nie ma takiej możliwości materiały wielorazowe należy po każdym kliencie uprać w temperaturze minimum 60oC z użyciem detergentu.
  • Dezynfekcja każdego narzędzia i opakowania produktu po każdym kliencie. Obowiązkowa zasada to 1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla 1 klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.).
  • W przypadku produktów dawkowanych, po każdym otwarciu opakowania zewnętrznego należy je czyścić i dezynfekować (należy zwrócić uwagę na łatwe w obsłudze elementy, takie jak aplikator). Przed użyciem szamponu, odżywki, maseczki, pasty do stylizacji, żeli itp., należy umyć ręce lub używać jak najwięcej narzędzi jednorazowego użytku takich jak szpatułki do pobierania produktu z miski, z tubki itp.
  • Dezynfekcja każdego stanowiska i umywalki do mycia włosów po każdym kliencie.
  • Regularne sprzątanie salonu, mycie wodą z detergentem lub dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni w salonie co najmniej 2 razy na zmianę.

Salony kosmetyczne - wytyczne

Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników i klientów gabinetu

  • Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych odległości pomiędzy osobami (zalecane co najmniej 2 m między pracownikami).

  • Preferowane odprawy zdalne (kontakt telefoniczny lub mailowy).

  • Organizacja stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu między pracownikami (zalecane co najmniej 2 m).

  • Organizacja stanowisk pracy – zalecana odległość 2m; w przypadku braku możliwości zapewnienia zalecanej odległości pomiędzy stanowiskami, rekomendowane zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia można zastosować

  • na stanowiskach manicure, w celu oddzielenia personelu od klienta. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.

  • Reorganizacja gabinetu, uwzględniająca możliwość dystansowania społecznego i rozdzielenia stanowisk, zwłaszcza we wszystkich częściach wspólnych.

  • Dystans ten może być zmniejszony wtedy, gdy wymaga tego realizacja usługi i stosowane są inne środki ochrony indywidualnej.

  • Umieszczenie w pomieszczeniach płynów do dezynfekcji w celu odkażenia każdej dotykanej powierzchni co najmniej 2-3 razy w ciągu dnia pracy i na koniec każdej zmiany.

  • Rozłożenie w czasie zaplanowanych wizyt, aby zmniejszyć liczbę osób przebywających w gabinecie w tym samym czasie. W gabinecie może przebywać tylko tylu klientów, ile jest stanowisk do ich obsługi.

  • Organizacja trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego, tak aby nie dochodziło do mieszania się pracowników pracujących na danej zmianie. Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień.

  • Zalecane świadczenie usług w gabinecie z wyłączeniem profesjonalistów pracujących na sesjach zdjęciowych, backstageach i pokazach zawodowych.

  • Zalecany pomiar i rejestrowanie temperatury ciała pracowników za pomocą termometru bezdotykowego przed rozpoczęciem pracy, za zgodą pracowników.

  • Możliwe jest rozważenie, za zgodą pracowników, prowadzenia codziennych procedur przeprowadzania i dokumentowania wywiadu, w szczególności o braku wstępowania objawów chorobowych u pracownika/osoby świadczącej usługi oraz o braku kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zakażoną.

  • W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty.

  • Klient zostaje poinformowany o tym, że nie może przyjść na umówioną wizytę jeśli:

  • występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną,

  • jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny,

  • zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie,

  • w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji.

  • Wytyczne dla pracowników:

  • Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.

  • Używać środków ochrony indywidualnej adekwatnych do wykonywanego zabiegu, w tym:
    - odzieży ochronnej (np., fartuch jednorazowy lub tekstylny prany w temperaturze min 600C z dodatkiem detergentu);
    - maseczki ochronnej, a w razie konieczności także przyłbic lub gogli lub zastępczo innych rozwiązań spełniających funkcję ochrony oczu;
    - rękawiczek jednorazowych – obowiązkowe noszenie rękawiczek przy wykonywaniu usługi (rękawiczki zmieniane każdorazowo po wykonaniu usługi).

  • Jeżeli wymaga tego specyfika wykonywanego zabiegu, można zrezygnować z części powyższych elementów, postępując przy tym zgodnie z praktyką bezpiecznego wykonywania zabiegu.

  • Regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem, (zaleca się, aby instrukcję mycia rąk powiesić przy umywalce), dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).

  • Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.

  • Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.

  • Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka oraz sprzętu, który wykorzystywany jest podczas zabiegu.

  • Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.

  • Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.

  • Nie używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi. Poprosić, aby klient także ich nie używał.

  • Dotykać wyłącznie przedmiotów niezbędnych do wykonania zabiegu w gabinecie zabiegowym w trakcie wykonywania usługi.

    Wytyczne dla klientów:

  • Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne (jeśli jest to możliwe, ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).

  • Nie używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.

  • Klient przychodzi na zabieg bez osób towarzyszących.

Wytyczne dla realizowania kosmetycznych usług szkoleniowych:
Wytyczne dla prowadzącego

  • Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne (jeśli jest to możliwe, ze względu na rodzaj realizowanego szkolenia).
  • Nie używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.
  • Uczestnik przychodzi na szkolenie bez osób towarzyszących / możliwa model do ćwiczeń.
  • Liczba uczestników zgodna z liczbą stanowisk pracy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

Wytyczne dla uczestnika:

  • Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne (jeśli jest to możliwe, ze względu na rodzaj realizowanego szkolenia).
  • Nie używać telefonów komórkowych w gabinecie.
  • Uczestnik przychodzi na szkolenie bez osób towarzyszących.
  • Uczestnik zobowiązany posiadać odzież ochronną (fartuch, jednorazowe rękawiczki i osłonę ust i nosa)

Klient w zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu powinien:

  • zdezynfekować ręce i/lub założyć rękawiczki jednorazowe,
  • nosić środek ochrony zasłaniający usta i nos lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję, jeżeli specyfika zabiegu na to pozwala.
  1. Poinformuj klienta o zaleceniu posiadania własnych środków ochronnych.
  2. Zaleca się umożliwienie klientowi zakup lub bezpłatne otrzymanie maski w salonie.

Opcjonalnie w zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu gabinet zapewnia:=

  • peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję,
  • bieliznę jednorazową,
  • śliniak/podkład jednorazowy do gromadzenia odpadów niemających kontaktu z krwią.

Zapewnienie bezpieczeństwa w lokalu usługowym (gabinecie)

  • Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem informacji o maksymalnej liczbie klientów, mogących jednocześnie przebywać w gabinecie oraz o przyjętych środkach ochrony i procedurach, tak aby klient mógł się z nimi zapoznać przed wejściem do gabinetu.
  • Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Poczekalnie są wyłączone z użytku.
  • Zapewnienie klientom środków do dezynfekcji (płyny dezynfekcyjne) w obszarze recepcji/kasy lub przy wejściu/wyjściu.
  • Dopilnowanie, aby klienci dezynfekowali dłonie i/lub zakładali rękawice ochronne oraz posiadali ochronę zakrywającą usta i nos jeśli pozwala na to specyfika zabiegu.
  • Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcje dezynfekcji rąk.
  • Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy i oparć krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach socjalnych personelu, mycie podłogi oraz wymianę/dezynfekcję narzędzi/sprzętu.
  • Ograniczenie wystroju gabinetu do minimum; pozostawienie, w miarę możliwości,
  • jak największej ilości powierzchni możliwych i szybkich do zdezynfekowania.
  • Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
  • Zaleca się rezygnację z serwowania napojów.
  • Dodatkowo zaleca się:
    usunąć testery, warto mieć wizualne instrukcje stosowania produktu i jego korzystnego działania dla klienta,
    zastąpić przybory/ narzędzia/ akcesoria wielokrotnego zastosowania przyborami/ narzędziami/ akcesoriami jednorazowymi, z wyłączeniem narzędzi, które będą poddane sterylizacji.
  • Umawianie wizyt zdalnie przez Internet/telefon.
  • Umieszczenie na internetowej stronie gabinetu, w mediach społecznościowych,
    w aplikacjach mobilnych komunikatu o przyjętych metodach pracy i środkach ochrony.
  • Zabezpieczenie urządzenia wykorzystywanego podczas zabiegu; każdorazowo dezynfekcja panelu sterowania urządzenia, jeżeli urządzenie na to nie pozwala opcjonalnie foliowanie panelu urządzenia jeśli nie zakłóca to jego pracy.

źródło: Ministerstwo Zdrowia

Dystans społeczny wciąż obowiązuje
Dystans społeczny wciąż obowiązuje Ministerstwo Zdrowia

WIDEO: Uwaga! TVN: "Będzie inaczej niż przed epidemią". Fryzjerzy i kosmetyczki czekają na otwarcie salonów
źródło: Uwaga!TVN/x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska