Seniorze, oszustom powiedz NIE!

Enea Operator partnerem II Forum Seniora
Tylko w minionym roku aż 650 tys. osób w wieku 65+ zostało oszukanych metodami na wnuczka, policjanta a ostatnio także na koronawirusa! Nie dołączaj do tego grona. Enea Operator, jako partner II Forum Seniora, przypomina jego uczestnikom, że zawsze mogą powiedzieć NIE!

Biuro Informacji Kredytowej opublikowało raport, z którego wynika, że spośród 6,5 mln osób w wieku 65 lat i więcej aż 10 proc. padło ofiarą oszustwa i wyłudzenia pieniędzy. Szacuje się, że tylko w ciągu roku dokonano oszustw na 422 mln złotych. To ogromna kwota. Dlatego różne instytucje nie ustają w staraniach, by ostrzegać obywateli, swoich Klientów przed oszustami. W gronie podmiotów prowadzących akcje edukacyjne i szkolenia skierowane m.in. do Seniorów są Fundacja Enea i Enea Operator działające przy wsparciu Stowarzyszenia My50+. Realizują projekt „Enea dla pokoleń. Bezpieczny i zdrowy senior”.

Gubi nas wiara w ludzi…

Z odbytych spotkań z Seniorami wynika, że są to osoby szczególnie ufne i pragnące być pomocnymi w każdym momencie. I ta postawa je gubi. Stąd właśnie w tej grupie jest tak wiele ofiar oszustw np. „na wnuczka”. Polega ono na tym, że do potencjalnej ofiary dzwoni ktoś, kto przedstawia się za wnuczka albo jego przyjaciela. Opowiada historyjkę o wypadku, nagłej potrzebie opłacenia jakiegoś rachunku, a finalnie prosi o wsparcie. Proponuje „bezpieczny”, np. z hasłem, sposób przekazania pieniędzy wnukowi, który podeśle zaufaną osobę po pieniądze. Hasło zdaje się jednak na nic, bo cała operacja to blef, a tajne hasło znają tylko oszust i jego ofiara.

Perfidni złodzieje próbują także wejść do domu precyzyjnie namierzonej ofiary. Jedni udają policjantów (wcześniej uwiarygodniając wizytę telefonem rzekomo z komisariatu), opiekunkę społeczną, przedstawiciela telefonii czy dostawcy prądu, administratora, instalatora, a ostatnio także służb walczących z koronawirusem. W tym przypadku osoby w skafandrach, maseczkach na twarzach i rękawiczkach, a więc później nie do zidentyfikowania, pukają do drzwi sugerując konieczność wykonania testu w kierunku Covid-19. Gdy jedna z nich markuje wypełnianie ankiety o stanie zdrowia i wykonanie „badania”, druga myszkuje po mieszkaniu. Efekty takich wizyt są łatwe do przewidzenia i bardzo kosztowne.

Postaw na asertywność

Enea Operator, której pracownicy mogą (choć zdarza się to bardzo rzadko) odwiedzać odbiorców energii w domach, przypomina o dwóch żelaznych zasadach:

  • należy wylegitymować osobę, która chce wejść do mieszkania, a najlepiej dodatkowo sprawdzić cel jej wizyty i upoważnienie w instytucji, którą rzekomo reprezentuje (przed wpuszczeniem jej za próg),
  • oraz że zawsze można powiedzieć „NIE!”.

W trosce o swoje dobre samopoczucie, bezpieczeństwo osobiste i swoich finansów można, z zachowaniem wszelkich konwenansów i zasad dobrego wychowania, nawet po sprawdzeniu, że nasz gość faktycznie reprezentuje daną instytucję, powiedzieć: „Nie!” lub „Przepraszam, proszę przyjść jutro, gdy będzie syn” (córka, wnuk, moja opiekunka), albo „Proszę zostawić mi dokumenty, postaram się do jutra je przeczytać i skonsultować z rodziną”. Na pewno nikt, kto przyszedł w uczciwych zamiarach nie będzie czuł się urażony i przystanie na taką propozycję.

Zawsze pomocni

Warto pamiętać, że nawet jeśli podpiszemy jakąś umowę w domu to mamy 14 dni na odstąpienie od niej. W razie jakichkolwiek wątpliwości wsparciem służą Rzecznicy Konsumentów, którzy funkcjonują przy każdym urzędzie powiatowym.

Fundacja Enea, Enea Operator i Stowarzyszenie My50+ zachęcają także do korzystania z TeleRady – specjalnej, bezpłatnej linii telefonicznej uruchomionej w ramach projektu „Enea dla pokoleń. Bezpieczny i zdrowy senior”. Pod numerem 800 805 605 dyżury pełnią eksperci z różnych dziedzin: dietetyk, prawnik, lekarz i pracownik socjalny.

Naszym celem jest Twoje bezpieczeństwo! Bądź bezpieczny, bądź asertywny, naucz się mówić NIE!

Warto wiedzieć:

Przedstawiciel Enea Operator:
- ma niebieski strój z emblematem Enea Operator
- legitymuje się dokumentem (legitymacją) ze zdjęciem
- może odwiedzić Cię tylko wtedy, gdy licznik poboru energii znajduje się w mieszkaniu
- nie pobiera opłat

Infolinia Enea Operator: 61 850 40 00
TeleRada – bezpłatny numer 800 805 605

Dyżury:
poniedziałek w godz. 9-12 specjalista ds. żywienia
wtorek w godz. 16-18 prawnik
środa w godz. 10-13 specjalista w zakresie spraw socjalnych
czwartek w godz. 9-12 rzecznik konsumentów
piątek w godz. 15-17 lekarz-farmaceuta

Czy będą kolejne bankructwa przez rządowe decyzje?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3