Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Żaganiu policja wraz z rzecznikiem konsumentów zabrała się za pokazy różnych "cudów". Seniorzy! Nie dajcie się oszukać!

Małgorzata Trzcionkowska
Małgorzata Trzcionkowska
Jeśli dostaniecie zaproszenie na taki pokaz, zgłoście to policji lub powiatowemu rzecznikowi praw konsumentów. Czytajcie tekst pod galerią zdjęć
Jeśli dostaniecie zaproszenie na taki pokaz, zgłoście to policji lub powiatowemu rzecznikowi praw konsumentów. Czytajcie tekst pod galerią zdjęć Pixabay
Czy dostajecie różne "zaproszenia" na pokazy okulistyczne, zdrowego kręgosłupa, garnków i innych "cudów"? Nie dajcie się nabrać i zgłaszajcie tego typu imprezy policji lub powiatowemu rzecznikowi praw konsumentów! Niedawno jedna z mieszkanek powiatu żagańskiego straciła 14 tys. zł na masującą matę, którą przez internet można kupić za 600-700 zł! A to nie jest jedyny przypadek... Takim praktykom żagańskie służby wydały wojnę!

Zobaczcie film na YouTube o oszustach żerujących na seniorach

Walka z nieuczciwymi organizatorami różnych "pokazów" i "spotkań" to jak walka z wiatrakami. Ale żagańska policja wraz z powiatowym rzecznikiem praw konsumentów znaleźli na nich sposób! Na ostatnim "spotkaniu", dotyczącym badań okulistycznych, ani jeden senior nie został naciągnięty na zakup drogich rzeczy.

- Nikt nie da nam nic za darmo - gdy zostajemy zaproszeni na takie pokazy, powinna nam się zapalić lampka ostrzegawcza - mówi Marzena Głowacz, powiatowa rzeczniczka praw konsumenta.

- Staramy się walczyć z oszustami od dawna - opowiada Marzena Głowacz, powiatowy rzecznik praw konsumenta w Żaganiu. - Zgłaszają się do mnie ludzie, którzy po takich pokazach kupili bardzo drogie rzeczy i są w rozpaczy. Na przykład pani, która kupiła matę masującą za 14 tys. zł. Organizatorzy "pokazu" nawet ją przypilnowali, żeby wybrała i wpłaciła im pieniądze. A teraz jest wielki problem, bo może założyć sprawę w sądzie, zapłacić za jej wniesienie tysiąc złotych, a potem długo czekać na wyrok i mieć nadzieję, że komornik wyegzekwuje pieniądze. Inna pani wydała 4 tys. zł. Zrozpaczona pokazała mi odcinek renty na 1,3 tys. zł. Ktoś odesłał kupiony towar i do tej pory nie ma ani towaru, ani pieniędzy. Oszuści są bezwzględni i okrutni. Nie mają żadnych skrupułów, że oszukują starszych, bezradnych ludzi.

Mundurowi na żagańskim pokazie

M. Głowacz podejmuje działania od dawna. Jeśli dowiaduje się o takim "pokazie", to między innymi pisze do podmiotów, które wynajmują im sale. Ale ostatnio postanowiła zadziałać bardziej radykalnie. Zgłosiła się na policję.
- Kiedy powiedziałam komendantowi Marcinowi Sapunowi, w jaki sposób oszukiwani są mieszkańcy naszego powiatu i jak duże pieniądze tracą na pokazach, komendant nawet się nie zawahał, zaoferował pomoc i wsparcie - opowiada rzeczniczka konsumentów. - Na pokaz poszłam w towarzystwie funkcjonariuszy, którzy podjęli stosowne działania. Samo nasze pojawienie się na pokazie spowodowało, że prezentowana kołdra wełniana, odkurzacz piorący, garnki i inne cudowności okazały się nagle nie do kupienia na pokazie.

Mundurowi i efekt mrożący

Gdy zobaczył mundurowych, prowadzący 'pokaz" poinformował, że można je kupić wyłącznie przez stronę internetową firmy. - Jak przekazała mi jedna z uczestniczek, po naszym wejściu na salę od razu zmieniła się narracja prowadzącego, a dwóch panów siedzących przy osobnym stoliku, przygotowanych do zawierania umów sprzedaży, szybciutko opuściło salę - wskazuje M. Głowacz. - Cel został osiągnięty, żadna z 22 osób uczestniczących w pokazie nie straciła nawet złotówki, i o to chodziło. Prowadzący zapomnieli nawet o tym, że przecież czekali na wyniki badań, żeby rozdać widowni okulary. Osoby, które przed wyjściem upomniały się o okulary, zostały zbyte machnięciem ręki. Takie cuda.

Będzie stała współpraca z policją

Współpraca z policją nie była jednorazowa. Mundurowi będą się pojawiać na każdym pokazie organizowanym w powiecie. Przeprowadzenie pokazu bez podpisania choćby jednej umowy na kilkanaście tysięcy złotych pewnie się organizatorom nie opłaci. Trzeba przecież dojechać, wynająć lokal i zapłacić pracownikom. - Mam nadzieję, że po kilku takich "pustych" przejazdach przestaną nas odwiedzać - dodaje rzeczniczka praw konsumentów. - Jeżeli ktoś z Państwa zostanie zaproszony na bezpłatne badanie wzroku, słuchu czy jeszcze czegoś innego, proszę mnie poinformować o miejscu i dacie. Będę interweniować.

Telefon do powiatowej rzeczniczki praw konsumentów Marzeny Głowacz: 68 477 58 06, e-mail [email protected]

Policja ostrzega przed oszustami

18 stycznia 2024 policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Żaganiu prewencyjnie uczestniczyli w spotkaniu, podczas którego oferowano do sprzedaży różne urządzenia - informuje sierżant sztabowy Arkadiusz Szlachetko, oficer prasowy żagańskiej policji. - Policjanci przestrzegli osoby tam zebrane przed zawieraniem umów bez dokładnego zapoznania się z treścią i sprawdzenia, czy umowa jest sporządzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Podczas tej prezentacji żadna z uczestniczących w niej osób nie podpisała umowy, nie zdecydowała się na zakup. Będziemy uczestniczyć w podobnych spotkaniach, jeżeli będą organizowane na terenie naszego powiatu.

Jak nie dać się oszukać?

  • Uważnie czytaj zaproszenia. Powinny uczciwie informować o celu spotkania.
  • Nie daj się zwieść, że chodzi tylko o bezpłatne badania czy wykład. Pamiętaj, że prezenty przeważnie nie są za darmo - zastanów się, czy są warte twojego czasu i narażania się na pokusę.
  • Nie podejmuj szybko i pochopnie decyzji. Masz prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. Dopytaj o ich właściwości, porównaj ceny. Nie daj sobie wmówić, że musisz kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będziesz miał okazji.
  • Uważaj przy płatności na raty.
  • Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane „małym drukiem”.
  • Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów. Jeśli podpisujesz weksle in blanco, upewnij się, że widnieje na nich klauzula „nie na zlecenie” lub inna równoznaczna.
  • Domagaj się dokumentów.
  • Sprzedawca musi ci dać 1 egzemplarz umowy, wszelkie załączniki do niej, regulaminy promocji.
  • Możesz odstąpić od umowy. Masz na to 14 dni od otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca cię o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, musisz w ciągu 14 dni na własny koszt odesłać produkt. Nie powinieneś go w tym czasie używać.
  • Wadliwy produkt możesz reklamować. Jeśli sprzęt się zepsuje albo zniszczy (oczywiście nie z Twojej winy), możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a nawet gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Na reklamację w ramach rękojmi masz 2 lata od daty zakupu.
  • Gdzie po pomoc? W przypadku wątpliwości lub problemów zadzwoń na infolinię konsumencką 801 440 220 lub 22 290 89 16, napisz mail na adres: [email protected], skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub inspekcją handlową.

Czytaj również na naszym portalu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zagan.naszemiasto.pl Nasze Miasto