Sensacyjne odkrycie polskich naukowców! Odkryli tropy najstarszego zwierzęcia na Ziemi

Lidia Cichocka - "Echo Dnia"
Kielecki geolog Zbigniew Złonkiewicz prezentuje, jak mogło wyglądać zwierzę, którego ślady znaleziono. fot. Echodnia.eu
Polscy naukowcy za sprawą swojego odkrycia trafili na okładkę prestiżowego czasopisma "Nature". Po raz pierwszy na świecie odkryto ślady nieznanego zwierzęcia, które żyło 400 milionów lat temu, o 100 milionów wcześniej niż wszystkie znane do tej pory.

W jednym z kamieniołomów Gór Świętokrzyskich niezwykłego znaleziska dokonali naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego, Państwowego Instytutu Geologicznego i Uniwersytetu w Uppsali (Szwecja).

Te informacje sprawią, że trzeba będzie dopisać nowy rozdział do podręczników paleontologii. Odkrycie zmienia dotychczasowe poglądy na ewolucję, dostarcza cennych informacji o pierwszych czworonogach oraz o środowisku, w którym żyły. Państwowy Instytut Geologiczny dopiero dziś ogłosi wyniki badań, zostaną one także opublikowane w "Nature", jednym z najbardziej prestiżowych czasopism naukowych na świecie.

Region świętokrzyski ma powód do dumy, bo dwie osoby, które dokonały tego odkrycia są kielczanami. Pierwszym, który zauważył odciski, jednak zupełnie nie wiedział od czego pochodzą i ile lat liczą, był kielecki geolog Zbigniew Złonkiewicz. To zainteresowani jego odkryciem do kamieniołomu koło Zagnańska podążyli Grzegorz Niedźwiedzki i Piotr Szrek. O pierwszych spostrzeżeniach pisali w "Przeglądzie Geologicznym" nr 11 z 2008 roku. Podkreślali, że chociaż wygląd i wielkość tropów pasowała do śladów znanych z innych miejsc, to jednak ich wiek był zaskakujący. Były one o wiele starsze od najstarszych szczątków kostnych tetrapodomorfów (tak nazywane są wczesne czworonogi). Dalszych badań wymagało potwierdzenie tego, w co trudno było uwierzyć, a mianowicie, że udało się natrafić na ślady zwierzęcia, które z ryby stawało się płazem: zaczęło oddychać powietrzem atmosferycznym, a płetwy zastąpiły mu kończyny. Więcej o sensacyjnym odkryciu w piątek.

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

W
Wnuczek

BABCIA !!?? Po tylu latach ...

h
heraklit

jaki dowod? wiadomo ze wszystko na ziemi stworzyl bog w 7 dni hahaha a 8 dnia stworzyl religie swoja na podobneistwo starszych religii hahah a na posterunku postawil grubasow w purpurze haha

M
Muma

I kalafior ...

G
Gość

A obok leżał dowód osobisty z datą urodzenia

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3