Siłowania dla każdego

Piotr JędzuraZaktualizowano 
Łukasz Mietlicki.<br>instruktor kulturystyki i pływania, absolwent Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, nauczyciel WF w Zespole Szkół Akademickich w Zielonej Górze. Sportowe osiągnięcia to III miejsce w Akademickich Mistrzostwach Polski w kulturystyce, I i III miejsce w Akademickich Mistrzostwach Siłaczy "Studentstrong&#8221; w Zielonej Górze.
Łukasz Mietlicki.instruktor kulturystyki i pływania, absolwent Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, nauczyciel WF w Zespole Szkół Akademickich w Zielonej Górze. Sportowe osiągnięcia to III miejsce w Akademickich Mistrzostwach Polski w kulturystyce, I i III miejsce w Akademickich Mistrzostwach Siłaczy "Studentstrong” w Zielonej Górze. fot. Piotr Jędzura
Rozmowa z Łukaszem Mietlickim, instruktorem kulturystyki z zielonogórskiego klubu FunFit.

Zalety ćwiczeń siłowych

Zalety ćwiczeń siłowych

  • przeciwdziałają osteoporozie poprzez wzmocnienie kości
  • poprawiają krążenie krwi zmniejszając ryzyko rozwoju miażdżycy i chorób serca
  • zwiększają pojemność płuc i wydolność organizmu
  • usprawniają procesy trawienne i zwiększają wykorzystanie składników odżywczych
  • pobudzają pracę hormonów co znacznie wydłuża wiek sprawności seksualnej
  • pobudza układ nerwowy
  • redukują tkankę tłuszczową
  • wpływają pozytywnie na rozwój tkanki mięśniowej
  • - Od dawna wiele osób zadaje pytania, czy kobiety w wieku 45., 50. i starsze mogą ćwiczyć na siłowni?
    - Panie w tym wieku nie tylko mogą , ale nawet powinny wykonywać ćwiczenia siłowe. Niestety wielu osobom wydaje się, że kluby fitness są przeznaczone wyłącznie dla ludzi młodych. Osoby starsze, i czasem także młode wstydzą się przyjść na siłownię w obawie, że się nie nadają, bo są zbyt szczupli albo za grubi.

    - Mogę więc namówić mamę do wizyt w siłowni?
    - Najważniejsze jest pozytywne nastawienie. Koniecznie należy odblokować się psychicznie i uzmysłowić sobie, że siłownia jest stworzona z myślą o ludziach, którym brakuje aktywności fizycznej lub lubią aktywny wypoczynek i przy okazji chcą modelować swoje ciało. Przecież nikt z nas nie rodzi się doskonały.

    - Czy trening siłowy po przekroczeniu pięćdziesiątki ma sens?
    - Jak najbardziej. Zarówno u kobiet jak i u mężczyzn, trening w tym wieku pobudza wiele procesów fizjologicznych, usprawnia i reguluje pracę wszystkich układów człowieka.

    - Jak powinien wyglądać trening pani w wieku około 50 lat?
    - Oczywiście powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości ćwiczących. Na pewno nie wolno od razu rzucać się na wielkie ciężary. Każdy z nas powinien zacząć od przysłowiowego "zera". Panie powinny nastawić się na ćwiczenia 2-3 razy w tygodniu o charakterze wytrzymałościowo-siłowym. To znaczy o intensywności średniej, małej i bardzo małej, gdzie czas pojedynczego ćwiczenia powinien przekraczać 20 sekund. Trening powinien być prowadzony w formie stacyjnej lub obwodowej, gdzie wykonuje się po jednym ćwiczeniu na dane partie mięśniowe.

    - Jak ktoś marzy o przybraniu masy?
    - To na pewno panowie. Jeżeli marzą o muskulaturze powinni stopniowo zwiększać intensywność serii podczas ćwiczeń, do umiarkowanie dużej tj. 8-12 powtórzeń w jednej serii. Chcąc jak jednak najlepiej spalić tkankę tłuszczową po treningu siłowym należy wykonywać ćwiczenia aerobowe.

    - A czy są jakieś przeciwwskazania dla osób starszych?
    - Chyba, że choruje na serce. Jak jest osobą zdrową po 40., 50., 60. to nie ma żadnego problemu z rozpoczęciem treningów. Każdy kto chce utrzymać dobra formę powinien pomyśleć o jakimś zajęciu. W przeciwnym razie może być tylko gorzej ze sprawnością.

    - Przyda się jakaś dieta?
    - Nie ma takiego przymusu. Osoby ćwiczące rekreacyjnie powinny czerpać przyjemność z ćwiczeń i nie zniechęcać się reżimem diety, która jest dla niejednego większym wyzwaniem niż trening. Przy założeniu, że zmienimy formę odpoczynku z biernej na aktywną, a ilość spożywanego pokarmu będzie stała, to na efekty nie trzeba będzie długo czekać. Kiedy sami zauważymy pozytywne zmiany to kolejnym krokiem może być wybór odpowiedniej diety.

    - Ma pan jakieś rady dla początkujących?
    - Nie zniechęcać się po pierwszym razie. Zanim organizm zaadoptuje się do wysiłku musi minąć trochę czasu. Początki bywają bolesne. Mówię o zakwasach odczuwanych po treningu, najczęściej rano na drugi dzień.

    - Dziękuję.

    polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

    Wideo

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
    Dodaj ogłoszenie

    Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

    To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

    Dziękujemy za Twoje wsparcie!

    Jasne, chcę odblokować
    Przycisk nie działa ?
    1.
    W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
    krok 1
    2.
    Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
    krok 2
    3.
    Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
    krok 3