Skandal czy sztuka? Spektakl Teatru Terminus a Quo z Nowej Soli

Wojciech Olszewski, 68 387 52 87, wolszewski@gazetalubuska.pl
- Sztuka może być oczywiście szokująca, kontrowersyjna, ale nie może przekraczać granic wyznaczonych prawem. Tu mieliśmy do czynienia z katowaniem zwierzęcia ze szczególnym okrucieństwem – twierdzi Cezary Wyszyński z Międzynarodowego Ruchu na Rzecz Obrony Zwierząt Viva!
- Sztuka może być oczywiście szokująca, kontrowersyjna, ale nie może przekraczać granic wyznaczonych prawem. Tu mieliśmy do czynienia z katowaniem zwierzęcia ze szczególnym okrucieństwem – twierdzi Cezary Wyszyński z Międzynarodowego Ruchu na Rzecz Obrony Zwierząt Viva! Fot. Cezary Martyniuk
Teatr Terminus a Quo podczas przeglądu w Maszewie wystawił kontrowersyjny spektakl. Widzów przeraziło to, że aktor zabił siekierą karpia i rozszarpał go na strzępy. Obrońcy zwierząt złożyli doniesienie do prokuratury.

Swój kontrowersyjny spektakl "Radżas" nowosolski teatr pokazał podczas przeglądu "Wejrzenia" w podszczecińskim Maszewie. Prezentacja Terminusa wzbudziła u widzów mieszane uczucia, a po publikacji w lokalnej prasie wybuchł skandal. - Spektakl oglądało około 200 osób. Reakcje były różne, ale duża część widzów była zdegustowana i oburzona. Kilka osób w trakcie przedstawienia wyszło. Ich komentarze nie pozostawiały złudzeń. Mnie to też zbulwersowało - mówi Cezary Martyniuk, dziennikarz Gazety Goleniowskiej. Sztukę opisał w artykule.

- Na początku publiczność, szczególnie męska, nie miała wątpliwości, że chodzi o sztukę. I to niezłą, w postaci urodziwej brunetki, która przed publiką zgromadzoną w ogrodzie przy przedszkolu rozebrała się do naga. Potem odziano ją w suknię ślubną i kazano łowić ryby w wannie, co już było mniej zrozumiałe. W końcu przybył korowód z prezentem i zasiadł do biesiady, najwyraźniej weselnej.

I jak to na weselu bywa, goście się spili, a potem robili to, co nie na każdym (na szczęście) weselu się robi: bili się, kopulowali, rzygali. Do końca przestało być zabawnie, kiedy pijani weselni goście z wanny wydobyli żywego, dorodnego karpia. Na oczach całej publiczności jeden z "aktorów" zarąbał go siekierą, po czym rozszarpał na strzępy, a na koniec zaczął z dzikimi wrzaskami biegać wśród publiczności z rybimi flakami w jednej ręce, a zakrwawioną siekierą w drugiej. Za nim reszta "twórców dzieła scenicznego" - czytamy.

- Sprawę nagłośniły media lokalne, zaczął się tworzyć szum. I ludzie teraz o tym rozmawiają, choć wiele osób spektaklu nie widziało. Ale była przecież goła baba i zabili karpia - mówi Marek Kościółek, prezes Stowarzyszenia Teatr Krzyk i organizator przeglądu w Maszewie. - Spektakl Terminus a Quo jest świadomą wypowiedzią teatralną, bo przecież działa on od ponad 30 lat. Można się nie zgadzać, z tym, co chce przekazać Edward Gramont, ale trzeba pokazywać. Zaprosiłem na imprezę teatr, bo widzę w tym sens. Teatr alternatywny idzie pod prąd, nie po to, by się podobał i by go oglądać w kapciach - wyjaśnia.
- Scena z zabijaniem karpia siekierą to była czysta brutalność i znęcanie się nad rybą. Gdybym widział jakieś uzasadnienie, to może bym o tym nawet nie pisał. Pytałem o opinię kolegów z teatrów alternatywnych. Też nie widzieli w tym sensu. Chyba że w tym brutalnym traktowaniu żywego stworzenia chodziło o wzburzenie publiczności. Ten efekt teatr osiągnął - komentuje C. Martyniuk.

Sprawą zainteresował się Międzynarodowy Ruch na Rzecz Obrony Zwierząt Viva! i złożył do Prokuratury Rejonowej w Goleniowie doniesienie, że podczas spektaklu naruszono przepisy nakazujące humanitarne traktowanie zwierząt i zakazujące zabijania ich w sposób okrutny.
Więcej przeczytasz w dzisiejszym papierowym wydaniu ,,GL''

Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Na golasa?
Na golasa???
Kiedy i gdzie następny spektakl?

k
klarysa.
W dniu 20.05.2010 o 15:59, Gość napisał:

(...), ciekawe ile szef zarabia. Ciekawe ilu mieszkncoe popartłoby dotowanie tego teatru? Ci ludzie niech sami finansuja swoje pasje. Ot co.



Szef zapewne zarabia niewiele. Jeździ starym rowerem typu tandem i ma image wprost stworzony do stawiania mu pomników po śmierci. Jak nie znoszę wyciągania pieniędzy podatników przez "artystów", tak pana E.G. jakoś lubię. Zresztą nie wiem, płaci mu ta Nowa Sól czy nie? Inna sprawa, że - przynajmniej w Zielonej Górze - na każdym żałosnym Winobraniu swoje miasto reprezentują godnie
~osa~

szef nic nie zarabia ,to z czego żyje?Aktorzy to może mają tylko pasje ,są to uczniowie lub gdzieś pracują.

c
cyt.

"Dzięki wieloletniej pracy mediów nad poprawnością polityczną
ogromna większość przyzwyczajona jest do tego, że obowiązujący
domyślny zestaw środków wyrazu trzyma wszystkich w ryzach.

Problem polega na tym, że Radżas jest obrazowo emocjonalną tautologią,
która wygląda tak, jak wygląda.
Część widzów po prostu nie chce uczestniczyć w spektaklu wykorzystującym taką
wrażliwość, części wrażliwość nie przeszkadza, ale nie zgodzą się ani trochę z
tym, iż na warsztat została wzięta ich ciemna strona Polackiej duszy, część
zostaje i próbuje zrozumieć, część zostaje i nie szuka między wierszami, bo
między wierszami nic nie ma.

Nie wyciągam tego z rękawa, a wnioskuję z rozmów po spektaklu.

Spektakl zagrano 11 razy od 1998 (wedle terminusaquo.eu), i pewnie za każdym
widownia została podzielona. Kulturze sensacji jednakże właśnie dzisiaj
sprzyjał układ planet do zrobienia larum.

Samego faktu zmarnowania ryby bronić nie będę. Nadmienię tylko, że
(przynajmniej na rzeczonym wystawieniu) ryba od wyjęcia z wanny, do ciosu
siekierą dusiła się znacznie krócej, niż niejedna w wigilię.
Pamiętam, kiedy jako 11-12 latek podjarany 'męskim zajęciem' przytargałem z
bazaru duszącego się karpia w reklamówce, ogłuszyłem młotkiem, i patrzyłem jak
babcia odrzyna pół żywej rybie łeb.
Dziesięć minut później totalnie zrewidowałem swe poglądy na tradycję.

Walające się po planie resztki karpia postawiły mi przed oczami niszczenie
jedzenia przez firmy kateringowe, czy wywalanie przez supermarkety produktów chwilę po upływie
terminu, do śmietników zamkniętych na kłódkę.

Losem karpia w Polsce jest skończyć bez łba. Obcięcie karpiej głowy poszło
dużo sprawniej, niż w większości domów w święta. Tyle samo miałbym obiekcji,
gdyby ta scena ograna była na wędzonej makreli.

Napisałem, bo mocno mnie zastanawia, ilu z komentujących widziało Radżas, ilu
cokolwiek autorstwa Terminusa, ilu spektakl teatru niezależnego, ilu chadza do
teatrów, a ilu było w teatrze poza wycieczką w szkole...

Nie ma to znaczenia, gdyż przez dwa dni liczyć się będzie fakt, że Edward
Gramont jest mordercą karpi i można se popluć."

t
tjoir

tyle że Ci ludzie sami na siebie zarabiają i robią to dla przyjemności, szef nic nie zarabia!!!

G
Gość
W dniu 20.05.2010 o 14:50, Gość napisał:

Mylisz się sądząc, że miasto pokrywa opłaty za budynek (czynsz). Wszystkie opłaty dokonuje teatr. Poza tym w teatrze gra wielu aktorów, także z poza Nowej Soli. Tak swoją drogą, to chyba masz przykre doświadczenia z dzieciństwa... Ktoś Cię bił czy co? ...a może to właśnie Ty nie masz w domu mydła? Powiem krótko, -jak się nie podoba teatr, to nie oglądajcie spektakli, jak się na sztuce nie rozumiecie, to nie piszcie pierdół, bo zapewne waszym życiowym hobby jest oglądanie telewizji, palenie skrętów i plotkowanie. A Ci ludzie mają swoją pasję, poszukują, odkrywają w sobie wartości, o których Wy możecie tylko śnić! Ot co.


Skoro to taki swietny teatr to niech sam na siebie zarobi, ciekawe ile szef zarabia. Ciekawe ilu mieszkncoe popartłoby dotowanie tego teatru? Ci ludzie niech sami finansuja swoje pasje. Ot co.
G
Gość
W dniu 20.05.2010 o 14:50, Gość napisał:

Mylisz się sądząc, że miasto pokrywa opłaty za budynek (czynsz). Wszystkie opłaty dokonuje teatr. Poza tym w teatrze gra wielu aktorów ooo już się aktorami nazywają?, także z poza Nowej Soli. Tak swoją drogą, to chyba masz przykre doświadczenia z dzieciństwa... Ktoś Cię bił czy co? ...a może to właśnie Ty nie masz w domu mydła? Powiem krótko, -jak się nie podoba teatr, to nie oglądajcie spektakli, jak się na sztuce nie rozumiecie,na sztce tak....lecz na kiczu nie to nie piszcie pierdół, bo zapewne waszym życiowym hobby jest oglądanie telewizji, palenie skrętów i plotkowanie. A Ci ludzie mają swoją pasję, poszukują, odkrywają w sobie wartości bieganie, kładzenie się na ziemi, palenie głupa to nie są wartości, o których Wy możecie tylko śnić! Ot co.w koszmarach sennych

G
Gość
W dniu 20.05.2010 o 12:56, ~Iwona~ napisał:

Jestem zniesmaczona popisami nowosolskiego teatru. uważam, że robi on miastu wiele złego. Miałam okazję kilka lat temu obejrzeć kilka spektakli i miałam dość. Nie interesuje mnie chory wytwór wyobraźni. Ja rozumiem, że prawdziwa sztuka nie zawsze jest doceniona w okresie powstawania, ale w tym przypadku mam wątpliwości czy to jest sztuka. Bieganie w każdym spektaklu na golasa i wykonywanie przedziwnych ruchów jest dla mnie obrzydliwe. Nie ciekawie wygląda także sam guru teatru. Ohyda z tłustymi strąkami jakby mydła nie miał. Z tego co wiem nie jest on także dobrym przykładem dla młodzieży. Mam na myśli kobiety, dzieci i te sprawy.... Jestem absolutnie za tym aby miasto wycofało się ze sponsorowania takiej sztuki. Jeżeli jest dobra to nie zginie. Oczywiście nie wyrzucać na bruk. Użyczyć obiekt i niech działa ale na własne konto i sponsorów, którym taka sztuka się podoba. Znam wielu hobbystów, którzy działają za własne pieniądze, dlaczego ten pan wymyślił sobie zawód aktor i żeruje na dziurawym budżecie miasta. W tej zabawie uczestniczy zaledwie kilku mieszkańców. Pozdrawiam



Mylisz się sądząc, że miasto pokrywa opłaty za budynek (czynsz). Wszystkie opłaty dokonuje teatr. Poza tym w teatrze gra wielu aktorów, także z poza Nowej Soli. Tak swoją drogą, to chyba masz przykre doświadczenia z dzieciństwa... Ktoś Cię bił czy co? ...a może to właśnie Ty nie masz w domu mydła? Powiem krótko, -jak się nie podoba teatr, to nie oglądajcie spektakli, jak się na sztuce nie rozumiecie, to nie piszcie pierdół, bo zapewne waszym życiowym hobby jest oglądanie telewizji, palenie skrętów i plotkowanie. A Ci ludzie mają swoją pasję, poszukują, odkrywają w sobie wartości, o których Wy możecie tylko śnić! Ot co.
~Iwona~

Jestem zniesmaczona popisami nowosolskiego teatru. uważam, że robi on miastu wiele złego. Miałam okazję kilka lat temu obejrzeć kilka spektakli i miałam dość. Nie interesuje mnie chory wytwór wyobraźni. Ja rozumiem, że prawdziwa sztuka nie zawsze jest doceniona w okresie powstawania, ale w tym przypadku mam wątpliwości czy to jest sztuka. Bieganie w każdym spektaklu na golasa i wykonywanie przedziwnych ruchów jest dla mnie obrzydliwe. Nie ciekawie wygląda także sam guru teatru. Ohyda z tłustymi strąkami jakby mydła nie miał. Z tego co wiem nie jest on także dobrym przykładem dla młodzieży. Mam na myśli kobiety, dzieci i te sprawy.... Jestem absolutnie za tym aby miasto wycofało się ze sponsorowania takiej sztuki. Jeżeli jest dobra to nie zginie. Oczywiście nie wyrzucać na bruk. Użyczyć obiekt i niech działa ale na własne konto i sponsorów, którym taka sztuka się podoba. Znam wielu hobbystów, którzy działają za własne pieniądze, dlaczego ten pan wymyślił sobie zawód aktor i żeruje na dziurawym budżecie miasta. W tej zabawie uczestniczy zaledwie kilku mieszkańców. Pozdrawiam

G
Gość
W dniu 19.05.2010 o 09:15, kilof napisał:

Laska w śłubnej sukni była naga ? Wygląda całkiem ok. więc trzeba było dać jej nagą fotkę. Widziałem parę spektakli TERMINUSA i nie dziwi mnie opinia, że nie wiadomo o co w nich chodzi. To standard w przypadku tego teatru.



czas zacząć myśleć!!!!!
G
Gość
W dniu 19.05.2010 o 21:37, panocek napisał:

Przy okazji promują nasze miasto


Chyba wystarczy już tej negatywnej promocji?
wiadomosci.######/Wiadomosci/1,80273,7907665,Zabili_w_ramach_protestu_przeciw____zabijaniu.html?skad=rss
D
Dżemboy

Wszyscy znacie się na sztuce jak wół na gwiazdach! Przestańcie wpieprzać mięso, to będziemy mogli podyskutować. Terminus jest cenionym teatrem w Polsce a skoro na tym spektaklu zabito rybę to najwyraźniej reżyser chciał coś widzom uświadomić. Niestety, - najwięcej komentują ci, którzy spektaklu nie widzieli. Ja widziałem go w 2006 roku na poznańskiej Malcie, a z tego co mi wiadomo relacja z tegoż spektaklu była transmitowana w TVP.

p
panocek
W dniu 19.05.2010 o 17:01, wielbiciel teatru napisał:

biegają z flakami kapia - niech biegająrozbierają się do naga - niech sie rozbierająbiegają z zakrwawioną siekierą - niech biegająrzygają - niech rzygają, plują, kwiczą, ryczą, kopulują, piją, biją się itp - niech to czynią. Ale nie za pieniądze z budżetu miasta. NA TO ZGODY BYĆ NIE MOŻE!!!



Przy okazji promują nasze miasto
G
Gość
W dniu 19.05.2010 o 20:37, Gość napisał:

bo tn pan nic innego nie umie i w zyciu chyba nie przepracował jednego dnia


Petreczko też w życiu nie przepracował ani jednego dnia a już trzecią kadencję siedzi w radzie miasta i rządzi... podobnie reszta radnych...bardziej szkodzą niż pomagają...
G
Gość
W dniu 19.05.2010 o 20:13, golas napisał:

Po pierwsze oburzanie sie, ze gdzies tam ktos zarabal rybe siekiera, no to juz jakis szczyt obludy i koltunstwa. Ludzie wpieprzaja mieso, karpie sie dusza w reklamowkach, w beczkach na wpol zywe z braku tlenu, a tu sledztwo za humanitarna smierc. Po drugie TAQ to zaden dla mnie teatr, biegaja na bosaka i dra morde, przy tym wiadomo, ze lubia sie rozebrac. Dla mnie dawanie starszemu Panu 80 patykow z budzetu miasta na jego hobby, to jakas kpina.


ale jak na arkę idzie kilka razy więcej to ok.? a przecież to tez hobby tych sportowców biegających za jedną piłką...w ogóle nie wiem po co oni za nią biegają...niech im ktoś rzuci na boisko jeszcze 10 piłek i będzie spoko.l
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3