Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda. Jakie modele prezentuje we Frankfurcie?

(mr) Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda na salonie samochodowym we Frankfurcie
Skoda na salonie samochodowym we Frankfurcie Marek Perczak
Modele Kodiaq Sportline i Karoq Scout stawiają kolejny krok w ofensywie czeskiej marki w segmencie SUV. Obydwa modele są jednymi z głównych bohaterów stoiska Skody w hali 3 Międzynarodowych Targów Samochodowych we Frankfurcie.

Skoad Kodiaq Sportline

Mierzące 4,7 metra Skoda Kodiaq Sportline posiada antracytowe obręcze kół ze stopów lekkich o średnicy 19 cali ‘Triglav’ lub opcjonalne obręcze Vega o średnicy 20 cali. Wyjątkowy charakter wersji Sportline podkreśla wiele kolejnych detali nadwozia: czarna kratownica chłodnicy, czarne obudowy lusterek zewnętrznych (elektrycznie regulowanych, podgrzewanych i składanych), przyciemnione tylne szyby, listwy drzwi wykończone w kolorze nadwozia i spersonalizowany projekt tylnego zderzaka. Opcjonalnie, kontrastowym czarnym lakierem mogą zostać wykończone także relingi dachowe.

W czarnym wnętrzu na pierwszy plan wysuwają się sportowe fotele ze srebrnymi przeszyciami, pokryte tapicerką ze skóry i Alcantary. Egzemplarze wyposażone w dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG zyskują łopatki do zmiany biegów, które zostały dogodnie umieszczone za trójramienną, sportową kierownicą, także obszytą skórą. Wskazujące na wyjątkowość egzemplarza logo wersji Sportline zamieszczono po bokach za przednimi kołami oraz na pokrywie schowka deski rozdzielczej.

Dla wersji Sportline zarezerwowany jest specjalny zestaw wskaźników wyświetlany na centralnym ekranie deski rozdzielczej, obejmujący poziom temperatury oleju i cieczy chłodzącej, chwilowe przeciążenie i ciśnienie turbodoładowania. Wśród nowych funkcji menu pojawia się także stoper, który pozwala analizować tempo przejazdu poszczególnych okrążeń toru wyścigowego. Model Kodiaq Sportline oferowany będzie z dwoma jednostkami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi o zakresie mocy 150 – 190 KM.

Skoda Kodiaq Scout
Skoda Kodiaq Scout standardowo wyposażona jest w napęd na cztery koła. Swój terenowy charakter podkreśla zarówno przez detale optyczne, jak i poprzez rozwiązania mechaniczne. Srebrne, matowe wykończenie elementów nadwozia sięgające obydwu zderzaków, relingów dachowych oraz obudów lusterek bocznych wzmacniają bojowy wizerunek samochodu. Pakiet na bezdroża osłania od spodu silnik i podłogę samochodu, ochraniając je przed uszkodzeniem w terenie. Atletyczną prezencję modelu wzmacniają także antracytowe obręcze kół ze stopów lekkich Crater o średnicy 19 cali. Gama silnikowa obejmuje dwie jednostki benzynowe o mocy 150 i 180 KM oraz dwie wysokoprężne, generujące 150 i 190 KM.

Logo wersji Scout spoczywa na błotnikach nadwozia za przednimi kołami oraz na pokrywie schowka deski rozdzielczej. Logo tej szczególnej wersji pojawia się także na dedykowanych fotelach, obszytych skórą i Alcantarą. Oznaczenia modelu Kodiaq pojawiają się również na wszystkich czterech progach drzwiowych. W czarnym wnętrzu wyróżnia się także specjalne wykończenie z drewnianych listew dekoracyjnych na drzwiach oraz desce rozdzielczej. Trójramienna kierownica wielofunkcyjna obszyta została skórą. Centralny wyświetlacz systemu multimedialnego wyświetla dodatkowe informacje dotyczące pochylenia samochodu w terenie, wysokości nad poziomem morza, stron świata oraz temperatury oleju i cieczy chłodzącej. Detale wersji Scout leszcze silniej wyróżniają ten model. Wariant ten jest o 9 mm dłuższy od bazowej pochodnej modelu Kodiaq i podobnie jak ona, oferuje do siedmiu miejsc w kabinie oraz jeden z największych bagażników w swojej klasie.

Skoda Vision E

Design Vision E zapowiada unikatowe cechy designu, które będą charakterystyczne dla przyszłych elektrycznych modeli w gamie Skody. Lusterka boczne to już przeszłość. Ich rolę zajmują kamery, relacjonujące co się dzieje wokół samochodu. Pozbycie się środkowych słupków było jednym z głównych założeń projektantów tego modelu, dzięki czemu udało się uzyskać wrażenie przestronności kabiny. W porównaniu do projektu prezentowanego w Szanghaju, teraz Vision E posiada zaktualizowany pas przedni.

Z modelem Vision E Skoda stawia ważny krok w kierunku cyfrowej przyszłości. Obok cyfrowego panelu deski rozdzielczej oraz centralnego ekranu dotykowego, który pozwala kierowcy i jego współpasażerowi obsługiwać funkcje i usługi Skoda Connect, w Vision E każdy z pasażerów ma także do dyspozycji swój własny wyświetlacz. We wszystkich drzwiach zainstalowane są Phoneboxy zdolne do indukcyjnego ładowania smartfonów.

Model został wyposażony w wiele funkcji dowodzących, że przyszłość nadeszła już dziś. Jedną z nich jest zdolność do obsługi pokładowych systemów samochodu komendami głosowymi i gestami. Kierowca zaś jest stale monitorowany z wykorzystaniem kamer śledzących ruch jego gałek ocznych. Koncepcyjna Skoda nie poprzestaje tylko na tym: stale monitoruje ona rytm bicia serca kierowcy, a gdy ten doświadcza komplikacji zdrowotnych, auto potrafi samo spowolnić. Tak jak wiele seryjnych modeli Skody tak i Vision E zapewnia stały dostęp do sieci wszystkim osobom na swoim pokładzie, dzięki hotspotowi wi-fi oraz modułowi LTE.

Jak informuje producent, Karoq został zbudowany od podstaw jako nowy model w ofercie czeskiej marki. Jednak nie trudno odgadnąć, że auto ma wiele wspólnego z dwoma SUV-ami z koncernu Volkswagen, które weszły do sprzedaży w zeszłym roku - Volkswagenem Tiguanem drugiej generacji i Seatem Ateca. Rzecz jasna inna jest stylistyka nadwozia oraz kabiny, ale baza konstrukcyjna jest zbliżona.

Skoda Karoq

Karoq jest bardzo podobny do innego nowego SUV-a Skody - modelu Kodiaq. Oczywiście są pewne różnice, np. w kształcie tylnych świateł, ale idea stylistyczna jest niemal bliźniacza. Jednak Karoq jest mniejszy od Kodiaqa, wszak jest SUV-em kompaktowym. Auto ma 4382 mm długości (o 315 mm mniej niż Kodiaq), 1841 mm szerokości (-41 mm) i 1605 mm wysokości (-71 mm), a rozstaw osi wynosi 2638 mm w wersji z napędem na przednią oś lub 2630 mm (-161 mm) dla wersji z napędem na cztery koła.

Standardowo bagażnik ma pojemność 521 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa zwiększa się do 1630 litrów. Natomiast system VarioFlex pozwala na regulowanie pojemności bagażnika w zakresie od 479 do 588 litrów. A jeśli tylne siedzenia zostaną wyjęte do dyspozycji jest bagażnik o pojemności 1810 l. W Skodzie Karoq można też przewozić nawet bardzo długie przedmioty – umożliwia to składany fotel pasażera.

Dla modelu Karoq producent przewidział pięć wersji silnikowych – dwie benzynowe i trzy wysokoprężne. Wszystkie silniki są turbodoładowane, mają bezpośredni wtrysk palia i są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Auto będzie oferowane w wersjach z napędem na przednią oś, jak i z napędem 4x4. Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzecim turbodieslem jest silnik 2.0 TDI (150 KM).

Skoda Superb Sportline

We Frankfurcie Skoda prezentuje też oferowanego już od kilku miesięcy Superba Sportline, który wyróżnia się przeprojektowanymi zderzakami i kontrastowym wykończeniem detali. Błyszczącą czernią pokryto ramkę przedniego grilla, listwę w dolnej części przedniego zderzaka oraz relingi dachowe w wersji Combi. Mocny efekt osiąga czarne wypełnienie reflektorów oraz antracytowe 19-calowe obręcze felg o wzorze Vega. Detale te mogą zostać zestawione w połączeniu z jednym z ośmiu kolorów nadwozia, wśród których obok bieli i szarości pojawia się także czerwień Corrida i nowy kolor w gamie marki, metalizowany „Dragon Skin”. We wnętrzu znajdziemy m.in. pokryte alcantarą fotele i perforowaną trójramienną kierownicę. Dźwignia zmiany biegów została okryta skórzanym mieszkiem, natomiast na pedałach pojawiły się nakładki w kolorze srebrnym.

Na wyposażeniu znalazła się m.in. elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+, sportowe zawieszenie i dwustopniowa elektroniczna stabilizacja toru jazdy ESC. Funkcja wyboru profilu jazdy Driving Mode Selection może być uzupełniona także o regulację adaptacyjnego zawieszenia Dynamic Chassis Control. W wersji Sportline pojawia się po raz pierwszy w modelu Superb funkcja HMI Sport, umożliwiająca podgląd temperatury oleju i płynu chłodzącego oraz wskaźnik siły odśrodkowej.

Skoda Fabia R5

Na stoisku prezentowana jest także rajdowa Skoda Fabia R5. Źródłem mocy jest turbodoładowany silnik 1.6, który rozwija ok. 280 KM. Dzięki napędowi na cztery koła, krótko zestopniowanej skrzyni biegów oraz niskiej masie wyczynowa Fabia osiąga 100 km/h po niecałych czterech sekundach od startu. Zbudowanie każdego egzemplarza zajmuje ok. 10 dni, a cena pojazdu sięga miliona złotych.

W ubiegłym, pierwszym pełnym sezonie startów, Fabia R5 wykazała się imponującą skutecznością: wygrała aż 76,9% rund Mistrzostw Świata z tych, w których startowała (10 z 13 rajdów). Dodając do tego jeszcze 24 obecności na podium i dwukrotne zajęcie wszystkich czołowych czterech miejsc na mecie (w Rajdzie Niemiec i Rajdzie Wielkiej Brytanii), Fabia R5 nie pozostawiła żadnych złudzeń co do swojej dominacji w tym sezonie. Podczas ostatniej rundy w sezonie, Rajdu Australii, załoga Skoda Motorsport składająca się z kierowcy Esapekki Lappiego i pilota Jannego Ferma wywalczyła w Fabii R5 tytuł Rajdowych Mistrzów Świata WRC2. Ich zwycięstwo w tych zawodach – już czwarte z rzędu, po tryumfach w Finlandii, Niemczech i Wielkiej Brytanii – dało im kluczową przewagę dziesięciu punktów nad drugą w klasyfikacji załogą Teemu Suninena i Mikko Markkuli. Fiński duet wicemistrzów, który wygrał w tym sezonie trzy rundy (w Meksyku, na Sardynii i w Polsce) osiągał swoje sukcesy także ze Skodą Fabia R5, reprezentując barwy Teamu Oreca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Skoda. Jakie modele prezentuje we Frankfurcie? - Motofakty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska