Skoda Scala. Bbezpieczeństwo w aucie kompaktowym

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
Wymagania nabywców samochodów rosną z każdą wyprodukowaną generacją aut. To, co do niedawna było dostępne w pojazdach klasy wyższej, można już znaleźć w segmencie kompaktów. Przykładem jest Skoda Scala.

Model Scala to najnowszy kompaktowy samochód marki Skoda. Ten całkowicie nowy pojazd wyróżnia się nie tylko ciekawą stylistyką, ale również bogatym wyposażeniem, m.in. w zakresie bezpieczeństwa i systemów wspomagania kierowcy.

Na przykład jako pierwsze auto w swoim segmencie Scala jest standardowo wyposażona w technologię LED w reflektorach i światłach tylnych. W opcji jest dostępny pełen pakiet LED, czyli moduł diod LED do świateł mijania i świateł drogowych, zaś trzy dodatkowe diody LED są używane do doświetlenia zakrętów. W tej wersji wyposażenia diody LED zastosowano również w światłach cofania, a także - po raz pierwszy - w dynamicznie pulsujących kierunkowskazach.

Tworzą one ruchomą linię światła pomarańczowego, której kierunek jest zgodny z kierunkiem skrętu, który wybraliśmy. I nie jest to tylko gadżet optyczny i stylistyczny. Dynamiczny kierunkowskaz jest łatwy do zauważenia przez innych użytkowników ruchu, nawet w złych warunkach pogodowych.

W Scali zastosowano również system Side Assist. To udoskonalony czujnik martwego pola (Blind Spot Detect), który wykrywa pojazdy znajdujące się poza zasięgiem wzroku kierowcy z odległości 70 metrów, o 50 metrów więcej niż w przypadku BSD. Dzięki dwóm czujnikom radarowym z tyłu auta Side Assist wykrywa pojazdy zbliżające się od tyłu, których kierowca chce wykonać manewr wyprzedzania lub znajdujące się w martwym punkcie samochodu wyprzedzanego. Kierowca Scali jest o tym informowany za pomocą sygnału LED na wewnętrznej stronie obudowy lusterek bocznych. Integralną częścią Side Assist jest funkcja Rear Trafic Allert ostrzegająca kierowcę o obiektach poruszających się za pojazdem podczas cofania.

W standardowym wyposażeniu nowej Skody znajduje się np. Lane Assist (asystent pasa ruchu) oraz Front Assit (asystent z przodu). Wykorzystując kamerę, Lane Assist rozpoznaje poziome oznaczenie drogi pasa i pomaga kierowcy w utrzymaniu samochodu na wyznaczonym pasie jazdy. Z kolei Front Assist, który obejmuje funkcje City Emergency Brake (hamulec awaryjny) i Predictive Pedestrian Protection (wykrywanie pieszych) monitoruje obszar przed samochodem podczas jazdy po mieście. W razie zauważenia poruszającego się pieszego, który np. przecina drogę jazdy Scali, włącza się hamulec awaryjny.

W opcji jest system wykrywania zmęczenia Driver Alert. Emituje ostrzeżenie, gdy rozpozna, że koncentracja kierowcy maleje. Scala może też mieć na wyposażeniu adaptacyjny tempomat (ACC), który przydaje się do jazdy po autostradzie. Przy prędkościach do 210 km/h automatycznie dostosowuje prędkość samochodu do pojazdów jadących z przodu. W połączeniu z przekładnią DSG układ może sam wyhamowywać pojazd, aż do jego całkowitego zatrzymania.

Scala zapewnia również wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Nad bezpieczeństwem pasażerów może czuwać maksymalnie aż dziewięć poduszek powietrznych oraz aktywny systemem ochrony pasażerów Crew Protect Assist. W przypadku zbliżającej się kolizji system automatycznie zamyka wszystkie otwarte okna i wstępnie napina przednie pasy bezpieczeństwa. Z kolei po uderzeniu w przeszkodę, hamulec Multi-Collision zapobiega dalszemu toczeniu się pojazdu w niekontrolowany sposób.

Użytkownik Scali może też liczyć na pomoc elektronicznych systemów podczas parkowania. Specjalna funkcja, z kamerą cofania, ułatwia parkowanie równoległe i prostopadłe. System wyposażony jest w asystenta manewrowania. Jeśli czujniki wykryją niebezpieczną przeszkodę przed lub za pojazdem podczas parkowania, samochód automatycznie zahamuje.

polecane: Polska jest częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy

Wideo

Materiał oryginalny: Skoda Scala. Bbezpieczeństwo w aucie kompaktowym - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3