Skradzione? Po wypadku? Oto, jak łatwo sprawdzisz każde auto...

    Skradzione? Po wypadku? Oto, jak łatwo sprawdzisz każde auto przed kupnem

    Zbigniew Biskupski AIP

    Strefa Biznesu

    Aktualizacja:

    Strefa Biznesu

    Skradzione? Po wypadku? Oto, jak łatwo sprawdzisz każde auto przed kupnem

    ©Tomasz Hołod / Polska Press

    Teraz, a dokładnie od piątku 15 grudnia można sprawdzić każde używane auto przed kupnem. Łatwo ustalisz w internecie czy wcześniej było kradzione, brało udział w wypadku, służyło za taksówkę albo może mieć przekręcony licznik.
    Skradzione? Po wypadku? Oto, jak łatwo sprawdzisz każde auto przed kupnem

    ©Tomasz Hołod / Polska Press

    Od 15 grudnia 2017 r. nabywcy i właściciele posiadacze samochodów importowanych z rynku wtórnego wybranych krajów europejskich oraz USA i Kanady mogą sprawdzić ich przeszłość na portalu Historiapojazdu.gov.pl - informuje Ministerstwo Cyfryzacji.

    Teraz w systemie widoczne są pojazdy sprowadzone z zagranicy i już zarejestrowane w Polsce. W styczniu 2018 r. usługa zostanie rozszerzona o auta, które jeszcze nie znalazły się w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a np. już są oferowane do sprzedaży.

    Zapamiętaj adres internetowy: Historiapojazdu.gov.pl



    Możliwość sprawdzenia historii pojazdu to kolejne udogodnienie dla obywateli w ramach Programu CEPiK 2.0. Usługa jest dostępna całkowicie za darmo. Jeśli wybrany przez nas samochód jest w bazie, to w zakładce „Dane zagraniczne” zobaczymy informacje w siedmiu kategoriach: Kradzież, Złomowanie, Powypadkowy, Uszkodzony, Przekręcony licznik, Niedopuszczony do ruchu, Służył jako taxi.

    W przypadku potwierdzenia danej kategorii, w systemie pojawi się alert zaznaczony czerwonym ostrzegawczym symbolem  . Jeżeli nie stwierdzono alertu, odpowiednie pole będzie to oznaczone symbolem. Natomiast jeśli pojazdu nie ma w bazie, system też nas o tym poinformuje – na ekranie wyświetli się stosowna informacja tekstowa.

    Obecnie w ewidencji dostępne są auta pochodzące z wybranych krajów europejskich (m.in. z Francji, Belgii, Holandii, Włoch, Szwecji) a także z USA i Kanady. W sumie to 21 rynków, z których dziś pochodzi ponad 4,5 mln aut zarejestrowanych w Polsce. W przyszłości możliwe jest rozszerzenie usługi o kolejne kraje, w tym m.in. o Niemcy.

    Natomiast już w styczniu 2018 r. Historia Pojazdu będzie rozszerzona o pojazdy, których nie ma w bazie CEPiK (czyli nie są jeszcze zarejestrowane na terenie Polski), co będzie wymagało logowania się do systemu za pomocą profilu zaufanego (eGO).

    Bez logowania (wystarczy nr rej. i VIN pojazdu oraz data pierwszej rejestracji) nadal będziemy mogli sprawdzić informacje o wszystkich zarejestrowanych pojazdach: dane techniczne (pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa), terminy obowiązkowych badań technicznych, które przechodził pojazd, w tym informację, czy posiada aktualne badanie, odczyt licznika, zarejestrowany podczas badań technicznych (informacje o odczycie licznika są gromadzone od początku 2014 roku), informację, czy posiada ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC, liczbę właścicieli i województwo rejestracji, informację, czy pojazd był własnością firmy/organizacji, czy osoby prywatnej, informację, czy pojazd nie jest oznaczony obecnie w bazie jako kradziony.

    Serwis Historiapojazdu.gov.pl wystartował w czerwcu 2014 r. i od momentu uruchomienia cieszy się ogromną popularnością wsród potencjalnych nabywców używanych aut, którzy weryfikują ich przeszłość.

    Rozszerzenie funkcji serwisu o zagraniczną historię pojazdów było możliwe dzięki pracy ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji, Centralnego Ośrodka Informatyki w porozumieniu z firmą Carfax.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY