Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skrzynia automatyczna to większa wygoda i bezpieczeństwo

Czesław Wachnik
Samochody ze skrzyniami automatycznym bywają też na giełdach. Są jednak traktowane nieufnie.
Samochody ze skrzyniami automatycznym bywają też na giełdach. Są jednak traktowane nieufnie. Czesław Wachnik
Anna Krygier z Międzyrzecza zamierza kupić nowe auto. W grę wchodzą, jak nam powiedziała, suzuki swift i nissan micra. Ma jednak wątpliwości.

-Byłam ostatnio w salonach, gdzie proponowano mi oba auta, w tym ze skrzynią automatyczną. Podobała mi się nawet jazda próba. Ale sąsiad odradza mi skrzynię automatyczną. Twierdzi, że są one zawodne a koszty naprawy są bardzo wysokie. Czy to prawda? - pyta pani Ania.

Nie bójmy się automatów

W Europie Zachodniej ale też w Polsce auta wyposażone w skrzynie automatyczne są coraz bardziej popularne.

Powodów jest kilka. Jeszcze 10 lat temu tylko niektórzy sprzedawcy mieli w swej ofercie samochody z automatem. Ponadto urządzenia te były bardzo ,,wolne''. Przejawiło się to tym, że między zmianami biegów, wyczuwało się jakby pustkę. Dodatkowo skrzynie automatyczne w Europie, a więc też w Polsce miały złą opinię.

To się wszystko powoli zmienia. Dzisiejsze automaty doskonale sobie radzą na drodze, toteż auta wyposażone w takie skrzynie, mają chyba wszyscy sprzedawcy. Nie tylko tradycyjnie Toyota czy Suzuki, ale też Peugeot, Volkswagen, Ford i Peugeot. Trzeba tylko pytać.

Przypomnijmy też, że w USA zdecydowana większość aut ma automatyczne skrzynie biegów. Są one poddawane pierwszemu przeglądowi po 50-60 tys. km, a niekiedy nawet po 100 tys. km. Koszt jego jest niewielki, gdyż mechanicy sprawdzają najczęściej uszczelnienia, wymieniają filtr oleju oraz olej. I jeździmy dalej.

Skąd tak zła opinia o skrzyniach? Jest ona najczęściej pokłosiem sprowadzania do Polski aut powypadkowych, w których skrzynie zostały wcześniej uszkodzone. I jeśli nie zostały właściwie naprawione, to szybko się psują. W praktyce we właściwie eksploatowanym i konserwowanym (regularne przeglądy) samochodzie, automat wytrzymuje najczęściej 200-300 tys. km. Zresztą w USA jest to normą.

Dwa rodzaje automatów

Oferowane są auta z dwoma rodzajami skrzyń biegów, najprościej nazwijmy je pełnym automatem i półautomatem. Pierwsza charakteryzuje się tym, iż najczęściej jest 4-6 stopniowa, a w aucie nie ma drążka skrzyni biegów. I oczywiście pedału sprzęgła. Po uruchomieniu auta, dźwignię przełączamy na automat, dodajemy gazu i jedziemy. Prawda, że proste.

Nazwany przez nas półautomat różni się tym od poprzedniej skrzyni, iż w samochodzie znajduje się drążek czy raczej półdrążek skrzyni biegów. Ale tu też nie ma pedału sprzęgła. Jednak od kierującego zależy czy będzie włączał i przełączał biegi (robi się to znacznie prościej niż w tradycyjnej skrzyni) czy też czynności te będą wykonywane automatycznie.

Samochody wyposażone w skrzynie automatyczne są przeciętnie droższe od tych wyposażonych w skrzynie mechaniczne od dwóch do sześciu tysięcy. A niekiedy nawet więcej. Przykładowo nissan qashqai z silnikiem 2,0 diesel ze skrzynią tradycyjną kosztuje ok. 90 tys. zł, a z automatem ok. 100 tys. zł.

Minusem automatów jest też większe zużycie paliwa, średnio od 0,5 do 1 litra na 100 km.

Jednak minusów jest zdecydowanie mniej od plusów, dlatego zakup auta ze skrzynią automatyczną warto rozważyć. I tego rozwiązania nie należy się bać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska