Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skrzynia na wyścigi

(mb)
Ford transit będzie na życzenie klientów wyposażany w nowoczesną automatycznosekwencyjną skrzynię biegów, w której mechanizm przełożeń działa w podobny sposób, jak w bolidach Formuły 1. To rzadki przypadek montowania w tego typu pojazdach nowinek technicznych znanych z torów wyścigowych.

Przekładnia durashift EST jest rozwinięciem konstrukcyjnym klasycznej 5-biegowej mechanicznej skrzyni biegów, przy czym zmiana przełożeń nie wymaga dźwigni zmiany biegów i pedału sprzęgła. Kierowca zmienia bowiem przełożenia przyciskami umieszczonymi na kole kierownicy, może też wybrać tryb w pełni automatycznej zmiany biegów. Oprócz tego, kierujący ma do wyboru trzy programy automatycznej zmiany przełożeń: ekonomiczny, dający bardziej oszczędne zużycie paliwa, tzw. tryb zimowy ograniczający ryzyko poślizgu koła na śliskiej nawierzchni, oraz tryb pełnego obciążenia, zalecany przy jeździe z ładunkiem, podczas holowania przyczepy lub podczas pokonywania stromych wzniesień. Automatyczno - sekwencyjna skrzynia biegów jest oferowana w transicie z napędem na tylną oś, napędzanym 2,4 l silnikiem wysokoprężnym.

Mniejsze spalanie

Do najważniejszych zalet nowego rozwiązania należy niższe zużycie paliwa w normalnych warunkach jazdy. Przede wszystkim dlatego, że przekładnia dokonuje płynnych zmian biegów bez względu na obciążenie pojazdu lub nachylenie drogi. Ponieważ w trybie automatycznym moment zmiany przełożenia odbywa się w najbardziej odpowiednim momencie, przekładnia może przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa nawet o 20 proc. w porównaniu z pojazdem z klasyczną automatyczną skrzynią.

Wygoda przełączania

Elektroniczny układ sterowania sprzęgłem obniża ryzyko przeciążenia sprzęgła i skrzyni biegów przez kierowcę (powodowanym m.in. przez poślizg sprzęgła), co przyczynia się do zwiększenia trwałości tych ważnych podzespołów.
Przekładnia durashift EST jest też lżejsza, ma bardziej zwartą budowę, a przy tym jest tańsza w eksploatacji niż klasyczna przekładnia automatyczna. Jest też zdecydowanie łatwiejsza w obsłudze.
Oprócz przycisków na kierownicy, służących do wybierania poszczególnych przełożeń, pozostałe przyrządy sterujące przekładnią zostały umieszczone centralnie na tablicy rozdzielczej.
Trzy oddzielne przyciski pod zegarem służą do wybierania pozycji do jazdy, położenia neutralnego oraz biegu wstecznego. Każdy z nich ma dodatkową lampkę kontrolną potwierdzającą wybór. Z takimi rozwiązaniami kierowca ma zapewniony wysoki komfort pracy, co jest często brane pod uwagę przy wyborze przez firmy auta.
Przekładnia durashift EST jest rozwinięciem dobrze znanej, fordowskiej mechanicznej skrzyni biegów. W układzie zastosowano dodatkowo siłownik wybierający przełożenia, siłownik sterujący sprzęgłem, zapewniający wysoką precyzję włączania i wysprzęglania, a także czujniki dostarczające informacji o trybie i technice jazdy w danej chwili. Nad całością czuwa elektroniczny model sterujący przekładnią, który reguluje też strategię przełączania biegów oraz steruje wbudowanymi funkcjami diagnostycznymi przekładni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska